ang lösa marsvin
Vill inte starta en tråd för att bråka.
Men jag vill bara fråga er som är HELT emot att släppa sina marsvin lösa en liten stund på sin tomt, ibland, när man är med, varför det är så fel? Om man litar på sitt djur, och håller uppsikt så att inga rovdjur eller katter kommer nära.
Varför är det att bryta mot lagen? Såklart ska man inte bara släppa ut sitt marsvin på en stor okänd äng eller åker, men har marsvinet varit ute i hage/sele ofta i sin trädgård, och man sen har de lösa, vad är problemet?
Man kan ju ha kaniner lösa, råttor, hamster, hund, katt på sin tomt, varför inte marsvin?
Vissa har sin kanin lös på tomten hela tiden, bara att den har en bur den kan söka skydd i.
Två av mina kaniner litar jag på, de får vara fria då & då i flera timmar, utan uppsikt för de kan försvara sig.
Min hamster jag hade kunde springa runt på hela tomten, men smet inte. Jag var dock med. Klart jag inte gick in och lämnade den själv.
Bara nyfiken! Menar inte att det är rätt att bara släppa ut sitt marsvin och ta för givet att man får tag på den eller att man kan lämna marsvinet och tro att den klarar sig själv. Då ska man ordna en hage. Men vissa marsvin är så trygga med sin ägare att den kommer till en ifall den blir rädd, eller springer in i sin transportbur/håller ihop med sina kompisar.
Håll god ton.
Blir trött!

#1 Blir trött? För att jag skrev tråden och är nyfiken? Förklara gärna vad du menar.

Vill bara skriva lite om hur jag gör.. Jag låter mitt ena marsvin Moffe springa lös (med mig vid sidan om) då och då. Jag har ett marsvin som heter Chintz och hon springer bokstavligen åt skogen om hon kommer lös.
Det är inte olagligt att rasta sitt marsvin utan sele/hage etc, det är olagligt att överge sitt marsvin.
Skulle aldrig kunna lämna Moffe ensam/obevakad lös, hon är för värdefull för att komma bort.
Jag tycker inte det är fel att låta marsvinen vara helt lösa i trädgården. Jag har haft grisar lösa på allmän gräsmatta, men då en i taget och de sitter ändå bara och betar. Så länge man har läget under full kontroll så. Men jag skulle aldrig våga låta dem springa iväg.
Tycker inte vi ska gå in på kaniner eller hamstrar nu, men min kompis hade också sin kanin helt lös - tills den dag hon blev skrämd och inte kollade vart hon sprang, in i ett staket och bröt nacken :(
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag anser att man aldrig kan lita på ett djur. Djur är oberäkneliga och vad som helst kan hända, det spelar ingen roll hur väl man känner det eller hur tamt det är.
Att då släppa ut det löst i trädgården för att man anser att det är tamt och kommer när man ropar eller liknande, tycker jag är oansvarigt.
Jag skulle heller aldrig släppa några råttor, hamstrar eller kaniner lösa på min tomt.
Katt och Hund är en helt annan sak, men jag tycker egentligen att katter endast ska få gå lösa om man bor på landet, bor man i villa eller liknande och ska ha sin katt ute så ska katten ha en inhägnad. Hundar ska bara vara lösa i trädgården om den är inhägnad. Det är mina åsikter.
Hanna

#3 Okej :) När vi släpper vårt marsvin, som är 7 år och kunnat vara lös sen 1-års ålder, är min syster alltid vid sidan om. Busan springer omkring lite här och var, men håller sig nära eller kommer iaf tillbaka sen.
Jo, precis. Självklart ska man inte lämna marsvinen helt obevakade. Då kan ju vad som helst hända, den risken skulle jag inte ta. Men mina kaniner som kan vara fria, de kollar jag ändå till genom fönstret då och då. Dessutom kan jag garantera att andra djur skulle bli mer rädda för dom än tvärtom! Tro mig, jag har sett.
Och det började med att de stack ut från hagen och inte gav sig hur jag än gjorde, men de höll sig kvar. Ville bara mumsa på gräs :) kan gå fram och klappa/ta upp utan problem.

