Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1524 ggr
[findusen]
0

kissäkra med silikon?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hade tänkt låta grisarna som går i buren på golvet skulle få springa fritt på golvet och ha en kisslåda istället, så kan jag få in min spann med spån och träpelletsen osv i djurrummet och slipper springa ut i förrådet i vinter! och så blir det inte så jobbigt o dyrt att byta i den buren, som det är träpellets och halm i.. kaninen använder oxå den buren som kiss- och ätlåda, så det blir snabbt nerkissat!

men marsvin har ju en tendens att backa in mot ett hörn och kissa, och i detta fallet blir det ju in mot golvlisten, och kisset kommer rinna under listen och det vill jag ju inte! kan man täta med silikon längs med golvet/listen? och isåfall vilket silikon är lämpligast? akvarie (om det fäster på annat än glas vill säga?) eller vanligt går bra?

Tina
0

Vanligt silikon ska nog gå bra, det kommer nog inte "flöda" kiss som läcker igenom tätningen så lätt. Efter silikonet brunnit blir det väldigt gummi-aktigt och det skulle förvåna mig mycket om det skulle kunna läcka igenom.

Min bokhyllebur är fogad med vanligt silikon. Kan vara bra att skaffa ett silikon som är antimögelbehandlat. Min bur är även limmad med silikon.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

idipidi
0

Kan vara bra att veta att antimögelbehandling är väldigt giftigt. Inget som jag skulle våga använda någonstans där marsvinen kan råka gnaga. Min bur är tätad med akvariesilikon och det funkar utmärkt. :)

FeliciaS
0

Har för mig att vanligt silikon är giftigt, fäster akvariesilikon så bör du nog ta det. Det är i alla fall ogiftigt ;)

Annars kan du ställa en "hörntoalett" - sån plastgrej - i hörnen, och lägga lite kissigt spån där i, då brukar de kissa där. Det gör i alla fall mina marsvin, och de är inte rumsrena ^^

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Tina
0

Jaha, ojdå! Då får den meningen ignoreras i mitt förra inlägg. :P

FeliciaS
0

#1 Vad menar du med "efter silikonet brunnit"?

Mvh Felicia

Tina
0

När vi byggde min bokhyllebur var det min pappa som ivrigt ledde hela bygget. Han sa att silikonet brann när det torkar. Det brinner ju inte med eld, alltså, men jag antar att det åtminstone blir väldigt varmt. Han arbetar innom byggbranschen så jag tycker han borde veta. Kanske får skälla ut honom sen för att ha lärt sin lilla dotter falsk information. Obestämd

Caspia
0

# 5. Jag tror brunnit i det fallet betyder stelnat.

----

Visst är det en bostadsrätt, Line?

Jag skulle inte våga ha dem direkt på golvet utan att ha väggar och botten på, jag tror att det är risk för fuktskador längs väggarna, som du säger backar de ju gärna dit. Jag hade inte vågat chansa på att silikon räcker för att täta med. Jag skulle byggt en "burbotten" i samma mått som golvet av t ex golvmatta.

Envishet och drömmar

Caspia
0

# 6. Man säger ju att torvgödsel är "brunnen", det betyder att den legat mer än ett år så att något särskilt har hänt. Det har dock inget med eld att göra.

Roligt med en engagerad pappa i bokhylleburbyggandet! Du kanske kan hyra ut honom till behövande här på sajten? Flört

Envishet och drömmar

Tina
0

Jaha okej, jag vet faktiskt ine alls vad han menade, får ursäkta om jag påstått något felaktigt. Tungan ute

Engagerad var han, fast bygga ville han inte! Han stod mest där och sa åt mig och min pojkvän hur vi skulle göra. Roligast för han var nog att kommentera vart vi hade gjort fel, "om JAG hade gjort det här själv så…." Flört

FeliciaS
0

#6 Hrm, okej ^^ Silikon blir inte varmt i alla fall, men det är möjligt att man säger så - jag vet inte (har iofs aldrig hört det) ;)

Mvh Felicia

tantnett
0

Akvariesilikon är det enda att rekomendera. Använde det själv i min våningsbur.

Förvisso under hyllorna som en tätningsförstärkning längs kanterna.

Jo man säger inom vissa yrkeskårer att det "brinner". Gällande silikon betyder det "stelningsprocess".

Marsvin 4-ever Tungan ute.

[findusen]
0

tack för alla svar! kanske akvariesilikon är att föredra då? om det nu fäster..

