Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: raserfärgerteckningar
Läst 1088 ggr
Jandy
0

Mina två små tjejer, blandningar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Idag hämtade vi hem våra små marsvinstjejer. De är syskon och ca 1 månad gammla.

Som ni ser är de ganska olika i pälsen, jag kan ingenting om marsvinsraser eller vad färgerna/pälsarna heter.

Den ena tjejen ( till höger) är mer sträv och lockig i sin päls, medans den högra har virvlar och rakare och lenare päls. Pappan var långhårig (rak) och mamman var lik marsvinet till vänster ( tre färger och virvlar, lite halvlånghårig).

Varför är det ena lockig och lite strävare tro?

Jenny

Aristarcos
0

Olika hår anlag helt enkelt :O Det är någon typ av virvelblandning förmodligen  med inslag av något annat  tex långhår/abessinier/teddy men det är ju super svårt att säga..

FeliciaS
0

Det är jättesvårt att säga, förstår inte riktigt på din beskrivning och det är svårt att se på bilderna. Men det är möjligt att de är blandraser med rätt mycket blandisar långt bak också, och då kan man inte säga mellan vilka exakta raser. Det skulle vara kul att se helkroppsbilder på sötisarna! :)

Ca 1 mån? När är de födda och hur mycket väger de?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Ruffsen
0

Vilka sötnosar:)

tantnett
0

Jättefina flickor.

Du beskriver föräldradjuren, men även dom har ju säkerligen blandat bakom sig.

Jag "stirrar" mig aldrig blint på föräldrardjuren om jag skall ta fram någon avkomma.

Mor/farföräldrarna är dom starkast nedärvarna av "resultatet" man vill ha gällande avel.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Linnet
0

Den lockiga, sträva är väl kanske rex eller teddyblandis då och den andra virvelkorsning.

Jandy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej igen!

Här kommer en bild där man ser dem lite från sidan, fast den lockiga gömmer sig lite bakom sin syster,

Jenny

Creation
0

Föräldrarna bar säkert på anlag för lockig päls. :-) Det är inte konstigare än så.

Den med lockig päls liknar lite en alpaca, medan den andra ser mer ut som en "typisk" blandras. Men båda är förstås blandraser ändå, då deras föräldrar inte var några särskilda raser heller.

#6 Jag tycker att det ser ut som att den närmre(den släthåriga, virvliga) av de två ser ut att vara satin? Det kanske är blixten som gör det, jag vet inte riktigt(kan hända att jag inbillar mig). Har hon lite extra glansig päls i verkligheten också?

Jag tänkte bara att det är viktigt att du är medveten om "satinsjukan", ifall nu marsvinet är en satin, så att du är vaksam över minsta sjukdomstecken.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Sannich
0

Jag undrar också om de verkligen var 1 mån när du fick hem dem? :S

Jandy
0

Enl. uppfödaren föddes de den 27 Juli. De vägde strax över 300 gram nu. Tycker ni de ser för små eller stora ut för att vara en månad? Jag är ny på  det här med marsvin förstår ni så därför undrar jag.

Jag har ingen aning om den ena har satin i sig… ska pälsen då vara extra blank? Vad innebär satinsjukan?

Tack på förhand! / Jenny

Abico
0

#9 - 300g vid 4 veckor är ganska normalt tycker jag. Sedan finns det alltid marsvin som växer snabbare och däremed väger mer än så vid den åldern.

Hanna 

Creation
0

#9 Ojdå, det var ganska tidigt du fick dem. Många uppfödare säljer inte sina ungar förrän de är 5 veckor gamla.

Ja, satiner har särskilt glansig och blank päls. Klicka på min länk i inlägg #7(ordet satinsjuka är länkat), så får du veta mer om sjukdomen.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Linnet
0

#11 Jo lite tidigt kanske, men vägde dom över 300 gram så är det nog ingen fara.

Jandy
0

De äter bra och verkar pigga och glada. I buren gömmer de sig gärna än när man är i närheten men när man har dem i famnen så ligger de stilla en stund men börjar sedan titta sig nyfiket omkring och vill gärna klättra runt på en :) ( jag brukar ligga på rygg i soffan och ha marsvinen på magen).

Jag blir bara mer och mer kär för varje dag, de är ju helt udnerbara!

Jenny

(under forum 14 (foto,video och teckningar) så finns det en liten filmsnutt när Snövit äter lördagsgodis i min famn).