Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1039 ggr
Binajis
0

Burar vid ohyra

Tills i vinter ska vi göra om helt ute i vedboden där marsvinen bor eftersom vi har fått in Ringorm dit. Marsvinen (som är medicinerade och botade) är ute på sommarbete så vi har ju chans att verkligen göra i ordning där.

Vi planerar sätta upp våtrumstapet på golv, väggar och i tak. Allt för att det ska bli snabbt och enkelt att sanera om det skulle komma in mer skit, man kan ju aldrig vara nog så säker.

Vad är det då jag funderar över? Jo, burar. Vad sjutton ska man göra för burar? Jag menar, kör man något egengjort i trä så kan det ju lika bra slängas ut vid Ohyra eftersom det inte går att sanera riktigt.

Det bästa skulle ju vara plast helt enkelt, som man kan spola av rejält och sedan på med Virkon eller Jodopax.

Tips, någon?

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

FeliciaS
0

Våtrumstapet på väggarna och våtrumsmatta på golvet låter ju jättebra!

Ang. burarna borde väl trä fungera bra? Med någon slät yta, eller behandla med ex. paraffinolja som är ofarligt? Att fixa något helt av plast tycker jag låter svårt att få tag i, men vem vet, det kanske är möjligt..

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Binajis
0

#1 Men finns det något gjort av trä som är helt slätt? Och skyddar/fyller paraffinolja igen ojämnheter osv?

Jag funderar på sånna där Billy-lådor eller vad dom heter. Som många uppfödare har; stora, genomskinliga lådor. Sen får man väl ordna en ställning till dom som är billig så man kan köpa/göra en ny om det skulle behövas.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

Cavia
0

Trä är ju inte att rekommendera ifall det blir en sanering igen…bara att slänga allt i så fall. Lådorna du har sett hos uppfödare är från IKEA och serien heter Komplement. Det är den största varianten som är aktuell och i den får du ha max 2 marsvin.

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

FeliciaS
0

#2 Hrm, jag vet inte…

Komplementbackar heter dem. De är inte så stora alls dock. IKEA har väl annars metallställningar som man kanske kan använda på något sätt. Annars så hade jag byggt något bra som jag ville ha ändå, oavsett material *s*

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

luneas
0

Ang trä så är det väl inte det bästa ur saneringssynpunkt men helt överlägset som byggmaterial. Komplementbackarna är som sagt inte särskilt stora så fler än två marsvin i en sådan är inte att rekommendera. Jag tror ändå att det kan gå att dränka in en träbur helt i virkon eller annat desinfektionsmedel beroende på typ av Ohyra för att sedan måla det med ett par lager färg, då borde ju ingen smitta finnas kvar tycker jag.

Binajis
0

#3 Nej, som sagt. Just ja! Så heter dom. Har själv två stycken sådana och tänkte att hanarna kunde gå i sånna, även om jag tycker dom är små. Honorna går i flock på golvet, hade inte tänkt mig 20 honor inhysta i Komplementlådorna *fniss* Men jag vill hela tiden säga Billy-lådor. Måste bero på att det är en del marsvinsfolk som gjort burar av Billy bokhylla.

#4 Jag får ta en sväng på IKEA.

Marsvinen måste ju ha burar så hittar jag inget lättsanerat så blir det ju stora trä-burar ändå :)

Binajis
0

#5 Smart med färgen! Det kör jag på om jag inte hittar något annat. Det skulle vara så härligt om hanarna får ha kvar sina stora ytor även nu till vintern. Det ska ju överhuvudtaget inte komma in någon Ohyra men dom små rackarna kan ju slinka med ändå. Tack för tipset :)

Svea-
0

Vet att det oxå finns bara burbottnar att köpa till vanliga gllerburar hos vissa återförsäljare av burar tex gibbon.hur dyrt/billigt det är vet jag ej.Annars tror jag på ikea som har massor av varianter på lådor…man kan ju lätt göra en mindre låda större genom tex en bro över..ett hål igenom till andra lådan..i hålet kan man lägga ett platsrör så det är hållabart osv..

själv ska jag ut på våtrumsmatt jakt snart till det som ska göras om här hemma..nån som vet en affär i sthlm med billiga å bra våtrumsmattor?

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Binajis
0

#8 Det har jag inte tänkt på. Ska kolla upp det. Det här med att göra hål är något jag funderat på, men hur det är vid sanering vet jag inte… krångligt kan jag tänka mig tyvärr. Hela idén är att göra det enkelt, men ändå funktionellt.

Jag har funderat och tror jag kör på Luneas idé, att ha träburar och OM det skulle komma in Ohyra så får jag dränka in det i virkon och sedan pensla över någon färg eller vad som kan tänkas.

Har dock ingen aning om affärer i Stockholmsområdet… Sundsvallare som man är Tungan ute

elin85
0

#9 Sen med det här inlägget så du har säkert hunnit ordna med något nu. Annars finns det ju hyllplan som är målade och behandlade, sådana har jag och de går bra att tvätta av och tår desinfektion mm, inget kan heller sugas in i träet. (http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-09060.aspx) Jag använder också laminatgolv, de är ju också ytbehandlade. Detta är billigt, tål att tvättas och drar inte in fukt.