#6 - Precis, vissa marsvin kan man ha lösa :) Trots att jag har mitt marsvin lös ibland så skulle jag aldrig försöka få andra till det. Det är som att säga till andra att köra utan bilbälte för att "det är så kul att kunna hoppa omkring fritt i bilen och vara lös osv." när man vet farorna med det.
Orkar inte diskutera det här då det är en självklarhet för mig.
Men dela med mig av en historia:
Skaffade 2 kaniner när jag var kanske 6-7 år.
Dom bodde utomhus i en typ frigebod men utan golv då.
Dom gick lösa hela dagarna så tog jag in dom på kvällen då.
Dom gick inte lång runt garaget. När jag tog dom till gräsmattan så sprang dom tillbaka ditt dom kände sig trygga.
En morgon då jag gick ut till dom var det något i buren (iller något sånt djur).. Var högt nät med tak var bara några cm emellan
Stampe var död. Var nät mellan så Sara klarade sig.
Så allt händer inte när det "ska hända" om ni förstår.

Detta har lite också med Jordbruksverket och dess regler också. Dom finns där för att vi ska veta vad som är bäst att göra, Som Abico säger går det aldrig att lita på ett djur. Det är en annan sak att släppa smådjur än tex hästar,hundar och katter då dom inte är lätta byten för några rovdjur. Även om dom är tama kan dom glömma sitt burliv och tänka på fantastiska stunder som ett vilt marsvin eller vad tror ni?Jag skulle aldrig i hela mitt liv släppa mitt marsvin, Då hon är världen för mig! Om man bryr sig om sitt marsvin håller man dom säkra i alla stunder i alla tider även om det skulle vara krig ute håller ni med?
Marsvin är ju från början vilda, Dom kan glömma sitt tama liv.. Läs faktabok om marsvin *som är ''väldigt vilda''* Mitt marsvin är väldigt tamt.. Hon tror jag är hennes mamma hon sover gärna i mitt hår när hon är uppe :)

Äldre marsvin är lättare att ha lösa, Då dom unga är spralliga och gärna vill utforska mer..
Jag litar inte på mina djur. Mina marsvin går för att utforska så fort jag sätter dem på golvet inomhus, och skräms ganska lätt iväg när de är där. Jag bara ryser över tanken på hur det skulle kunna bli om jag släppte dem lösa i mitt område, som dessutom är fullt av katter överallt…
Jag har haft dålig erfarenhet av marsvin som flytt från uteburen förut också. De satt inte precis stilla när de kom utanför, trots att de alltid satt stilla på golvet inomhus.
Så nej, jag skulle aldrig få för mig att släppa ut mina djur på en plats de kan rymma ifrån.
Om jag haft en trädgård med tätt staket hela vägen runt hade jag kunnat låta dem springa lösa under uppsikt, för då blir det ju som en stor hage snarare än att låta dem springa direkt lösa.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

