Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: skötsel
Läst 1263 ggr
urfaren
0

Hur få bort kissfläckar i pälsen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Chili är vit om hela bakdelen. Hon är långhårig och när hon kissar får hon kissflcäkar i pälsen. Funkar schampo för vit päls elelr finns det något annat som tar bort färgen?

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

FeliciaS
0

Är hon långhårig tycker jag du ska hålla hennes bakdel kortklippt så hon inte kissar på pälsen, det blir ohygieniskt. Det är bättre än att bada hela tiden, det sliter på både päls och hud.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

idipidi
0

Det enda som verkligen funkar är att klippa och sen hålla rent. Rent i buren och inte låta dem kissa ner sig. Om man ska få bort färgen så måste man annars tvätta med något som bleker (riktigt effektiva vitshampoon) , men även om man gör det så går det inte att få bort färgen helt.

urfaren
0

ok… hon ska ställas i ras en gång innan jag klipper så vill försöka hålla henne s¨å ren och fin som mörjligt

Abico
0

Men om hon ska ställas i ras får du nog ta och rulla hennes släp åtminstone så att det inte blir kissigt.

Hanna 

Moa-16
0

Är det de lilla marsvinet på bilden?. Du får klippa eller ta bort kisset med en blöt handduk.

urfaren
0

ja fast hon har MYCKET mer päls nu. Hittade ingen bättre bild. Vill ju inte klippa pälsen då hon ska ställas i ras och den är lite för kort för att rulla än.

elvisen
0

jag tycker att du skall hålla bakdels håren borta så att hon inte pissar på sitt hår, det är inte värst hygieniskt och inte speciellt trevligt. mina tips är att klippa bakdelen eller sätta håret fast i små pampulor som det heter på finska på svenska tror jag det heter något med pony svans?? sådana små knutar som der ut som bollar i håret:) det tror jag hjälper:)

idipidi
0

Man får göra det bästa av situationen helt enkelt. Hålla absolut torrt och rent i buren, speciellt i kisshörnen och sen bada av när de blir kissiga så att det inte hinner att färga pälsen mer. Vitshampo kan som sagt hjälpa för att ta bort det värsta. Vissa långhår är hopplösa, backar in i ett hörn och kissar ner sig varje gång. Då får man börja rulla så fort det bara går.

urfaren
0

mm det är ju så hon gör, så det rinner längs hela magen. Tömmer husen varje dag :P ja ja som sagt så får man göra det bästa av situationen :P Tack för alla bra svar :P