Månades marsvin augusti 2009 [bidrag]
Tävlingarna annordnas av Medarbetare eller värd, och denna får inte delta i tävlingen utan är den som håller i tävlingen och väljer ut finalbidragen (vid över 20 deltagare).
-> Regler:
* Max två bilder (inte på samma marsvin) per person och månad.
* Endast det tävlande marsvinet får finnas med på bilden.
* Bilder som tidigare har deltagit i Månadens marsvin får inte delta igen.
* Det ska finnas med en liten beskrivning om marsvinet (den bedöms också, lika mycket som bilden!)
* Vinnande marsvin får inte delta igen (dvs. samma marsvin får inte delta fler än en gång under året).
**
-> Övrig information:**
- Runt den 20:e påbörjas en röstning där de 20 bästa bidragen tävlar i finalen.
- Tävlingen (röstningen) avgörs runt den 30:e samma månad som marsvinet vinner, dvs. Månadens marsvin april koras i slutet av april osv.
- I december röstas en utav vinnarna av Månadens marsvin fram till Årets marsvin 2009.
Så välkomna med era bidrag och stort lycka till!
(Man kan skicka in bidrag t.o.m. 23 augusti)
//Medarbetarna & värden på Marsvin.ifokus
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Bidrag nummer 1 - Tindra
Det här är lilla Tindra, hon är 5 månder. Bilden visar verkligen hur Tindra är - Nyfiken och glad. Tindra kom till mig när hon var 7 veckor. När hon fick träffa Belle och Nelly (hennes burkompisar) så var det pirrigt, jag trodde att hon skulle vara jätte rädd… men hon det var hon inte - hon rusade fram till Nelly och Belle och luktade på dem och sedan dess så har dom varit bästa vänner. Tindra älskar att bli klappad under hakan (hon har nog varit en katt i sitt tidigare liv *asg*) och brukar buffa på min hand när hon vill bli klappad under hakan. Hoppas ni röstar på min lilla bebis (dvs Tindra :P) :)
/ Stephanie-D
Medarbetare på Jack russell terrier iFokus, Tonåringar iFokus och The Sims iFokus

Bidrag nummer 2
Det här är Sam. Han är en korsning mellan raserna Rex och Teddy. Sam måste vara det mest nyfikna marsvin jag någonsin stött på. Ända sedan första dagen jag hade honom så var han pigg på att undersöka allt nytt. Det bästa han vet är nog att få äta sig lyckligt tjock på morötter, sallad och annat som är gott för marsvin. Om kvällarna brukar han ha fullt sjå med att rejsa fram och tillbaka i sin bur så att spånet far åt alla tänkbara håll.. Medans han springer runt och lever rövare så ligger jag i sängen och försöker sova. Vilket går allt annat än bra! Och sedan då jag vaknar är det såklart jag som åker på att sopa upp efter honom! (: Sam älskar då man kliar honom över ryggen, då lägger han sig gärna ner och bara njuter.
/ Maja
Få som kör på två bilder nu för tiden tycker jag… det tänkar iaf jag göra! Kan inte välja vilken av dom nämligen.
Först ut är Bidrag nr 3 - *Binaji's* Street Walker
Lilla Walkie Talkie som jag kallar honom är en riktig liten tuffing som redan på sin andra levnadsdag springer fram med resten av honorna och skriker efter mat. "Oooiiiii oooiiiii". Jag har aldrig varit med om något liknande. Medans hans syskon tar små, små tuggor av sina maskrosblad så tuggar han i sig hela bladen som ett vuxet marsvin. Dessutom har han ett otroligt näpet uttryck och man kan inte se sig mätt på honom! Se själva…
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Och Bidrag nr 4 - *Binaji's* Lady Lamb (aka Doris)
Doris sålde jag för ca 3 år sedan men för ca tre veckor sedan kom hon hem igen. Hon är otroligt kräsen när det gäller mat - den här damen äter inte vad som helst, men när hon väl hittar något hon gillar ska hon ha det i mägnder…! Här ser ni hennes min när hon bara får några blad kirskål… stackars Doris går nämligen på diet för matte vill att hon ska kunna dricka ut vattenskålen utan att doppa hela haklappen *fniss*
Förutom sin passion för (rätt) mat så är hon en jättegosig tant som gärna slickar på fingrarna och snabbt somnar i famnen.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Bidrag nr 5 - *Binajis* **Cordelija
**Detta är lilla cordelija, en nyfiken liten hona på över 1 år.
Hon kommer från Binajis här på mif.
Åter till Cordelija, fick henne för att ha henne till Kaj, och dom fungerade jättebra tillsammans och Kaj älskade henne verkligen! Så efter Kajs bortgång bestämde jag mig för att behålla henne :)
Hon äälskar att äta! Men vilka gör inte det ? ;)
Och kaj har nog lärt henne (a)
Har även börjat träna henne att ha lös på gården men än så länge brukar hon sticka iväg i värsta fart till närmsta buske, Haha.
Men i vanliga fall brukar jag ha henne i koppel men jag råkade damsuga upp det så nu blir det till att lära henne utan x)
Aja, det här var lilla Cordelija!
_Hoppas det var okej att jag tog den här som du skickade Mimmi för jag har inga på denhär datorn :)
_

