Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1811 ggr
Jandy
0

Nya, blyga marsvin...

Jag fick hem mina små prinsessor igår och när man tar upp dem i famnen så ligger de och halvsover och verkar inte alls rädda, i buren däremot så gömmer de gärna sig.

Vi höll dem lite igår men lät dem sedan vara ifred,

På morgonen idag såg jag att de fortfarande gömde sig och maten såg orörd ut. jag la några pellets och varsin morotsbit vid deras gömställe och detta var borta nu när jag kom hem.

Tog upp dem nu och höll i famnen lite och då är de lugna och när jag sätter ner dem så sitter de stilla en stund för att sedan gömma sig igen.

Nu flyttade jag matskålarna in bland deras gömmen och hoppas att ¨äter lite. De gömmer sig bland höt och jag tyckte det såg ut att vara lite mindre i morse, så de har nog ätit lite i alla fall under natten.

Bör jag vara orolöig när de inte äter självmant elle rkommer göra det när de blir tillräckligt hungriga?Hur går jag bäst tillväga nu för att få trygga marsvin?

Jenny

absence
0

Jag tror att de kommer börja äta så småningom, de måste bara vänja sig först. Om det börjar gå flera dagar och de inte ätit ska du kanske börja oroa dig, men som det låter på din beskrivning så behöver de bara lite tid att vänja sig.

[appelmoose]
0

jag tror inte du behöver oroa dig. Jag hade exakt samma problem när jag hade köpt mitt ena marsvin men efter ett tag så började de äta självmant och de mår jätte bra nu Glad Men om det håller i sig länge så är det nog dags att oroa sig. Det är precis som absence säger de behöver tid att vänja sig.

FeliciaS
0

Det är helt normalt att de är oroliga och rädda när de kommer till en ny miljö, särskilt om de är små och ovana vid människor. Låt dem ta tid på sig och ha tålamod. Sätt in många gömställen i buren (eftersom de är bytesdjur känner de sig tryggast i trånga utrymmen) och sprid ut maten (höet och grönsakerna) på olika platser i buren, till att börja med i husen och de andra gömställena. De kommer att vänja sig allt eftersom :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jandy
0

Nu har de börjat äta bättre, för att verkligen få se att de åt provade jag att bjuda på godis när jag hade dem i famnen, då knaprade de glatt på….

Om ni kollar forum 14 (Foto, filmer och teckningar) så finns där en tråd om när Snövit äter lördagsgodis.

Jenny

[appelmoose]
0

Men gud vad bra att allt löste sig =)