#4 Ja, okej, jag skulle kanske inte låta Busan springa runt hur som helst. Eller min syster, då det är hennes. Hon springer liksom inte 10 m bort från henne, utan max 1-3 m för att beta.
Inte som i ett rum, springa hur som helst.
När hamstern sprang runt på tomten, gick jag några cm bakom hela tiden. Men den var ändå lös och sprang runt.
Har jag inte full kontroll tar jag alltid upp djuret.
#5 Okej. Jag håller med. Man kan aldrig lita 100 på ett djur.
"Att då släppa ut det löst i trädgården för att man anser att det är tamt och kommer när man ropar eller liknande, tycker jag är oansvarigt."
Jo. Jag tänkte inte riktigt så :) För man kan inte veta ifall man lyckas eller inte. Man måste ju ha full kontroll och nå djuret ifall nåt händer!
Men annars är vi nog av olika åsiker. Vår hund är ofta lös på vår tomt, speciellt under sommaren, flera timmar, vi har ingen inhägnad men tomten ligger inåt, inte mot vägen. Där finns grind.
#10 och #11 Ta erat bråk via PM istället. Tack!
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
#13 du sa ju i inlägget att du tyckte det var ok att släppa sitt marsvin löst ibland.?
Klart man kan ha sina marsvin lösa ibland.
Försöker verkligen förstå er man jag kan inte fatta det.
Mitt ena marsvin är 3 springer lite mer men är minst lika tam
Om jag hade marsvin skulle jag nog inte våga låta dem gå helt lösa på gräsmattan utan en inhägnad runt dem just pga. att de kan bli rädda och sticka iväg så att man aldrig mer kan fånga in dem, bli påkörda, uppkäkade av en hund, etc. Men det kanske beror på hur pass väl man känner sina grisar också, kan jag tänka mig! Man får väl känna efter vad som känns bra för en själv och marsvinen det gäller.
Det finns ju mycket som kan hända med alla djur som går ute, och med en själv också för den delen. Ingenting är helt riskfritt. Hästar t.ex. kan ju gå omkull i hagen och bli halta eller bryta benen av sig, sparka och bita varandra, få smittade fästingar på sig, rymma, bli misshandlade eller t.o.m. dödade av djurplågare, etc. Men jag tycker ändå att hästar ska få gå ut i en ordentlig hage varje dag. För att ge djuren ett roligare liv måste man nog ta lite risker emellanåt. Fast just marsvin är nog alldeles för mycket ömtåliga flyktdjur, vilket innebär att man aldrig kan vara nog försiktig.
#13 - Jag tänker inte döma dig angående hunden, för jag har ingen hundvana alls och vet inte mer än lite om hundar. Om du har grind så måste den väl vara inhägnad på något vis, om inte med staket så med häck?
Själv vet jag bara att jag blir galen när grannens hund travar in i våran trädgård, och det har inte hänt en gång. Eller någon katt sätter sig och skiter i vår rabatt. Därpå baserar jag min åsikt om att hundar och katter aldrig ska gå lösa om dom inte bor på landet. Om inte annat så för deras egen säkerhet. Kommer det en hund eller katt in i vår trädgård när marsvinen är ute och den är ett hot mot mina djur så kommer jag att försöka få bort den till varje pris, det låter hemskt men hunden/katten är inte mitt ansvar - däremot mina djur.
Hanna
Min gris kan sitta och beta ena stunden, men tittar man bort i nån sekund kan han få för sig att sticka iväg.
Därför har jag honom i sele, för att han inte ska springa iväg. Jag försöker inte gå promenad elelr styra honom eller så, bara som en försäkring för att han inte ska dra iväg. Och har han väl börjat springa iväg, är det näst intill omöjligt att få tag på honom.
Och i selen springer han inte ens iväg, han går runt lite och äter massor med gräs. Sen hae han kopplet löst hela tiden också, så ryggfel blir det inte.
Men att ha flera marsvin lösa samtidigt, det är rent ansvarslöst enligt mig. Ska absolut alla vara ute samtidigt, gör en stor kompastgallerhage! :)
Värd på Choklad iFokus

#7 Du har rätt. Har inte tänkt så långt, då det vart självklart för mig/syster att släppa Busan på tomten ibland när någon är med, men visst, hon är 7 år nu och otroligt lugn.
Men sant, man ska inte uppmuntra andra till att släppa sina marsvin lösa. Vad som helst kan ju hända. Men om man nu har ett djur som man haft lös innan och vet att det går, tycker jag att det är okej. Med god uppsikt!
#8 Nu förstår jag inte. Dog en av kaninerna? :(
#9 #10 okej. Instämmer. Nej, inte så smart att släppa unga spralliga marsvin. Har vart med om en 7-8 månaders kille hoppat ur min famn, tänkte sticka men jag var tillräckligt snabb att fånga honom. :P
#11 Håll god ton, snälla.
Jag håller med er alla, men för oss har det ändå funkat att släppa både marsvin, hamster, kanin, har inte varit några problem, men visst, kanske inget att rekommendera andra att göra. Men vissa djur känner jag att jag har en speciell kontakt med, och kan lita på den stunden jag har den lös då jag är med.
Stackar katt som blivit lite nödig.
Gör väl inget.

Men det är väl upp till ägaren att låta marsvinet springa lös eller inte? Lite som att göra det på "egen risk", det är ingenting att rekommendera men man kan göra det ändå. Sedan kan man göra en jämföring med att låta sitt marsvin springa lös inomhus med sladdar.
Läste i någon tråd för ett tag sedan då någon/några skrev att marsvinen fick springa i rum där sladdar fanns. "Livsfarligt!" tänkte jag, men andra tyckte tydligen inte det. Vi kan väl säga att vi har olika åsikter om vad som är farligt för marsvinen?
Jag tror vi endast i denna tråd kommer fram med argument för/emot lösspringande marsvin, men jag tror inte att någon kommer att byta åsikt om saken.
Men jag tycker absolut inte att det är på någon risk!

#16 Ja, jag tycker att det är okej att släppa sitt marsvin löst ibland, om man är med som sagt. Jag tänker i alla fall inte sluta med att göra det med mina djur som jag känner mig säker på funkar, och har gjort under alla år.
Vad är det som du inte förstår?
Okej :)
#17 #19 instämmer.

#23 Ja, det är upp till ägaren. Tycker bara att det är så trist att någon med marsvin som kan släppa dom lösa och visar upp fina bilder, får massa påhopp om hur galet och oansvarigt det är. Funkar det för den personen är det väl härligt, eller hur? Man själv får väl ha lite sunt förnuft med sina marsvin sen, och inte tro att det är säkert att det går med sina bara för det.

Vänligen läs mitt inlägg om lagen i funderar på att sluta, TACK!
Jag tycker inte heller att det gör något om det ligger en liten kattklutt i rabatten. :) Värre är det när fåglarna bajjar på bilens vindruta. :P Bajs hör ju till naturen och vi kan inte hindra djur från att bajja utomhus.
#20 Var försiktig med att ha marsvin i sele. Om grisen blir rädd och sticker iväg (och därmed får ett ryck i kopplet) kan ryggen nämligen skadas.
#28 - Nej, det gör väl inget förns man trampar i det - vilket jag alltid lyckas göra ;)
Jag vill inte ta hand om någon annans djurs bajs, inte sitter jag och slänger marsvinsbajs på grannens tomt :P
Hanna

jag hoppade inte på någon från första början. förklarade lagen.. Nu orkar jag verkligen inte med marsvin.ifokus! *tog många djupa andetag för ca 4 inlägg sedan för att orka*

#31 Okej. Tråkigt. Men jag ser att du gjort många påhopp också, sjunkit till samma nivå. Synd!
Vilken lag? Kopiera. Finns det en lag på att man, om man är med och inga andra djur är nära, måste hålla i sitt marsvin? Hela tiden? Man får inte släppa djuret och den får inte röra på sig ett dugg?
#30 Brukar du vara ute och promenera i rabatterna då? ;P Det förmultnar ju i jorden om man låter det vara eller lägger lite jord över det. Kan hålla med om att det inte hade varit så trevligt om det varit en stor rottweilerblaffa, men en kattkorv är ju så liten (i alla fall de som jag har stiftat bekantskap med). :D

Isåfall har jag begått många brott. För jag har haft både kaniner, (de har även rymt en hel natt också), hamster, marsvin, mm lösa i min närhet. Råttor också, fast inte på samma sätt, de satt i ett träd vid fotografering, men de var fria och hade kunnat hoppa ner *hmm*.

Alltså: Jag ska fixa printscreen på detta men jag kan skriva först då:
Vissa djur som marsvin och dess släktingar är egentligen vilda? Right?
Och då om dom är lösa då kanske dom får in instinkten att rymma. Det är därför denna lag existerar för att skydda våra djur från faror som rovdjur,hundar & katter.. För det är mycket möjligt att dom rymmer eller hur? Man får inte heller ha dom lösa om dom möjligtvis skulle komma in på någon annas tomt, Om ni förstår vad jag menar :)
Marsvin måste vara inom inhägnad.. Fixar printscreen

Men sele osv.. är också bara dom är under uppsyn.. men i inhägnad

#35 Okej, bra :)
Jag har mina marsvin inhägnade oftast (iaf om de ska vara ute längre stunder med sina kompisar). Men ibland tar jag upp dom därifrån för att jag vill umgås med marsvinen, och då kan jag t.ex sitta på gräsmattan och ha marsvinet löst. Och marsvinet kan skutta runt men inte långt. Men det är löst, ja. För mig har det funkat, långt ifrån alla, för jag testar inte med alla. Men som med våra två första marsvin.

#37 Men då myser du med ett, det är en annan sak med en flock!:P

#38 Förvisso, men det är ju löst, har varken sele eller är i inhägnad, och jag håller inte i marsvinet, men håller koll. Det är fortfarande löst? Men jag begår tydligen brott då.. ? Varför är det en annan sak med flock? För flera år sedan släppte vi båda marsvinssystrarna lösa på samma sätt, de skuttade runt och åt gräs. Under uppsikt, som alltid. Och utan uppsikt i inhägnad eller när man gjorde annat.

