Skitstöveln Fenrir
Fenrir går inte ihop med andra hanar. Så planen är att han ska kastreras och bli föreståndare för ett äldreboende… ja han ska bo i storflock med mina pensionerade avelshonor. Hans sociala kompitens hitills har visat sig dålig och jag börjar tvivla på om han är lämplig för tjänsten.
När han var liten hade jag mina unghanar i flock men det funkade inte med Fenrir han kunde inte uppföra sig. Det gick inte att ha honom med en jämngammal hane heller de fick delas vid fyra månaders ålder för att han var så elak. Sen provade jag att ha honom med en storväxt vuxen hane. Det gick i några månader sen spöade han upp den mycket större hanen så blodet skvätte! Nu har han suttit med en grupp småpojkar tills idag då jag tog ut honom för alla fyra pojkarna har såriga rumpor och det är Fenrir som är förövaren.
NU undrar jag… kan man vara säker på att han är snäll mot mina honor? Han har ju visat sig vara en riktig skitstövel i alla andra relationer. Det är ju ändå en risk och en kostnad med en kastration, det är ju knappast värt det om han sedan visar sig vara elak mot brudarna också? Det jag undrar är alltså, är hanar alltid snälla mot honor?
Nämen, vilken bråkmakare! :P
Jag tror inte det kommer bli några större problem med flickorna. Det är konstigt om det är marsvin han inte gillar, mer troligt att det är hanar (de vilda hanarna lever ju tillsammans med en flock honor). Antingen så säger honorna ifrån, eller så blir han flockledare, vilket jag tycker känns mer troligt med tanke på deras naturliga flockbeteende. De honor jag har haft, och har, är duktiga prickskyttar ifall burkompisarna blir för jobbiga (framförallt då jag hade kastrat + honor och hona + hane) ^^
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
# 1 Ja precis som du påpekar borde han bli flockledare i en honflock men det som gör mig osäker är att han är så elak mot småpojkarna som ju inte borde hota hans manlighet/toppposition. Är det någon som har erfarenhet av hanar som inte är snälla mot honor?
Jag hade förut en hona som hatade en hane jag hade då. De få gånger de möttes flög hon på honom. Samtidigt funkade hon utmärkt i sin honflock och även med de andra honorna jag hade i en annan bur.
Jag kan inte komma på att jag hört om någon hane som inte är snäll mot honor. Tror att det är väldigt, väldigt ovanligt.
Kastrering låter väl som ett bra alternativ. Han kommer nog bli jätteglad!
Vad bra då är det som jag hoppades. Om ingen hört talas om en hane som är dum mot honor är det väl bara att köra på enligt planen. Ville bara vara säker innan, för man vill ju inte direkt operera ett djur i onödan. # 3 ja jag hoppas att han blir glad, det var meningen så och jag hoppas att Poppy, Episkey och Elie också blir glada.