**Bidrag nr 6 - Kaj
**Lilla kaj bidrar jag med som tyvärr dog för lite mer än 2 veckor..
Han var världens underbaraste och fanns alltid där för mig!
Älskade att springa lös på gräsmattan och tävla mot mig ;)
Mat var otroligt gott enligt honom, han kunde nästan inte få nog *ler* :D
Hoppa var också något han gillade, brukade göra små banor och han hoppade lätt som en plätt över dom.. om cordelija fanns på andra sidan alltså;)
Men även utan henne!:)
Han blev nästan hela 6 år gammal och var inte sjuk en ända gång, så jag hoppas han hade ett bra liv hos mig!
Han köptes från en djuraffär, det var det bästa köpet jag någonsin gjort!
Mitt lilla charmtroll ska veta att jag älskar honom så fruktansvärt mycket och saknar han lika mycket!
Vila i frid nu gammgubben min<33
Bidrag nummer 7
Min älskling Nemo, han är en röd sköldpadda med en personlighet som jag aldrig stött på förut igenom marsvin. Han är en okastrerad blandras kan inte vilka då jag köpte han i en djuraffär för ca 1,½ år sedan i Göteborg. Han älskar allt genom matväg men favoriterna är nog tomat, äpple och melon :). När han går på "grönbette" gör han inget annat än att äta och äta, ibland händer det väll att han kollar upp och hälsar på en om man kommer fram till gallret.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida

Bidrag nummer 8
Det här är Skuggan som är född 25/6-09. Skuggan är min syster Carolines marsvin och hon köpte henne 4/8-09 från zoo hörnan. När Skuggan först kom till oss så var hon väldigt rädd, hon satt bara stilla och ville inte alls röra på sig. Men efter varje dag som gick så blev hon tuffare och tuffare och nu efter ungefär en vecka så har hon blivit nästan helt hemma stadd, hon vågar springa på golvet, hon vågar röra sig mer i buren. Skuggan är ett väldigt lugnt marsvin men nyfiken! :) Caroline hade först svårt att välja namn till sitt nya lilla marsvin, hon valde mellan många namn, Ghost, Donna, Vanilj är bara några av dom! Men sen fick det bli Skuggan och enligt mig är det ett perfekt namn på denna lilla varelse :) Skuggan är verkligen en matglad liten gris, hon ÄLSKAR verkligen mat ^^ Hon har aldrig bitit någon änsålänge, hon har bara nafsat lite och slickat. Skuggan älskar att ligga och gosa, det kan hon göra nästan hur länge som helst. Min syrra har ju inte haft lilla Skuggan så länge så vi håller fortfarande på att lära känna henne :)

