Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: raserfärgerteckningar
Läst 1157 ggr
godisgrisen
0

Jordans färg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänkte registrera J-kullen. Jag har väntat för jag inte varit helt säker på färgerna på två av ungarna. Jag tror mig veta vad Jordan har för färg och jag har frågat här förut men nu är hon äldre. Vad säger ni vilken färg har Jordan?

godisgrisen
0

Snuttipluttan igen…

godisgrisen
0

Jordan på andra sidan…

godisgrisen
0

Lite rygg kanske.

Svea-
0

FIIIIIIIIIIIIIINNNNNNNNNN som tusan.. kan ej hjälpa med färger men jag ville ju bara säga att hon e FFFFFFFFIIIIIIINNNNNNNNNNN…

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

godisgrisen
0

Ja hon är nonself och magpie tecknad det gillar ju du #4. Är 99% säker på färgen också men den är inte vanlig och jag har inte sett den på något marsvin live förut, vad jag vet iallafall. Vill ju att det ska bli rätt när jag reggar henne. Är det någon som har någon idè?

Hon är ett jättetrevligt marsvin föresten, som har fått sin matte på fall ordentligt!

Cavia
0

Zobel?

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

idipidi
0

Det var hon som föddes som nästan beige, eller hur? Nu börjar hon se mer ut som en ljus choklad (tja… som, en långhårschoklad eller så ;)). Och ena förälderna är zobel?

För mig säger både bilderna och logiken att det borde vara brun zobel. En riktigt urtypisk brunzobel t.o.m. Eller chocolate zobel som jag egentligen tycker att man borde säga. Det är ett tydligare namn. (Och för övriga zoblar, typ grey zobel, beige zobel och lilac zobel så säger man ju också just så. Det är bara för black zobel = zobel och chocolate zobel = brun zobel som man ofta använder andra namn).

Brun zobel/chocolate zobel är alltså en choklad som dessutom har ett silveranlag (som man vill att magpie ska ha) och ett himalaya-anlag (Som man helst inte vill att magpie ska ha) och dessa två anlag bleker tillsammans färgen och ger den här färgskiftningen över tid. Kanske kan hon t.o.m. mörkna lite till.

Kan du inte lägga in bilderna på henne som liten i den här tråden också? Bara för att det är så intressant om inte annat.

urfaren
0

jag tror med chocolate zobel. Jättesöt i alla fall :P

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

idipidi
0

Hm, vad skumt. Jag ser nu att det fallit bort ord i mitt inlägg. På första raden, andra stycket ska det förstås stå "För mig säger" och första raden tredje stycket ska börja med "Brun zobel".

godisgrisen
0

Ja hon har mörknat men ögonen är fortfarande väldigt röda och fina. Jag gillar hennes färg hur mycket som helst men räknar med att hon mörknar mer än så här. Ni förstår nog att jag bara ville bekräfta det jag redan visste, altså Jordan är brunzobel men jag tror att jag skrivet chocolate zobel på reg. pappren för så borde det väl logiskt heta va?

Kul färg även om det var det jag beställde! De är inte så vanliga va? Jag har inte ens sett en på bild förut.

Tack Idipidi och ni andra för hjälpen, nu ska det klistras regstreringsklisterlappar…

Här är en bild när hon var ca en månad gammal.

godisgrisen
0

Här är bäbis bild på kullen. Jordan sitter i mitten. Den svarta är brodern James som jag sparar och hoppas att han kommer att ge mig några Harlequingrisar. Syrran Jane är såld till kel. Det verkar faktiskt som att hon är en riktig choklad. Tyvärr har hon ett pälsriktniningsfel på ryggen. Åh vilken söt kull va! Jag var tvungen att spara två av dem…

idipidi
0

Färgen heter ju inget alls officiellt eftersom att det inte är en färg som ens har guidestandard. Däremot kallas de brun zobel i "färgavel på marsvin". Chocolate zobel tror jg inte att jag sett någonstans, men jag tycker att du helt klart gör rätt i att regga som det. Återstår att se om det stöter på patrull… :p

Så vanliga är de nog inte, vanliga zoblar i olika nyanser är betydligt vanligare. Men framför allt är de ofta svåra att identifiera med säkerhet. Så det är svårt att veta hur vanliga de är. ;)

Nu blev jag förresten påmind om att jag tänkt att maila dig. Ska se om jag hittar en mailadress!

Sandra-B
0

Jag ändrade detta i inlägg #7 så det blir klarare när man läser det från början.

//Sandra, medarbetare

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Aristarcos
0

Hon är fortfarande söt :)

Ruffsen
0

Söta bilder:)