Hur små kan de vara?
Jag har tidigare varit bortskämd med stora marsvinsbäbisar runt 100g men i de senaste fyra kullarna har det i mina ögon iallafall kommit några riktigt små pluttar. Det har inte verkat vara något fel på dessa ungar det är helt enkelt så att kullarna varit stora.
De små rackarna har vägt 62g, 65g, 66g, 68g och 59g alla dessa har växt bra och kommer att bli utmärkta marsvin.
Nu föddes en kull igår där de väger 87g, 69g, 80g, 67g och lilla minstingen på bara 46g. Hon är väl iallafall väldigt liten? Det intressanta med henne är att hon är jättepigg och jag har sett henne snutta flera gånger.
Det jag undrar är hur liten är väldigt liten? Jag har förstått att jag överdrivit en aning och oroat mig i onödan. Jag förstår att det är olika på hur pigga och starka de är och på vilken dräktighetsdag de föds på och hur många de är i kullen och allt sånt. Det jag undrar är hur små ungar räknas som små? Hur små ungar kan överleva utan stödmatning?

HAr haft flera kullar med 5 ungar och dom har då vägt mellan 60 och 80 gram och alla har klarat sig bra. Är det färre ungar är dom ju större, fick bara en unge i en kull och han vägde ca 135 gram. Men 46 gram är ju som du skriver väldigt lite, men är hon pigg så kan det väl gå bra ändå.
Fick en kull för ett par år sen, då det först kom en bjässe på 154 gram och sen en liten stackare på 42 gram. Det hade väl blivit nåt galet med den lilla, så den inte hade fått näring, men den dog efter en dag.
Som jag även skrivit på din blogg är jag enig i att de som väger under 50 g är pyttiga. Men som #1 skriver kan det gå bra ändå förutsatt att de är pigga och kaxiga.
Jag skulle personligen inte ha stödmatat, eftersom jag anser att det stjälper mer än det hjälper. Men som du redan gjort - att ta upp mamman och den lilla och låta den lilla tutta ostörd av syskonen - kan väl vara en tanke. Ett par ggr per dag, under de första dagarna.