**Bidrag nummer 9
**
Charlie Chocolate är en sheltie hane med mycket karaktär, han så tam och kommer när man ropar på honom sedan följer han efter äns fötter när man går precis som en liten unge efter sin mamma. Han älskar kamomill te så vi sitter tillsammans och dricker te, han har en egen mini mugg som han får dricka ur :) han reagerar på när man rör om med skeden i muggen och kommer springandes till äns fötter och tigger te :P Han är en lättlärd pojke kolla in hans snurra runt trick på youtube ->http://www.youtube.com/watch?v=1nxfrUfgMPQ Om man går upp tidigt på morron brukar han vara ganska så slapp och somna i min famn, han är så sött att man smälter <3 <3 Charlie är helt underbar ^^
Bidrag nummer 10
Hej hej. Detta är Mosaique´s Gabriel "Gabriel". Han är född 8/2-09. Han har 3 syskon. 2 honer och en hane. Första gången jag såg han var han 3 dagar gammal. Och ur gullig.:D
Mosaique´s Gabriel "Gabriel" och hans bror Mosaique´s Gustav "Gustav" Är mina första marvin.
När jag fick hem mina marsvin så var dom rädd. dom satt hela tiden inne i ett hus som jag hade. Så jag trodde inte att jag skulle kunna ställa ut mina marsvin. I dag är dom nästan som marsvin ska vara. Dom är bara lite rädda när jag kommer upp.
Jag håller på att lära han Gabriel. Det går jätte bra.Jag är verkligen stållt över han.
Hans favvo godis är gurka. det får dom rättofta. för jag tävlar gurkätning med han.
Ni får hemsk gärna kolla våran hemsida: www.gustavgabriel.webs.com och våran blogg: www.amandamodig.bloggagratis.se .
Hoppas att min lilla Älskling blir årets marsvin.:) //Amanda

Bidrag nummer 11
det här är charmtrollet elvis:)
han brukar väcka mig klockan 6 - 7 på morgonen och tigga efter mat, stå tryckt mot gallret och bita på det med en härlig fart:)
han är en riktig mysgris och tycker inte om att vara på golvet, jag kommer ihåg vad som hände för någon dag sedan, jag satt honom på golvet för att han skulle få röra på sig, och jag hade tränat lite agility för elvis dagen innan och nu visade han minsann vad han hade lärt sig! jag sa till honom på skoj att du kan ju sedan hoppa in i din bur om du inte trivs ( och den är jätte hög.). och sedan gick jag snabt för att stänga av marsvin ifkous och fortsätta leka med honom. min kompis var med och hon frågade mig vad det är som elvis sysslar med, det var en rejäldunns så vi sprang med en hastig fart och kollade vad han sysslade med sedan såg vi att han var inne i BUREN och latade sig i sin favorit sak
- hängmattan, och när han såg oss tiddade han upp från sitt lilla hål i hängmattan:) det här upprepade han några dagar senare. hihi, men han älskar vår F.D. vita matta^^ där har han en raket fart runt alla saker:)
han kommer från den super uppfödaren goldhills som jag verkligen gillar. han fyllde 1 år här på sommaren och fick en fin fin marsvins kaka:) han har en dansk pappa och en finsk mamma:)
…även om inte alla tror att kärlek vid första ögonkastet finns i marsvinens värld kommer jag alltid att känna känslan när jag såg den lilla elvis
- det där är han! han! han är min!
även om inte folk tror på kärlek vid första ögonkastet i marsvinens värld är jag övertygad att det i alla fall finns för människor till marsvin, och jag och elvis kommer alltid att minnas varandra…
som när han:
pissade på min fars rygg,
sprang till ett papper som fanns i närheten och gjorde sina behov,
våra träningar som vi båda älskar,
hans första resor till vårt lande (sommarstuga.).
när han stal sitt eget godis!
fin fina hälsningar från finland av elvis och mig, erika:)

Bidrag nummer 12
Hej! Jag heter Leanna och är en 5 veckor gammal crestad saffronflicka. Jag har inga syskon utan var alldeles ensam när jag föddes så därför var jag extra stor och fick all mammas mjölk för mig själv. Min matte säger att jag både såg ut och betedde mig som ett vuxet marsvin ända från början. Jag har bott med min mamma och hennes tantkompis ända sen jag föddes men för någon vecka sen så flyttade det in en farbror till oss som heter Musse. Han är väldigt stor och jag tycker att han är lite obehaglig för han ska nosa mig i rumpan hela tiden. Fast mamma säger att det inte är någon fara och att det är lite synd om honom för han har tydligen inga kulor kvar… Stackarn!
Hejdå!

Nu är röstningen påbörjad, röstningstråden hittas här.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!