Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 1054 ggr
razina
0

Vita till veterinären..

Idag när jag skulle ta upp Vita så såg jag att hon kisade väldigt med ena ögat. Ögat var ganska igenklibbat och jag lyckades få bort det mesta, men ögonvitan är lilaaktig och ser ut som nån slags hinna över nästan.. väldigt grumlig. Lyfte lite på ögonlocket och där under var väldigt rött.. Har fått tid hos veterinären ikväll. Är det nån som vet vad detta kan vara? Hon är pigg och äter som vanligt.

FeliciaS
0

Jag tycker det låter som om det är något litet skräp som fastat under ögonlocket. Lyft på det försiktigt och ser du något - plocka bort det med ex. en steriliserad pincett.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Moa-16
0

Tycker inte att du ska in och plocka i ögat med en pincett. Kan ju bli värre. Bättre att gå till veterinären tycker jag!.

FeliciaS
0

#2 Det är väl mycket bättre att hon försöker se vad det är och ev. kan ta bort det så marsvinet slipper ha ett irriterat öga, än att vänta flera timmar och dessutom utsätta marsvinet för en bilfärd för något så lätt åtgärdat!?

Jag plockade bort ett litet frö från höet ur ögat på min hane när ögat var som du beskrev, det gick jättebra och några timmar senare var ögat helt normalt :)

Mvh Felicia

razina
0

Såg inget skräp under ögonlocket när jag kikade iaf.. tycker nog det är bättre att åka till veterinären om det skulle vara nåt allvarligt..

Moa-16
0

Men om ögat är igenklibbat och ögonvitan lilaaktig,kanske det är bäst att ta sig till veterinären!. Säkert något hon fått in där,.. Du får nog någon salva till ögat skulle jag tro..

godisgrisen
0

Jag tror att det är bättre att PETA bort skräp ur ögon med en tops. Jag skulle inte våga PETA med en vass pincett där ifall marsvinet sprätter till kan ögat skadas ordentligt.

Kanske behövs ögondroppar också så det kan nog vara bra att gå till veterinären. Om du inte ser något skräp kan hon ju ha skadat ögat. Jag har haft ett marsvin som fick sitt öga helt kluvet… det såg hemskt ut men det såg man, usch. Det ögat opererades bort men så hemskt låter det inte i ditt fall.

razina
0

Du hade rätt =) Kollade igen nu ordentligt, och ett litet höstrå låg innanför nedre "ögonlocket" och hade kilar fast sig ordentligt.. fick bort det, men borde jag kanske till veterinären ändå? Ögat är ju fortfarande röd/lila och grumligt..

FeliciaS
0

#7 Bra :) Du får räkna med att det tar ett tag innan ögat "återhämtat" sig. Vänta åtminstone ett dygn innan du åker till veterinären. Du kan skölja rent med koksaltlösning :)

Mvh Felicia

razina
0

Hur gör jag koksaltlösning? (hur mkt salt, hur mkt vatten:))

FeliciaS
0

#9 Det finns att köpa på apoteket, då vet man att den är helt steril.

Annars är det ½-1 tesked salt + ½ liter kokande vatten.

Mvh Felicia

razina
0

Ska bara vänta på att lösningen ska svalna så ska jag skölja ordentligt sen.

Veterinären sa att om det inte är bättre imorgon så skulle vi komma in snabbt, för då kunde det blivit sår på hornhinnan och då i värsta fall fick man ta bort hela ögat :( Men jag håller tummarna för att det är bättre imorgon!

FeliciaS
0

#11 Vad bra, tänkte väl det :) Hoppas att det bara irriterade ögat så ingen större skada är skedd.

Mvh Felicia

EvaLuna
0

Köp ampuller med koksaltlösning på apoteket. Minns inte va de heter… clear eye lr nåt sånt. Då har man alltid "tårvätska" till hands att skölja med. Jag tycker du ska skölja nån gång då & då innan vet om de skulle vara lite skräp kvar.

Våra små piggar har lyckats med samma sak ett par gånger. Vet har skrivit ut ögonsalva (efter att hon konstaterat att hornhinnan var skadad), vilket har funkat jättebra. Ögat har läkt fint utan problem. Toppen om man har nån som kan hjälpa till när man ska ge dem.

Hoppas de går bra!

razina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har sköljt ordentligt men ser ingen förbättring, och eftersom det kunde bli såpass allvarligt om det var sår på hornhinnan och man inte kom in i tid så åker vi ändå till vet ikväll. Känns bättre att ta det säkra före det osäkra.

Här är en bild på lilla ögat.

Abico
0

#14 - Fast en svullnad går ju inte tillbaka så jättefort, även om man fått det rent och blockat bort det "störiga". Men är du orolig, så åk till vet och kolla.

Hanna 

razina
0

Hon hade ett rejält sår på hornhinnan, så det var tur vi åkte in. Vi fick droppar hon ska få 4 ggr om dagen och återbesök om en vecka.

godisgrisen
0

Förstod nästan att det var ett sår på din beskrivning. Lycka till med dropparna hoppas det läker! Det gör säkert hemskt ont så skäm bort henne med godis så du ser att hon äter ordentligt.

razina
0

#17, det ska jag absolut göra =)