#7 ja det är en bostadsrätt, kanske är en dum idé att ha dom direkt på golvet…. men så tänkte jag att dom kissar ju inte floder precis, och silikonar man då så borde det väl ta kisset? listerna kan jag byta om dom blir fula, det bryr jag mig inte så mycket om.. hade ju, precis som Felicia säger, tänkt ha toaletthörnor och kisslådor utplacerat och hoppas på att dom faktiskt använder dom :P men dom är inne i nån mäta-sig-mot-varandra-period och markeringskissar o drar rumpan i golvet, men det kanske dom slutar med om dom får bo där permanent och inte behöver revirmärka sitt golv hela tiden^^

tantnett
0

#12 Bor själv i en bostadsrätt sen 5 år tillbaka. Har ju daglig golvrastning av marsvinen samt en frigående kanin.

Kaninen har ju aldrig kissat annat än i sin låda. Men marsvinen får man ju ständigt skura efter.

Men ser inte det som något problem gällande eventuell "sanitär olägenhet". Här luktar inte inpyrt kiss om man så säger. Skrattande

Sen är det ju upp till en själv som bostadsrättsägare om något är slitet eller förstört genom djurhållning. Man väljer ju själv om man vill få ut ett lägre pris för sin bostad om det tillkommer köparen renoveringskostnader eller man själv åtgärdar det och får ut förhoppningsvis rätt pris.

[findusen]
0

#13 okej, du har inga problem med kiss som rinner under listerna? :P

hade ju inte kommit på tanken att täta med silikon om det endast var till vanlig daglig rastning, men eftersom dom ska gå där alltid isf. det är ju inte varje dag man är hemma o har tid att torka kiss som man kanske har om man har tagit ut dom en stund på golvet….

men tanken är ju givetvis att hålla efter dom och jag vill prova att ha det på detta viset dels för att jag tycker det luktar lite från deras bur, där dom har tidning, träpellets o halm och det är det ända sättet som funkar imed kaninen har så mycket päls…..

tantnett
0

#14 Nej listerna verkar klara sig då marsvinens små pölar mestadels hamnar på fri yta.

Men som sagt sen vet jag ju inte hur det fungerat om gänget skulle haft frigång,

Föresten akvariesilicon fäster även på trälister.

[Liinda]
0

Ska dom ha något underlag på golvet? Eller ska dom springa rakt på golvet? För isåfall tror jag det blir en hel del bada marsvin för dig :P Eftersom dom kommer springa i kiss eller om dom råkar kissa på golvet så finns det inget som suger upp det förutom deras egna päls ^^

[findusen]
0

#15 okej, ja det var ju skönt :) kanon, då blir det nog det!

#16 har funderat på att lägga ut handdukar/fleecefilt/tidningar typ, men får nog se hur det går utan något, det måste ju vara lättstädat! så man kan svabba o torka av det snabbt samt dammsuga upp tollarna.
ska ju ha ett par toalettlådor och en låda med hö i, och lite tunnlar osv, så jag hoppas dom kan lära sig kissa i sina lådor! fördelen är väl att dom går helt o hållet på träpellets nu, så det kan ju kännas bekant att kissa på det sen i lådorna^^ :P
tänkte även ha någon form av handduk/filt/tidning i husen för där kissar dom ju oxå^^samt i lådan/buren jag ska ha hö i! blir nog en kattoalett som får agera höbehållare :)

FeliciaS
0

#17 Kan de dessutom gå in och ut från buren som de vill gör de förhoppningsvis de flesta av sina behov där. När jag hade en hane hemlånad för parning gick han och Frideborg med fri tillgång till inhägnad som låg alleles intill buren. Det blev enstaka pluttar i hagen men det var inte ofta de kissade annat än i buren :)

Se upp bara så de inte käkar trådarna på handdukarna ;)

Mvh Felicia

[findusen]
0

#18 min förhoppning är ju den! :) får väl se hur intelligenta grisar jag har^^ höhö… vad hade dom som botten i hagen? bara golv?

dom har handdukar i myslådan som jag dom i när vi kelar och dom handdukarna biter dom inte i :) hade även en handduk i buren när jag inte fått hem halm än och jag tyckte det var för hårt för dom att gå på bara träpellets! den var poppis att ligga (och kissa) på :P

FeliciaS
0

#19 Vaxduk ;)

Okej, vad bra. Bara mina grisar som provsmakar allt ^^

Mvh Felicia

[findusen]
0

#20 hade en vaxduk vid kaninens vattenskål för att hon inte skulle välta ut vattnet av samma anledning som ovan, men den tuggade hon på däremot^^ har sånna skål-underlägg men dom har hon tuggat massa på :S så det materialet verkar inte funka, för henne iaf! och det är ju i grunden pga henne som dom ska gå lösa, eftersom det är bottenmaterialet hon har som är dyrt och bökigt :P