Jag letar just nu upp sidan… Ska bara hitta just där den står..
Det är väl att du har mer kontroll under marsvinet när det är ett marsvin..
#33 - Ja :P Jag måste ju ut i rabatten för att plocka odlade grönsaker, plantera blommor mm.
Hanna

#40 Mjo, men jaja. Är nog ingen idé att diskutera om ämnet mer :P

Ok! Jag skulle precis trycka, Men stängde ner nu..
#37 Så gör jag också. Händer att marsvinen är lösa, ett och ett.
#41 Haha, det kanske bara är jag som kollar var jag sätter fötterna. Ligger det en mikroskopisk kattklutt i vägen kan man ju bara ta en liten spade och kasta iväg den. Visserligen kan jag hålla med om att det inte är helt fräscht med bajs på det man själv eller ens djur ska äta… :P Men även om inte just en katt kluttar i odlingarna kan ju ett annat vilt djur göra det. Det finns inga garantier när man har grejerna utomhus. Växthusen fyller verkligen sin funktion!

#45 Det finns ju så mycket annat äckel man kan trampa i när man är utomhus ändå, haha. Klandrar inte katterna.
Däremot tycker jag att det är störigt när folk inte håller koll på sina djur, om inte annat så för deras skull. Idag har min grannes katt suttit och jamat i trappuppgången hela dagen. Det kan ju inte vara så kul…

Jag kan låta Kålan beta löst när jag sitter bredvid och inte låter henne springa iväg förlångt då hon inte går iväg så långt. Våfflan däremot smet under lekstugan en gång så hon får aldrig mer vara lös utanför uteburen. Men det beror väl helt på vad man har för marsvin osv..
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Jag skulle hemskt gärna vilja veta vilken lag det är du syftar på.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Jag skulle gjäna vilja ha en printscreen på lagen? :)
Jag har absolut inte mina marsvin lösa av den enkla anledningen att det kryllar av katter i vårt kvarter :P
en gång rymde min gamel gubbe men han var jätte lätt att fånga in då han inte ville lämna sin älskade betes bur utan ville in igen ^^
Jag skulle kunna ha ute mina marsvin "lösa" i fem minuter utan att jag skulle få panik. Då menar jag att jag skulle göra en "bur" av mina ben. Men jag skulle aldrig få för mig att släppa lös mina marsvin som blir lätt skrämda när man har dom inomhus på golvet. Aldrig.
Som sagt så bror det helt på hur tama marsvinen är.
Det tycker jag inte.
Hur tamt ett djur än är är det oansvartlös att lämna det själv utan uppsikt (smådjur). Det är vårat ansvar, inte när dom lever i det vilda men när dom har bott inne i hela sitt liv.
Riktigt oansvarigt att släppa sina marsvin utan att vara max en meter ifrån dom.
Där lämnar jag denna tråd…………

#52 - Njaa, jag tror att det inte finns någon gräns för vad som är oansvarligt eller inte. En eller 2 meter gör inte direkt någon stor skillnad, enligt mig :P
Jag tycker att sålänge man har kontroll över sitt marsvin när det är lös, då tar man ett ansvar för att marsvinet inte ska rymma. Men det finns olika uppfattningar om det, men det är vad jag tycker.
Mina småkillar rymde från uteburen för någon vecka sedan. Tog mig flera timmar att fånga in dem, jag hittar fortfarande taggar i mina händer efter häcken de gömde sig i. SÅ nej, jag skulle inte frivilligt släppa mina…

Mina killar får ibland komma ut på tomten och springa lösa. Jag har dem givetvis under uppsikt då :)

det är nått jag undrar med. varför tex hundar och inte marsvin..
jag har hund som funkar perfekt med marsvin.
(som tur är) hundar får gå omkring på gården pga de "lyssnar" så de kommer när man ropar på dom. Men det kan ju vissa marsvin oxå göra. iaf när de känner för det. varför gör man så stor skillnad på det för då?
Jag provade en gång att ta ut dom en och se vad som hände (jag var bredvid), Berta försökte springa upp till blåbärsrisen och söka skydd, Laura stog helt still med uppspärrade ögon och Selda sökte skydd under en handuk.
Tycker inte att det är rätt släppa dom lösa, pga risken. Vill ju inte riskera att det händer dom något! :)

JAg hade inte heller litat på mina djur till 100 procent. även om de sköter sig i 99% av fallen så är de inga robotar utan kan springa iägom de blir skrämda.
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

