Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1347 ggr
HextremO
0

Jag blir så ledsen :(

Jag mailade på ett par råttor förra veckan, eftersom jag sökte sällskap till min ena hane micke..

Och dom frågade om jag ville ha med en 1årig marsvinshona. Eftersom jag har svårt att tacka nej när någon frågar om jag vill ta ett djur så vart de ju självklart ja.

idag kom hon förbi med 2 råttor och en marsvins hona.

När jag plockade upp honan fick jag en chock, hon var jätte smal, och klorna ska vi inte prata om. dom är säkert inte klippta någon gång för dom var nästan vridna 1 1/2 varv. Jag vart alldeles grinfärdig när jag tänkte på vad ont de skulle gjort när hon gick. Jag satte mig på golvet och klippte dom på engång. Och maken till snällt marsvin till att klippa klor på har jag aldrig träffat.

Nu sitter hon med min ena hona och dom verkar trivas jätte bra.. Nu gäller det att få upp henne i vikt och få ordning på dom små tassarna.

Och råttorna var visserligen i bättre skick men ändå lite väl tunna för att vara 8 månader..

Hur kan människor göra så mot sina djur? För man kan inte missa att klorna är så långa, eller att hon är mager.. Det var lixom knappt någonting att ta i..

Ville bara skriva av mig min frustration..

Tina
0

Fy så hemskt. Gråter

Vilken tur marsvinet, och råttorna med för den delen, hade som fick komma till dig!

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

elin85
0

Ja, usch! Det låter förfärligt! Så bra att du kunde ta emot henne.

Jag har själv en skräckhistoria från igår. Jag var på en djuraffär här i Umeå för att köpa lite saker. När jag gick in i marsvinsrummet stod jag en stund och studerade djuren i en bur. Jag såg en vit virvel inne i huset som tycktes klia sig en hel del. När jag stod en stund till såg jag att de andra marsvinen också kliade sig då och då. Jag stod kvar ett tag för ifall att den vita skulle komma ut så jag fick se den. Efter en liten stund gjorde den det och OJ! Den hade flera hårlösa partier på kroppen, bakom båda öronen hade den sår och även längre bak på kroppen. Öronen var alldeles illröda och han kisade med ögonen hela tiden.

Jag gick till personalen för att säga till, fick ett rätt kyligt bemötande "Ja vid öronen ser jag nåt, jag ska säga till att någon kollar på det där senare". Sedan gick han. Jag var kvar ytterligare en stund för att se om någon gick dit för att kolla, men icke. Borde de inte vilja visa sina kunder att de bryr sig om sina djur? (vilket jag av erfarenhet vet att de inte gör då de säljer ut dem och vägrar ta tillbaka och ge tillbaka pengar om något är fel, däremot kan man få tillgodokvitto på ett nytt djur och få lämna in det. Usch vad jag avskyr det!! Det är som "jaja, dög inte marsvinet, okej men vi kan ta det så kan du få ett nytt marsvin eller så har du kastat 300-400 kronor i sjön. Men tänk om de inte är lämpliga att ta hand om djuret och sedan tar de ett nytt som de egentligen inte vill ha, men de vill ju ha något för pengarna.) Jag blev iaf så illa berörd!

petronellaa
0

Åhh vad hemskt! Fattar inte hur man kan göra så!
Tuuuur att dom kom till dig, ! :)

idipidi
0

Är det någon som föder upp smådjur? Hur hittade du den här personen?

HextremO
0

Ja det är riktigt hemsk hur folk kan göra så. Man blir så förtvivlad.

När jag lästa annonsen så lät allt så toppen bra, likadant när jag mailade med henne.

Jag är ju alltid sån när jag visar intresse för ett djur, att jag skriver och berättar vem jag är, hur jag lever och hur djuren kommer få de med mat, bur osv.

och hon skrev och tyckte att det lät jätte bra. Jag hade först tänkt åka och hämta dom islutet på nästa vecka då jag får pengar.

Men hon erbjöd sig att köra hit djuren på engång. Då tänkte jag att hon byryr sig verkligen om sina djur och vill att dom ska få de bra.

Men misstänker att det kanske kan vara för att hon inte vill visa hur djuren har det hos dom. Nu är det bara tankar som är i mitt huvve. Det kanske inte alls är så.

Idipidi - Jag har faktist ingen aning, tror inte de eftersom hon inte kunde ha kvar dom för hon skulle få bebis snart. Men man vet ju aldrig.

Jag hittade henne genom en annons site. Jag vill inte gå ut med vart eller nå för att hänga ut henne. Visst att hon gjort fel osv. Men att bli uthängd på ett forum tycker jag är lite taksigt.

Men djuren verkar vara hanterade ganska mkt för inga av dom är speciellt skygga. Det är ju positivt iallfall..

emelie92
0

Usch =(

Moa-16
0

Nä, det var inte kul. Stackars små djur!. Har du någon bild på marsvinet?,.

idipidi
0

Min tanke var bara att om det handlade om en uppfödare så borde du anmäla för att förhoppningsvis hjälpa kvarvarande djur. Men det låter ju som att det bara var en privatperson som tappat intresset eller så. Hemskt för just dessa djuren i vilket fall förstås.

FeliciaS
0

Vidrigt! >.<

När jag fick hem min hona Saga, för snart ett år sedan, var hon också jättetunn - fullvuxen och 670 gram stor. Hon hade hittats utomhus och ändå bott inne i några månader med bra mat (hon som hittade henne tyckte att hon hade blivit kraftigare), så jag vill inte tänka på hur tunn hon var när hon hittades. Idag väger hon 850 gram och är världens piggaste krabat! :) Klorna är ett lätt åtgärdat problem, förstår inte hur folk kan strunta i dem på sina grisar. Tur att hon fick komma till dig och att hon har fått sina klor klippta! Formen är ju ett mer långsiktigt projekt, men med bra mat - fri tillgång på hö, grönsaker dagligen samt någon form av kraftfoder (typ havre) så är det säkerligen inga som helst problem med att hon lägger på sig. Sällskap är dessutom guld värt, du ska ha en stor eloge som tog hand om henne :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

HextremO
0

Moa-16  -  Jag har inte de än, Glömde kameran när jag var och hälsade på min pojkvän. Men får den i heljen så då kan jag lägga upp ett.

Creation
0

Nä, fy, så hemskt! :( Bra att du tog hand om henne!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

elvisen
0

men vad äckligt!
det är synd att inte människor har bättre vett hur man tar hand om djur!

Rafflan
0

Fy vad hemskt, hon måste ju sett att nåt var fel, stackars djur. Ännu mer synd om dom djuren som kanske finns kvar hos henne :(

HextremO
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#13 jag tror inte det finns några djur kvar där, jag hoppas det iallfall.

Har fixat bilder på henne nu : )

Hon är en sheltie och har uppskattat hennes ålder till 1 år ungefär..

Rafflan
0

Hon var jätte söt :)

Stackars tjej :(

HextremO
0

Jo hon är verkligen jätte söt. Hon blir mer framåt för varje dag och verkar trivas här : )

FeliciaS
0

#14 Vad fin hon är! :) Tur att hon fick komma till dig.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus