Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1638 ggr
Grotgar
0

Marsvin från affären?

Hej!

Jag har hört att om man köper marsvin från affären så blir de oftast skygga. Jag gick ner och kollade på 2 virvelhonor och när hon i butiken skulle ta upp dom så sprang de omkring runt hela buren för att inte åka fast. Visserligen var de bara några veckor, är de mer skygga när de är små, kanske?

Har ni marsvin från affär som är som "andra" marsvin? I att vara social och så, menar jag?

Finns det bra tips till att få ett marsvin från affär att bli mer sociala? (att jaga dom, hålla dom i ett grepp och klappa dom kanske inte är så populärt?)

Alla tips är bra tips! :D

Moa-16
0

Det är inte alla därför det är "dåligt" att köpa från en djuraffär. Alla marsvin är skygga från början. Det gäller bara att ha tålamod ge dom mat i handen och klappa;). Ge dom tid…

centerpiece
0

jag hade marsvin från affär för  ett tag sedan, dom var skygga i början men det är väl nästan alla marsvin :)

sen höll vi på med dom varje dag och gav dom mat ur händerna och så, tillslut så fort dom hörde att man kom så stod dom vid burkanten och pep :D

FeliciaS
0

Problemet med att köpa djur från djuraffärer är inte enbart att de är skygga. Man stödjer en hemsk djurindustri som bara "tillverkar" djur utan att bry sig om aveln eller djuren själva. Eftersom de inte hanteras så mycket (och ofta på fel sätt genom att tas för tidigt från sin mamma osv.) blir de stressade och skygga. Att de sedan får komma till en djuraffär där de inte heller hanteras särskilt mycket gör ju inte saken bättre. Men de kan absolut bli underbart goa och tama om man pysslar om dem mycket (det gäller oavsett varifrån marsvinen kommer, även om det underlättar för både marsvinen och ägaren om de har en trygg bakgrund). För att få marsvin lugna och tama krävs att man hanterar dem mycket och ofta, det är dessutom en vanesak - när de vänjer sig vid en trygg miljö blir de lugnare.

Ska du köpa marsvin rekommenderar jag dig att göra det från privatperson, omplaceringshem eller uppfödare :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

isabelle_
0

Dom är oftast inte skygga. Dock är det mer risk för att dom inte är könfördelade så många honor blir dräktiga i förtidig ålder. Jag har ett butiksmarsvin,hon är inte skygg men otroligt kelig. ''tvättar'' gärna mig och gosar.. Hon är helt underbar :)

Moa-16
0

Men det finns seriösa djuraffärer som tar hand och bryr sig om djuren. Här finns en hel massa såna. Alla uppfödare är inte dom bästa heller.

emelie92
0

Det finns många nackdelar med djuraffärer bl.a att djuraffärer har inte riktigt koll på könen, så om man köper ett marsvin från en djuraffär så kan risken finnas att den är dräktig.

Grotgar
0

Mitt första val hade varit privatperson/omplacering etc. Men jag har letat i flera dagar efter någon som passar mig, men det varkar inte finnas. Men i butiken fanns det 2 fina virvelhonor.

Linnet
0

Små marsvinsungar är skygga och springer undan när man ska ta dom, det är nog ett medfött beteende. Så det gåller att man håller på med dom mycket för att få dom tama.

Abico
0

#7 - Var bor du och vad är det för ras du vill ha då? Det finns uppfödare utspridda över hela landet.

Hanna 

[Liinda]
0

Andleningen att inte köpa marsvin från djuraffär är för att inte stödja den dåliga aveln och det sättet dom sköts på. Och för att djur från seiösa uppfödare har friskare gener eftersom man varit noga att inte avla på djur som ger sjuka ungar.

Men hur pass skygga dom är spelar nog ingen roll om det är från djuraffär, det har ju att göra med hur mycket du pysslar med dom när du får hem dom. Mina marsvin är tama men dom försöker ändå undkomma att bli upplyfta i buren även om dom är från uppfödare ;)

Grotgar
0

#9 Helst av allt Teddy honor, eller något liknande Teddy. Och helst ung

Buffen
0

#5 de enda seriösa djuraffärer är dem som köper in djur direkt från privata uppfödare, & håller djur i liten skala. Har endast hittat en sådan affär av alla jag besökt hittills. De hör alltså så pass till undantagen att de generellt kan sägas att man bör undvika att införmskaffa djur via djuraffär. Den generella djuraffären köper in djuren från grossistuppfödare, d.v.s. massproduktion av djur som produkter. Mkt inhumant & ofta med mkt långa stressiga transporter till handeln när de är färdiga att säljas.

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

idipidi
0

Teddy och virvel är ju helt olika varianter? Jag menar, du vill ha teddy, men nu har hittat virvel och det är helt ok?

Var i landet bor du?

Grotgar
0

#13  Nja, båda har skön päls :D (enligt dom bilder på google jag hittat)
Jag bor i Vimmerby i Småland

Magda
0

här kommer fina rexar som jag varmt kan rekomendera! lövås

FeliciaS
0

#14 Virvel är blandras, bara så att du vet, och inte förväxlar det med Abessinier (vilket är väldigt vanligt) ;) Teddy och Rex har i princip samma sorts päls, raserna skiljer sig bara åt genetiskt. Ser du dig istället om efter Teddy/Rex från uppfödare vore det ett mycket bättre alternativ - framförallt för marsvinen själva.

Mvh Felicia

Sandra-B
0

Polka Pig's finns i Huskvarna och föder upp bland annat teddy.
Rekomenderas varmt!:-)

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

musse05
0

Man ska aldrig köpa marsvin från djuraffär. De lever oftast i hemska förhålanden, och ofta har de sjukdomar. Och om alla slutar att köpa djur från djuraffären, kommer djuraffärena sluta köpa in marsvin som lever i hemska förhållanden :)

petronellaa
0

I mitt fall, så stämmer det första verkligen inte ..
Jag köpte Kaj från en djuraffär, Han blev tam jättefort och efter nått år var han så tam att han kunde vara lös på gräsmattan utan att sticka därifrån för att han kände vart han var hemma.
Dessutom levde han i nästan 6 år, (gick bort nyss) ..
Men han var frisk under hela tiden, och han var allt för mig!
Världens underbaraste säger jag bara!
_(men jag är givetvist imot vilka hemska "uppfödare" dom kommer ifrån, eller ja vissa butiker)
_Men själva djuret tycker jag verkligen inte att det är nå fel på …
Dom som köper djur från djuraffärer tycker jag "räddar" dom på ett sätt, och det är ju bra.
Och, dom har samma förrutsättningar att bli lika tamt som ett riktigt uppf, marsvin !

[Linxter]
0

Jag tror inte heller att marsvin från djuraffär skulle vara mer rädda eller vara svårare att få tama. Däremot vet man ingenting om marsvinets bakgrund (= sjukdomshistoria!), vilket kan visa sig bli problem senare, tex det som hände mig:

Jag har haft 5 marsvin de senaste åren, varav 3 jag köpte av mina systerdöttrar (så dessa var ju tama redan innan de kom till mig) Dessa tre har alltid varit full friska. De andra två kom från djuraffär, fast inte i samma kull och inte från samma stad. Båda dessa två fick bettfel, en åkomma som inte var en rolig historia vill jag lova. Första marsvinet visste jag inte vad det berodde på, märkte bara att tänderna hade blivit VÄLDIGT långa trots att de hade gott om grenar och annat hårt att vässa tänderna på. Jag gick till en vet som klippte av tänderna, men på bara 2-3 dagar var de lika långa igen. Jag bestämde mig för att låta den stackaren somna in. Denna veterinär tycktes inte veta speciellt mycket om marsvin överlag, förstod jag senare när det andra marsvinet råkade ut för samma sak och jag uppsökte en annan veterinär. Denna kollade kindtänderna och konstaterade att det var ett bettfel det handlade om. Jag lät genomföra en mycket dyr operation, men tyvärr blev det aldrig riktigt bra och det slutade med att även detta marsvin fick somna in. Den sista veterinären berättade att det är vanligt att marsvin från just djuraffärer lider av bettfel, därför att det avlas fritt på djur med problematik. Hon sa också att det första marsvinet säkerligen också hade bettfel, men att den andra veterinären inte förstod det och inte gjorde något vettigt åt problemet.

