Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 819 ggr
razina
0

Ta hand om marsvin som farit illa?

Hej!

Jag har läst en hel del här om folk som tagit hand om marsvin som övergivits eller farit illa på annat sätt, och det skulle kännas väldigt betydelsefullt att få göra det.. Hur kommmer ni i kontakt med dessa grisar som behöver hjälp? Vart ska man vända sig?

Tina
0

Blocket.se är tyvärr en sådan sida som många oönskade djur hamnar på. Dagligen kan man läsa "bortskänkes snabbast möjligt" "billigare vid snabb affär" och liknande, vilket är otroligt sorgligt att läsa… 
Bilderna på djuren är också ofta hemska att se, klorna är långa och buren är liten och skitig.

Många här har väl tagit hand om "Blocket-grisar" för omplacering?

Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

razina
0

Jag kikar ofta på blocket, men det är ju alltid svårt att veta om de inte ser direkt misskötta ut på bilden.. Vill få ta hand om grisar som verkligen behöver omsorg och närhet :)

[Colina]
0

Ett tips är också att kontakta ett omplaceringhem. Visserligen har grisarna där det bra för stunden men en del av dem har haft mindre roliga liv innan och skulle absolut uppskatta ett hem där de får mycket pyssel och uppmärksamhet!

Själv har jag plockat hem en blocket-gris som inte hade det alltför roligt innan. Honom hämtade jag hem med tanken att fräscha upp honom och ge honom ett nytt hem så småningom. Och visst måste jag säga att det känns jättebra att se honom bli alltmer social och "levande" för varje vecka som går. Glad

diva
0

Jag fick kontakt med en man via blocket som hade alldels för många marsvin och han lät både honar och hanar gå tillsammans och jag tog in alla honor som han hade och alla var dräktiga. Har varit i dag till umeå och omplacerat 2 av  honorna som jag räddat. Dom fick komma till paradiset i mina ögon. En dagverksamhet för autentiska som själv med personalens hjälp förstås har ansvaret för djuren. Dom hade stora burar och hade 2 marsvin i varje bur. 6 stycken sammanlagt. Dom har haft marsvin i många år och sett att deras patienter eller vad man kan säga verkligen har lyst upp då dom får vara med djuren. Helt underbart enligt min mening. Inga flera marsvinsbebisar utan bara få bli ompysslad och gosad med. Nu hoppas jag bara att dom andra marsvin som kom från samma ställe också hittar ett bra hem för jag kan inte behålla alla hur gärna jag än skulle vilja

Tina
0

Sant att det inte är så lätt att se på bilder när de är misskötta. Det som jag mest brukar reagera på är långa klor, liten och skitig bur samt om pälsen ser illa medfaren ut.

Sedan kan ju vissa personer vara i akut behov av hjälp. Av någon anledning kanske de måste hitta ett nytt hem till marsvinet inom en månad, annars måste det avlivas. Det marsvinet är ju också i akut behov av ett hem, även om det mår hur bra som helst för tillfället. 
Därför kanske du också kan lägga in en "annons", av något slag, där du erbjuder hjälp, samtidigt som du letar själv.

Jätte fin tanke av dig att vilja hjälpa marsvin som är i behov av det. :)

Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

FeliciaS
0

Jag hittade en annnos här på marsvin.ifokus om en marsvinshona som sökte nytt hem, hon hade hittats på en parkering och det var hon som hittat henne som annonserade :P

Annars finns omplaceringshem som brukar ta hand om de sk "oönskade" marsvin, eller så finns många som folk tröttnat på, på Blocket.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Caspia
0

Sancho Panza som jag fick hem i uruselt skick hittade jag mycket riktigt på Blocket.

Annars kan man ju som Colina skrivit kontakta omplaceringshem och erbjuda sig att hjälpa till inom sitt eget närområde. Så fick jag hem en hona för ett par veckor sedan, vars ägare kontaktat Eragons men sedan kom på att det visst ligger 30 mil bort. Då fick lillgrisen komma hit igen, men hon var inte så illa däran, ett storbad och en rejäl kloklippning, sedan var hon redo för världen igen.

Du kan starta en webbsida där du erbjuder dig att ta hand om marsvin som behöver akuthem i ditt område. Jag kan länka till dig från min hemsida som handlar om samma sak.

Nätverka!

Envishet och drömmar

razina
0

Tack för alla svar!! Jag funderar på att lägga ut en annons på blocket om att jag kan ta hand om marsvin folk "tröttnat på". Kollade en hel del på blocket idag och det är otroligt många som vill bli av med sina djur pga "bristande intresse".. Blir ledsen när jag läser det.

En bild jag reagerade på var denna, herregud, det finns ju knappt nåt bottenströ i buren..

http://www.blocket.se/stockholm/Marsvin___marsvinsbur_23081293.htm?ca=7&w=3

Morumotto
0

Jag såg henne också. det är svårt att veta vilket skick hon är i, när man bara ser nosen. Jag tycker också det är trist när det bara står två marsvin säljes- och ingenting om könet. Det känns som om ägaren knappt känner sitt djur….