Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: avelungar
Läst 1044 ggr
diva
0

mina fina marsvin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Måste visa kort på min lunkahona och alpackahona som ska ha smått inom någon vecka. Visar även kort på den stolta fadern. Första bilden är på lunkatjejen

diva
0

alpackahonan

diva
0

Den stolta blivande pappan

diva
0

Dom är lite nerklippta nu efter sommaren

idipidi
0

Vad är tanken med att alpaca och lunkarya? Det brukar ju ses som en sån parning som man aldrig ska göra. Det du får är ju lunkarya som bär på lockanlag och det vill man ju absolut inte att de ska göra. I nästa generation kan man då inte vara säker på vad det är man får, lunka eller alpaca…

diva
0

hoppsan det hade ingen aning om. Jag är heller inte helt säker om alpacka honan är dräktig. Då får jag hoppas att hon inte är det. Lunkaryan är då dräktig i allafall. Man får lära sig något nytt hela tiden. Då ber jag om ursäkt för mitt misstag. då vet jag om det i framtiden

idipidi
0

Det är ju absolut ingen fara på så sätt att ungarna säkert blir friska och så. :) Däremot bör man absolut inte sälja dem till avel. Om man ska para lunkaryor med något annat än andra lunkor så ska man i så fall välja andra långhår som är garanterat rexfria, d.v.s. är renavlade utan lockiga långhår bakåt.

diva
0

ok. Jag får se till att dom inte säljs till avel om hon nu är dräktig. Tänkte faktiskt behålla en hanne själv som sällskap till min lunkahanne.

Linnet
0

Det är ju ingen fara om du bara säljer dom till kel. Har själv en lunkahona som även bär på teddyanlag, som jag parade med en teddyhane, med ganska lång päls. Men jag tyckte nog att man såg skillnad på pälsen, alla blev ju lockiga men jag tror att två av dom blev teddy och en lunka, då teddysarna hade mycket lockigare päls och den andra ungefär sån päls som lunkarya brukar ha, inte så lockig.

Denna kommentar har tagits bort.