Metastatisk förkalkning = OD?
Håller på med ett projekt på min hemsida där jag dissar olika böcker om marsvin. Hur som helst, i den fenomenalt usla boken Goda råd om dina smådjur av David Alderton (2002 s 105) hittade jag följande:
"Hanar kan drabbas av en allvarlig sjukdom som kallas metastatisk förkalkning. Till en början yttrar den sig som styvhet i lederna och leder ofta till avmagring. Orsaken är små kalciumkulor som bildas i olika delar av kroppen, till exempel i lungorna och magen men även i stora blodkärl som kroppspulsådern. Tillståndet har sin grund i en obalans i kroppens omsättning av kalcium och fosfor, vilken styrs av D-vitamin".
Tillförlitligheten i den här boken är fullkomligt usel, t ex kan man ha marsvin utomhus, marsvin med bleka färger får ofta håravfall på ryggen på sommaren, om man har plats över i buren kan man låta dem ha ett hus, anledningen till att klippa klor är för att inte marsvinet ska kunna skada sina öron osv osv.
Är det någon som har hört talas om Merastatisk förkalkning? Är det bara jag som tycker att det låter som OD? (ja, inte det där med de små kulorna i lungorna, men styvhet i leder, kalcium och D-vitamin).
Envishet och drömmar
Den boken har jag läst nån gång men antagligen fastnade jag inte för det stycket då. Har inget minne av det i alla fall. Har faktisk tinte något minne av at den var så usel heler. Den måste ju nästan införskaffas bara av den anlendingen… :p
Har i varje fall aldrig hört talas om metastatisk förkalkning hos marsvin, men det finns ju så mycket som aldrig får en diagnos så det är väl inte alls omöjligt att det förekommer.
Likheten med OD är väl i så fall att det handlar om en störning i kalcium-balansen, men att det skulle vara samma sak tror jag inte. Mycket möjligt däremot att det skulle kunna förväxlas med OD om de enda symptom som man ser är avmagring och stela leder.

# 1. Nej, du kanske var mer facsinerad av påståendet att två satin som paras inte ger glansiga ungar, att rex och teddy är samma ras (teddy är helt enkelt namnet i USA) eller att angoramarsvinet har två virvlar (en på rumpan och en på huvudet)? Jag vet inte tillräckligt mycket om andra smådjur för att ha något att säga om t ex kanin- eller hamsterkapitlen.
Tack för svaret, hur som helst.
Envishet och drömmar
Hm… nu blev jag ännu mer sugen. Herre gud så bedrövligt!
Har faktiskt väldigt svagt minne av boken överhuvudtaget, men tror att jag kanske blandar ihop den med en annan bok i samma format, Smådjursboken/Britta Lindgren.
Den finns på tradera just nu såg jag. Citat: "En riktig "bibel" för smådjurs intresserade." Men 25kr plus porto 48kr känns lite mycket…

# 4. Bibel? Oj, nu kommer jag säga något dumt.
Lindgrens bok ligger här bredvid, även den påväg mot bokbålet.
Envishet och drömmar
Japp, Lindgrens är inte heller någon höjdare även om den (väl?) inte är lika illa? Vet att den används som kursbok på smådjurskursen på flera naturbruksgymnasier…. :-/
Nu blir det här en boktråd, men jag kom på att David Alderton är han som skrivit boken "kaniner och marsvin" och den har jag faktiskt. Den har jättefina bilder, men det är väl ungefär det som är bra med den… :-/ Faktan är bedrövlig.
En lustig detaljär att alla rasnamn är översatta. Man kan alltså läsa om det krönta chokladfärgade himalayamarsvinet, det enfärgade guldmarsvinet och det enfärgade gräddfärgade marsvinet.
Om jag ska försöka att vara lite on topic så ska jag försöka komma ihåg att se efter om det står något om metastatisk kalkinlagring i den fantastisa boken också. :)

# 7. Haha, jag har den här också. Det är ju den där man ska rulla upp pälsen på sin peruan på omslagspapper, men kollar man på s 102 gissar jag att man behöver sådär 40 st rullar för att det ska räcka till hela pälsen. Verkar inte särskilt bekvämt för marsvinet. En annan favorit är jordgubbsskimmeln (golden roan).
Det är lugnt för min del om det blir en boktråd. Jag fick ju svar på den metastatiska förkalkningen så den är jag inte så nyfiken på längre.
Envishet och drömmar
#8 Haha! Jordgubbsskimmel!
Ska hålla utkik efter de där lustiga böckerna nästa gång jag är på biblioteket, och bläddra igenom/låna dem för skojs skull :P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Man borde snarare kidnappa dem från biblioteken så att ingen får för sig att ta dem på allvar… 

# 9. Låna dem inte! Det ökar statistiken på dem och då tar det längre tid innan de rensas bort, vilket jag för övrigt kommer lämna med ett brev och argt föreslå att de görs… Åtminstone borde de få en varningstext.
# 10. Att inte lämna tillbaka en bok straffas här med mellan 50:- och upp till nypris. Jag undrar om jag inte ska rädda stadens framtida marsvinsälskare från åtminsone Katrin Behrends Mitt första marsvin.
Envishet och drömmar
#11 Tänkte också den tanken, men mer att om jag lånar den gör ingen annan det under tiden :P Fast jag kan likaväl bara bläddra igenom dem - om de finns ;)
Mvh Felicia

# 12. …och därefter kan du "råka" tappa ner den bakom någon hylla som inte ser ut att städas bakom alltför ofta… 
Envishet och drömmar
#13 Haha, självklart! ;)
Mvh Felicia
#13 - Eller ut genom fönstret… ;)
Hanna