Bokhyllebur väntar på inneboende...
Hejsan
Detta är mitt första inlägg här.
Idag köpte jag en begagnad Billybokhylla (200 * 80) på blocket och resten av eftermiddagen har gått åt till att köpa hem grejer och göra iordning buren, för imorgon ska vi hämta två små marsvinstjejer!
Jag är relativt ny på det här med gnagare, jag hade hamster och min bror hade marsvin när vi var yngre, men det var nog nästan 20 år sedan så jag undrar om ni har lite tips till mig vad jag mer kan ha i deras bur!
Nu har jag vaxduk i botten, tidningspapper och ca 5 cm kutterspån. En höhållare med hö, en matskål med pellets och en vattenflaska. Mina barn vill så gärna köpa en leksak till dem så vi köpte nått med något ätbart på som välkomstpresent..
Imorgon när de kommer ska de få grönsaker med, vad rekomenderar ni? De är 5-6 veckor gammla.
Kan man ha grenar och dyligt i buren? Några speciella träslag man INTE ska ha i så fall?
Ge gärna tips på vad vi mer kan ge dem i sin bur!
Tack på förhand!
Jenny

Höhäcken kan du ta bort, den är farlig för dom kan fastna i den samt att det inte blir en normal ätställning. Dom trivs mycket bättre i en hög med hö på burgolvet :) Personligen är jag inte så förtjust att fodra med pellets… Vad har dom ätit hos uppfödaren? Äpplegrenar (eller ja fruktträd) brukar vara högt uppskattade. Som leksaker kan man lässa in rör som dom gillar att springa i. '
Lycka till med töserna :)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Hus eller annat gömställe ska finnas i buren, det är deras instikt att springa och gömma sig om de blir skrämda.
Grönsaker med c-vitamin är bra, tex kål, persilja, paprika osv.
Välkommen hit! :)
Vilken trevlig bostad de kommer få, verkligen! Det ser bra ut, men jag råder definitivt till att ta bort höhäcken då de är betesdjur och ska äta från marknivå. Det blir en onaturlig hållning för dem, eftersom de ska äta 80% hö så kan du tänka dig hur mycket det påverkar deras kroppar - särskilt när de är såpass små och växer. Det är jätteviktigt (framförallt när buren är så stor) att du har många gömställen (ju fler, ju tryggare känner de sig och vågar upptäcka mer i sin bur istället för att bara trycka i ett hus) - olika hus, rör osv. som de kan gömma sig i/under. Grenar är jättebra, däremot är det inte säkert att de vågar knapra på dem i början när de kommer till ett nytt hem. Du kan ge grenar från fruktträd, Sälg/Vide, Björk, Bok, Hassel och Lönn :) Även blåbärsris brukar vara uppskattat och det kan man ju finna året om.
Lycka till med dem och glöm inte visa bilder på sötnosarna när de har kommit ;) Är det något mer du undrar över är det bara att fråga.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Hejsan igen!
Om man inte ska ge pellets vad ska man ge då? Jag har förstått att man ska undvika "godisblandningar" men jag trodde de skulle få lite pellets, grönsaker samt fri tillgång till hö?
Ska lösa ngt annat till höet, eller får det ligga fritt, de har ju gott om plats ändå :)
Hus tänkte jag fixa till dem imorgon, skokartonger är ju bra sålänge, tänkte snickra ihop ngt i trä till dem.
Tar gärna emot fler tips till deras hem :)
Blåbärsris var bra tips, såg massor i skogen när vi gick promenad idag. Kan de äta blåbär? (om det skulle sitta några kvar på riset).
Jenny

Jag ger Pellets till växande marsvin/ungar. Dina kommande är ju så unga så pelletsen kan du ha till de.

Det ser riktigt mysigt ut!
Lägg in kvistar som du skrev, rönn och sälg är uppskattat och även kvistar från fruktträd.
Jag vet dock inte hur vana de är med att äta grönt uifrån så ta inte så många kvistar om det är mkt löv på dem, man vill ju inte att de ska bli dåliga i magen det första de gör så vänj den sakta men säkert :)
Jag har även rör och tegelstenar i min bur som de springer igenom och stenarna är perfekta utkiksplatser tycker mina damer, de brukar även ligga och sova på dem konstigt nog.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Vilka söta radhus du fixade! Dina marsvin kommer få det underbart! Såg också vad mysigt du gjort det med höet…
Marsvin har egentligen inte så höga krav, hö, vatten, grönskaer med C-vitamin, skydd och mycket springplats är vad de måste ha!
Man kan ge pellets om man vill, men man måste inte. Det finns en underbar artikel här på sajten om annan rolig mat de kan få.
Kan vara bra att ha lite handdukar att när du myser med dem, men det har du nog tänkt på redan…
Tänk om alla marsvin fick komma till ett sånt marsvinsparadis!
Jag ger pellets sällan och vid speciella "behov" (då har jag vuxna marsvin) Jag tycker definitivt att växande marsvinsungar ska ha tillgång till pellets av bra kvalité, detta så att de får i sig spårämnen och mineraler speciellt viktiga vid tillväxt. Ett riktigt bra hö, ängshö (gärna från en vall som får stå orörd) kan innebära att pellets inte blir lika viktigt, men sådant hö är mycket svårt att få tag på.
Dessa pellets foder är de enda jag känner till som är riktigt bra att ge till marsvin;
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet
Mina marsvin har tillgång till Pellets hela tiden.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Vad mysigt de ser ut! :) Som de andra säger, du kan lägga in tegelstenar, rör, saker att hoppa upp på (inte allt för höga), saker att vara under. och massa annat!
#7 Det ser bra ut :)
Har du hus och inredning i resten av buren också? Annars kanske det går att fixa, för de känner sig väldigt osäkra på större öppna ytor, särskilt om de är ljusa (som spån är). Du kan lägga mer hö runt om i hela buren också, det kan de gömma sig i även om det inte är riktigt detsamma som gömställe ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Ja, lägg en stoor spånhög mitt i buren, Det kommer de säkert älska att springa, sova, äta i! :)