Så: köp inte marsvin på djuraffär, utan hos uppfödare eller privatperson där du kan träffa föräldrarna och se att de är välmående!

Charlie2006
0

Det med djuraffärer så köpte jag mitt albino marsvin där (han satt änsam och var helt livrädd så var bara tvungen att ta med han hem, stakarn. Desutom behövde marsvinet hemma sällskap). Men ca 3 veckor efter köpet så blev benet utan päls elr vad man ska säga helt svulet (dubbelt så stort) och han hade jätte ont fick knapt röra benet och fick åka in till vetrinären och införskafa dyr salva. Det har hänt 2 ggn till på honom. Sän har jag fått ge sprutor och sånt och han är ca 1år nu. Men ville inte lämna tillbaka honom till djuraffären så han fick stana kvar här.

Enligt djuraffären så kom han från en bra uppfödare men jag betvivlar deta.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

FeliciaS
0

#21 Marsvin kan inte vara albino, är han vit med röda ögon är han troligtvis PE White :)

Usch, låter jättekonstigt. Vad sa veterinären att felet var?

Mvh Felicia

Ruffsen
0

Mina är från en djuraffär, de var skygga i början men nu är de så tama:) Så jag tror det inte är någon skillnad däremot kan det nog vara så att om man köper de djuraffären kan de vara sjuka precis som mitt ena marsvin var:)

Charlie2006
0

#22 Aha okej han är vit med röda ögon, men även har han svart nos, tassar och öron. Är lite dålig på det med färger på marsvin ;).

Kommer ej ihåg så mycket av vetrinär besöken då det var ett tag sedan jag var där. Men han viste inte riktigt vad det kunnde vara, även vetrinären tyckte att det va konstigt att hans ben bara hade svulnat upp. Men jag fick Fuciderm vet. För hans svullnad också fick han en spruta så att det inte skulle göra så ont.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Binajis
0

#24 Då är han himalaya, svårt att säga i vilken färg. Du får gärna skicka en bild via PM till mig så kan jag färgbestämma :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Charlie2006
0

# Jo kanske jag kan göra :) Ska bara försöka ta en bra bild på pojken ;).

Min hemsida

//Frida

FeliciaS
0

#24 Jaha, då är han Himalaya som #25 har sagt! En av mina favoritteckningar, tycker det är väääldigt vackert ;) Är det svart så är han nog black himalaya.

Mvh Felicia

elvisen
0

#3 men det finns ju djurbutiker som är bättre än andra dessutom så finns det ju vissa djur som finns i andra rum, t.ex var vi igår och kollade i en djurbutik och då var de i ett annat rum som man bara får gå in med lov och dessutom vet ingen nästan om det, bara de som varit där förut:)

Rafflan
0

Asså det finns sjukt dåliga djuraffärer men även jätte bra djuraffärare där dom som jobbar i affären har läst på och har varsitt område (tex gnagare/kaniner, fåglar, fiskar, reptiler) och kan då sitt område, är dom tveksamma kollar dom upp fakta, jätte bra ju.
Och många djuraffärer börjar bättre sig :)

Men det finns minst lika många dåliga uppfödare som vissar det öppet och ingen regerar. Sen finns det dom bra uppfödarna, men hur ska man kunna skilja dom åt.

Marsvinsgalen
0

Jag har köpt mina marsvin från djur-affären. Jag tror att det är så att dom är lugnare om man köper dom från en uppfödare men det är ju upp till dig. Glad

Berlau
0

#30 Det handlar ju helt om dom varit behandlade från när dom var små. Det kan även djuraffären göra, men det är vanligare att uppfödare gör det.
Ifall det är så du menar :)

Marsvinsgalen
0

Ja, men det är inte ofta marsvin får det så himla bra i djuraffärer.

Alma-G
0

#32 Exakt :)