Kallasfalt till burbygge?
Har aldrig hört talas om kallasfalt tidigare :P Vad är det?
Hanna
Kall asfalt är de så du menar?
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Det här hittade jag när jag Googlade:
"Lättstruken asfaltlösning som ger en fukt- och vattenavvisande yta på husgrunder och betongytor ovan och under jord."
Är det inte i utomhusburar som de använder det?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag förstår inte:S

Jag har en vän som byggde om ett förråd med sk burskåp, och strök golv och burväggarna med just kallasfalt. Det var himla smetigt och kladdigt att hålla på med, men resultatet blev himla bra! Har för mej att det tog iallafall några dygn innan asfalten/färgen torkat…och NEJ, det ska inte vara skadligt för marsvinen…min kompis djur har iallafall inte tagit skada av det!
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......

Ursäkta att jag inte svarat.
Har jobbat ikväll.
#2 Jag vet faktiskt inte om det stavas kall asfalt eller kallasfalt?
#3 Jag tror att det även kan användas till inneburar. Men är fortfarande lite osäker.
#5 Ja det låter ju toppen. Vet h*n om det även går att ha i inomhusburar?
Skall undersöka lite mera. Men jag tror faktiskt att det inte är något negativt med det.
Och troligtvis om allt verkar säkert för djuren så kommer jag nog att välja kallasfalt till bottnarna.
Marsvin 4-ever
.

Kallasfalt stavas det. Det är en sak man ofta använder i kaninburar för att förhindra att kiss tränger igenom trät och förstör det :)

#6 En nackdel är väl att det kanske kan vara svårare att rengöra? Jag vet inte hur ytan blir men tänker mig typ betonggolvsaktigt. Det är ju himla smidigt med plastmatta på så sätt, bara att torka av 

# 6 Dom här burarna som min vän använde "färgen" i är inomhusburar….
Går det att typ lägga en waxduk över den där kallasfalt om man använder det`?

#10 Det skall inte behövas läggas någon vaxduk i botten när du målat med kallasfalt.
Kallasfalten är ett annat alternativ istället för vaxduk eller våtrumsmatta.
#9 Tack för ditt svar.
#8 Nej jag tror den skall vara lätt att torka av.
Marsvin 4-ever
.

Kallasfallt , är inte som asfallt. Utan det är som en helt vanlig svart färg .. därför är det inga problem att städa buren-

Nu har jag tagit reda på fakta gällande kallasfalt.
Det innehåller inga farliga ämnen som skulle medföra redovisning i säkerhetsdatabladet, ej heller till kemikalieinspektionen samt ej heller till sprängämnesinspektionen.
Kallasfalt klassas alltså inte som hälso/miljö/brandfarlig vara.
Kallasfalt kan användas både inom och utomhus. Även under jord.
Kallasfalt används som fuktskydd av mur och betongytor samt träytor.
Har nu bestämt mig för att måla kallasfalt på bottenplanen i min våningsbur.
Marsvin 4-ever
.
#13 Visa hur det blev när du är klar! =) Det där med kallasfalt kanske är en bra idé..
Vad kostar det?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#13 Vad bra ;) Nyfiken på resultatet sedan!
Mvh Felicia

#14 En 10l burk på ByggMax kostar 279:-
#16 Ok. Hur mycket yta räcker det till, tro?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

#17 man får nog nästan prova, men jag skulle tippa på att det går nog åt mer än man tror! iallafall om man vill ha en heltäckande yta…så en 10 litershink är nog inte helt fel att köpa…
Låter konstigt.
Har jag aldrig hör talasom;)

#16 Hoppsansa snacka om att det gäller att kolla priser.
Jag betalade 350:- för 5 liter hos lantmännen. 
Nåväl smällar man får ta. 
Marsvin 4-ever
.

#20 Oj jäsingen vilken skillnad i pris!