Jag hade ett marsvin som inte sprang bort fast hon var lös på gräsmattan men hon var alrig utan uppsikt. Bor i lägenhet och då kan man inte lämna marsvinen utan uppsikt. Speciellt inte när nån kan komma och ta ens marsvin eller nån hund kan komma och bita ihjäl marsvinet.
#57 Det är mycket enklare för ett rovdjur att komma och ta ett marsvin som är ett bytesdjur, och inträffar det springer marsvinet antingen iväg för att söka skydd eller blir dödad. Långt ifrån lika troligt när det gäller en hund.
Mvh Felicia

Jag undrar varför ni mest inriktar er på att ni "litar på" eller "inte litar på marsvinen". Att de är tama och ni har full kontroll och litar på dem. det må så vara, men farorna då? Ni har inte kontroll över andras djur. Min pojkvän hade ofta sitt marsvin löst när han var liten, det kom när han ropade och var hur tam som helst och sprang aldrig från gården. Han litade helt på sitt marsvin MEN en dag kom en hund in på gården och bet ihjäl marsvinet. Det är sådant som vi inte har kontroll över. Marsvinets instikt är också att springa och gömma sig om en fara närmar sig, eller det kan ju bara vara ett högt ljud.
Jag har haft mina marsvin "lösa", men med ett 5 meters presentsnöre släpandes efter. Då hinner jag stoppa dem om de flyr från ett djur MEN jag känner ändå att det är en risk. Självklart är det upp till var och en,men tänk inte bara på hur tamt ditt marsvin är och att det inte skulle springa iväg. En hund som springer in på gården kan vara snabb och den har du ingen kontroll över.
#62 Menar du att du har ett snöre fastsatt på marsvinen?
Mvh Felicia

#63 ja i en sele. då är de lösa och kan springa och man har ett 5 meters "livsnöre" att fånga om något oväntat händer. I alla fall en liten lösning på att andra djur kan komma springande.
#64 - Risken är ju att man skadar marsvinets rygg allvarligt om man gör ett plötsligt ryck i snöret… Skaffar man en rejäl utebur så är marsvinet ju nästan lika fritt, men utom risk för rovdjur.
Hanna

#65 Jo, jag vet att det inte ör det ultimata, men jag anser att OM man ska ha marsvinet löst så bör man ha den säkerheten, mindre risk att ryggen skadas än att en hund hinner ikapp marsvinet (om en lös hund kommer springande med jaktinstinkt). Men en stor bur är självklart det ultimata! Jag bor tyvärr i lägenhet och kan inte ha utebur och då är det svårt att finna en ultimat lösning.
#66 - Okej. Kompostgaller är smidigt, går att vika ihop och lägga under sängen eller något och går att få nästan hur stort som helst. Men jag förstår att det kan vara svårt att få till det när man bor i lägenhet.
Hanna
#66 Då är ju kompostgaller jättebra, som Abico skrivit i #67. Är billigt och går att få stort, bara att vika ihop och ställa undan när det inte används :) Bra mycket säkrare än ett snöre där marsvinen med största sannolikhet skadar sig rejält om de blir rädda och försöker fly från ett rovdjur.
Mvh Felicia

#67 Jo, vi har kompostgaller. Men vi kan ju aldrig ha marsvinen ute när vi inte är ute, så det blir ju ett väldigt kånkande in och ut. Dessutom har jag ju både honor och hanar som måste separeras, så många galler blir det om man ska få det stort. Och det blir ändå ganska tungt att släpa :/
#68 Anser inte att de "med största sannolikhet skadar sig rejält", det beror ju på hur man knyter selen (vilken typ av sele man har), det blir ju inte heller lika hårt ryck när linan är lång, då kan man ju fånga och springa med en bit också. Men som sagt det är inte ultimat det vet jag, men bättre än att ha dem helt lösa och sätta deras liv på spel.
Hur stora marsvin har ni? :O
jag ahr provat haft 2 marsvin i kompostgaller, båda kom ut hur lätt som helst, en bara slank ut och den andra jobbade lite så var han snart lös :S
#70 - Jag har säkrat mina kompostgaller med hönsnät nertill. mina äldre marsvinen kommer inte igenom, men de små gör det.
Hanna
#70 jepp, men då min yngsta lejonhuvade t.o.m lyckades pressa sig igenom så valde jag att köpa en riktigt nätad utebur, så kan dom vara ute hela dagarna så länge vädret är bra :)
(dom har regn och vindskydd i buren)
Dock är det nät botten pga alla katter i området :/