Kärleksparet :)
Sötnosar :)
Vad väldans stor Rasmus är! ;) Är han väldigt stor eller hon liten?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Haha ja verkligen.. han väger 1370 och hon 920.
Hon verkar ju inte vara liten i alla fall utan normalstor ;) Hoppas det går bra för dem och att det blir fina bebisar ^^
Mvh Felicia
Nååå, men så rara! Jag håller med - hon ser pytteliten ut brevid honom. Lite klackar kanske gör susen..?
Rasmus är snart 2 år och Wilma 6 månader. Han är en rejäl karl Rasmus :)

Haha,vilka sötnosar ;) och vilken storleksskillnad ;'o
Vad söta, ungarna blir nog bedårande ;)
Hoppas ungarna blir lika rejäla och fina som Rasmus.

Vilka sötingar ^^
Hjälp, så liten Wilma ser ut i jämförelse :P
Det blir säkert jättesöta bebbar!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#10, jag vet :) Ändå är båda normalviktiga. Det är Rasmus som är både hög, lång och ståtlig ;)
Förlåt mig Razina, men när vissa ska paras vid samma ålder så är det ett himla rabalder att de inte ska paras förrän 7-8 månader och en viss men nu säger ingen nada ?? Jag är bara så förvånad…hon är ju bara 6 månader lill tjejen…Gäller det bara när vissa ska para sina djur eller ?
Eller är det bara vikten som är avgörande ioch med att hon redan väger 920 gram ?
#12 Det undrar jag också…
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
#12-14 är förvånad jag med…
#12 Jag tycker inte det är rätt att dra upp det i en tråd för att starta en diskussion om det istället (när det nu är lugnt). Men jag tror jag vet vad du syftar på. I så fall var det en tråd gällande ämnet med frågor kring det - vilket inte det här är.
Mvh Felicia
#16 Jag som är ny vill ju veta vad som egentligen gäller…när det är möjligt att para.. när det är ok att para ålder & vikt.. jag blir lite vilsen om man säger som så… och nej jag vill inte starta en diskussion …jag vet vad som gäller. Kanske har SMF några vedertagna rekommendationer ?
#17 Anledningen till att ingen kommenterat honans ålder tror jag beror på just det att hon trotts allt redan väger 920g.
Personligen hade jag nog väntat med en 6 månaders hona även om hon vägde 920g. Om det inte vore så att man började se att hon började bli tjock, vilket samtidigt känns oerhört ovanligt för en 6 månaders hona som får en bra kost.
Jag tycker att 8-10 månader är en mer passande ålder, iallafall när det gäller mina marsvin. :)

Håller med dig.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Nu var det ju som sagt inte detta tråden handlade om, så vill ni diskutera det ber jag er öppna en egen tråd :) I Wilmas fall kommer hon isf vara över 8 månader när hon får sin kull och eftersom hennes vikt är helt normal så såg jag absolut inga risker med detta.
#20 Förutom att det alltid är en risk att ta en kull :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Det verkar som det har tagit sig :)
De parades 25:e juli (det var full fart på kvällen så jag är säker på att de parades då, och det verkar ha tagit sig på en gång). Nu är hon väldigt hård och spänd kring magen och är lite svullen.
Ser fram emot att få känna småttingarna därinne :)

Så fina! Men så stor han är! Läste någonstans att en viktskillnad mellan hona och hane inte bör överstiga 300 g för då kunde ungen/ungarna bli för stora för honan att krysta ut. Stämmer detta? Jag menar här skiljer det ju över 400g.

Detta är lite som Big Brother..sätt in olika kön i en bur och till slut parar sig alltid någon 
Ska bli spännande att se foton på kullen sen 
#23 Jag tror inte det stämmer, har hört detsamma om hästar: att en liten ponny inte ska betäckas med en stor häst etc. Men då att fölet anpassas efter stoet. Så borde det vara med alla djurarter, eller? Däremot kan de ju bli stora som vuxna sedan eftersom det ligger i generna, antar jag. Sedan beror det också på hur många ungar det är, hur stora de blir alltså.
Mvh Felicia

#25 Ja, det är sant så borde det ju vara. Alla hundar får ju ungefär lika stora valpar också oavsett ras. Men hur är det med Cuy-hane och "vanlig" hona då?
#26 Då blir det Cuma - "halvcuy" typ :P Antar att man parar Cuyhona + vanlig hane precis som Cuyhane + vanlig hona, men jag har faktisk ingen aning.
Mvh Felicia

#27 okej, det hör ju inte till den här tråden egentligen. Men även där har jag då läst (och även hört folk som sagt) att man inte får para en cuyhane med en vanlig hona för då blir ungarna för stora. Men jag har ingen aning heller.