Låter ju toppen men är det alltså bara att torka av med en trasa inprincip som en vaxduk? Jag håller på att bygga utebur nu och funderar på att lägga i vaxduk eller kallasfalt om det nu ät lätt att torka av.
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

kollar man runt på kaninuppfödares sidor så ser man att många använder "färgen" till sina uteburar…så det är nog himla praktiskt!
Men det är väl inget glatt material? Eller hur blir ytan när den torkat…? Tänker att det kanske inte är så lätt att torka av smuts.
Mvh Felicia

#24 För att vara 110 procent säker och inte göra någon tabbe så har jag lagt in en tråd även på kanin iFokus.
Där är det som sagt många som har kallasfalt i sina burbottnar.
Vill tro att det är lätt att rengöra men har lagt in en fråga för säkerhets skull. Vi får se vad dom svarar.
Marsvin 4-ever
.
har kört det i både ute och inneburar , funkar utmärkt men kladdigt , tar lång tid innan det torkar men bestäms lite av hur varmt det är med , räkna med att det luktar lite när ni stryker på det , man bör även lägga 2 lager och det täcker små springor med , har inte haft problem med rengörningen heller och inte skadligt för djuren då dom går på det och svårt att tugga på en plan yta med =)

#26 Jo nu med facit i hand märker jag att "det lever".
Men gissar som du skriver att det har att göra med temperaturskillnaden.
Byggde ju buren ute i ett garage, efter några dagar var kallasfalten hård och slät. Men när buren kom in i rumsvärme blev kallasfaltsytan åter mjuk. Men efter några dagar inomhus verkar den ok.
Tror att det kommer att kännas som rätt val. 
Marsvin 4-ever
.
Vi har det på taket till vår utebur för kanin, har för mig att vi smetade in golvet lite lite också fast har även en våtrumsmatta där. Det har hållt i snart 15 år fast buren har stått inomhus i ett stall de senaste 3 åren.
Visa gärna bild på ditt bygge ^^
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#27 Väntar spänt på bilder :)
Mvh Felicia
Hur gick det med buren tantnett? Vill gärna veta för jag har just börjat måla på det på min bur och det känns som jag förstört den :/

#30 Vad menar du med att du förstört den?
Marsvin 4-ever
.
Det torka men det är mjukt :/ Men jag måste nog ha tålamod och låta det torka några dagar till

Men jag har för mej att det är lite mjukt, även när det torkat…alltså inte så är stenhårt som vanlig asfalt…

#32 Jo det stämmer, det kan upplevas klibbigt som nymålat.
Men jag kan lugna dig med att det blir fullt avtorkbart och jag tycker hitills att det verkar vara ett starkt tåligt underlag.
Däremot verkar det "leva" gällande temperaturskiftningar. Nu menar jag inte några grader + - inomhus.
Men jag målade min bur ute i en verkstad och jag lät den stå för att torka några dagar. När buren sen kom in i bostaden la jag direkt tidningar på bottnarna, jag tycker det är bekvämt med tidningar samt sen spån och halm ovanpå, det bara att rulla ihop det vid städning.
Men jag skulle nog väntat någon dag för tidningarna klibbade fast. Då var jag färdig att fara iväg för att köpa våtrumsmattor
.
Men det gick att skura loss tidningarna och numera klibbar det inte längre. Och som sagt det är inga problem att skura denna yta med borste och såpa.
Marsvin 4-ever
.
Okej tack nu känns det inte lika hopplöst iallafall! =) Kommer ju dröja flera dagar innan svinen kan flytta in iallafall så för jag har målat första lagret igår och idag håller jag på och fogar alla kanter och där det är glipor. Så om 2 dar lägger jag andra lagret =)

#35 Hur har det gått med din bur?
Marsvin 4-ever
.
#36 Det gick en hel vecka och det ville inte torka, och inte blev det snyggt heller. Det kladdade överallt det blev på golvet och jag råka stoppa ner hela mina händer i det där så jag fick nog och paketera in hela bytan i massa påsar och ställde ut den. Jag kommer aldrig hålla på med kallasfalt igen så vi klädde in allt i waxduk igen. 

#37 Hoppsan då.
Var själv tveksam till valet under byggandet, och visst är det kladdigt under målandet. Använde roller då det visade sig vara lättast att strycka ut "gegget" med.
Och visst tänkte man många gånger att jag "skiter" snart i detta och lägger in matta över klabbet.
Men tycker nu att det är helt ok. Men håller med att matta är betydligt lättare att lägga in.
Marsvin 4-ever
.