Viktökning på dräktig hona?
Wilma är med största sannolikhet 4 veckor gången, hon är hård och svullen om magen. Saken är den att hon bara ökat 3 gram sen dess! Hon äter (vet inte exakt hur mycket men äter gör hon) och dricker.. Borde jag stödmata? Hur mycket ska de gå upp i vikt per vecka?

Det brukar inte märkas nåt så tidigt som vid 4 veckors dräktighet, vid 5-6 veckor brukar man märka viktökning och att honan även börjar se dräktig ut. Den största viktökningen är ju under dom sista veckorna. Hur mycket är så olika, beror ju också på hur många ungar det är.
Enligt min erfarenhet brukar honan ha ökat cirka 100 g från utgångsvikten när hon är i vecka 5. Denna erfarenhet baseras på ett stort (mer än 50) antal kullar under de senaste 7 åren, där jag regelbundet vägt mina honor då jag satt dem med hane. De har alltså vid sammanförandet varit i "lagom" kondition och vikt för att bli parade. Sedan har jag jämfört de följande vägningarna med utgångsvikten. Jag har tyckt att detta varit en praktiskt metod att beräkna förlossningsdatum då jag sällan haft sådan järnkoll att jag vetat exakt när de blivit parade.

min hona är ca 5 veckor gången och hon ökar ca 50 gram i veckan redan. Men så länge hon inte går ner i vikt är dt ingen fara.
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus
Men om hon inte ökat märkbart om en vecka, vad gör man då isf?
Hon kanske inte blev parad när du trodde det
#4 Det kanske inte är mer än en unge, eller så har hon själv minskat i vikt p.g.a att ungen/ungarna tagit mycket näring. Men det låter lite osannolikt om hon gått rätt långt…
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#5, jag är nog hyfsat säker på det eftersom jag såg när de parades och hon nu är mer hård och svulllen om magen. Skulle hon bara gått 2 veckor skulle hon väl inte redan varit hård om magen?
Jag får se om hon gått upp i vikt om en vecka..
#7 Bara för att de parar sig behöver inte parningen ha tagit. Men är hon större om magen så är ju det troligt :) Men hård och svullen låter konstigt?
Mvh Felicia
Alltså hårdare när man känner på magen än innan och med svullen menade jag lite större om magen :)
#9 Okej, ja fostrena är ju inte mjuka precis - och magen är ju större ^^ Med svullen tänker jag alltså… ja, svullen *s*
Mvh Felicia
ja, det var fel uttryckt av mig ;)

Fast inte känner jag då nån skillnad på magen efter 4 veckor, varken större eller hårdare.