Rädd för att bitas.
Jag har alltid velat ha ett marsvin då jag tycker de är vackra, men jag har aldrig vågat skaffa en då jag är rädd att de ska bitas.
Gör det de?
Har haft råttor och de har varit hur snälla som hellst, ja den ena bet mig efter 1 1/2 år men tror hon blev rädd eller inte var berädd på att jag skulle plocka upp henne.
Mina marsvin har aldrig bitit mig.
Eller en gång, men det är under två år och av samma andledning som din råtta bet dig :)
Jag får väl lägga till att marsvin är undebara, men läs på ordentligt innan för det är inte så enkelt som många tror, dom behöver faktist ganska mycket tid varje dag.
Lycka till om du ska köpa några :)
#1. Jag har inte bestämt mig om jag ska skaffa det än, vill veta lite mer läser runt lit ehär och hittar lite information får se hur det blir. =)
Friska och trygga marsvin bitts inte. Jag har blivit biten så att det börjat blöda en enda gång på tio år med marsvin och då var det ett marsvin som jag var intresserad av att köpa och som haft ytterst lite mänsklig kontakt. Läs gärna våra Artiklar här på sajten, där finns mycket bra information :)
Hanna
#3. Jo jag har läst artiklarna här mycket intressant. =)

Hej. kul att du är intresserad av marsvin.
Kan endast säga att det är det optimala husdjuret.
Har själv varit med marsvin i fem år nu, och har jag någon gång blivit biten har det varit för att dom "glupska matvraken" fniss, tagit fel på mina fingrar och grönsakerna jag hållt i handen för att ge dom.
Sen blev förvisso min vännina biten av min skinnyhona när vi hämtade henne. Marsvinet ville gnaga på vänninans halsband men det ville ju inte vänninan utan sa till henne och då blev väl marsvinet sur. Rejält blodvite uppstod Ha Ha.
Kan tillägga att det marsvinet har aldrig mer bitits. Tror även att hon nog var lite rädd också den gången då vi ju var två för henne främmande "halvtokiga kärringar" som ju var helt till oss i trasorna över detta marsvin.
Vad får väl inte dom stackarna stå ut med?
Marsvin 4-ever
.
Marsvin är väldigt fredliga djur, det hör inte till deras natur att gå till attack utan de är bytesdjur som drar sig undan eller är blickstilla när fara hotar. Jag har blivit biten en gång så att det börjat blöda (inte för att det var mycket) och det var när mina två hanar bråkade om en gurkbit och jag stoppade ner handen mellan dem för att ta upp gurkan. Troligvis trodde han att det var en gurkbit och inte ett finger, eller möjligtvis det andra marsvinet :P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
**Hej och välkommen till marsvin.ifokus!
**Jag tycker absolut att du ska skaffa marsvin(de är helt underbara djur!). Särskilt om det enda som hindrar dig nu är din rädsla för att de ska bitas. Som många andra redan sagt är risken för att marsvin ska bitas väldigt liten. Marsvin går inte alls att jämföra med råttor, då marsvin till naturen är väldigt fredliga djur.
De gånger det sker att de bits med flit beror det oftast på människan som lagt sig i ett slagsmål mellan två marsvin, gått för fort fram med ett onormalt skyggt/skrämt marsvin eller för att ägaren behandlat djuret på ett sätt som skadar det. Alltså är det ägaren som handlat fel i de fallen.
Själv har jag bara blivit biten av ett marsvin under mina nio år med marsvin och det var ett främmande, skrämt marsvin som precis hade bråkat med sin kompis.
Mina egna marsvin har blivit irriterade på mig och kanske "tagit sats" till ett hugg någon gång, men de har bara satt tänderna om fingret så att det knappt känts. De kan inte förmå sig göra mer än så. Jag har svårt att tro att mina marsvin någonsin skulle kunna få för sig att bita mig med flit.
Läs i lite olika Artiklar på sajten, så kan du se om marsvin är djuret som passar dig. :-) Säg bara till om du har några fler frågor!
Lycka till med det eventuella framtida marsvinsköpet!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#7. Tack för välkomnandet. =)
Jo det kanske är så, sedan har jag blivit lite uppskrämd med just marsvin eftersom när jag vad yngre hade en kompis ett marsvin som han petade på och knuffade på det slutade med den bet honom och då slog han till den, jag sa till hans mamma och hon gav bort marsvinet till en tjej som jag också var kompis med men den var så rädd hela tiden och bet allt och alla så de fick avliva den, detta är nog 10 år sedan men därifrån att jag sett den bita folk därför jag har blivit rädd.
Har i för sig haft kanin den bet mig aldrig, inte heller mina råttor eller möss, så det ska nog inte vara några problem, måste komma över rädslan tror jag.
Något bra knep eller trix att komma över rädslan?
#8 Usch då, vilken otrevlig upplevelse. Men antagligen var det ju din kompis som tvingade fram det där beteendet, genom att han knuffade och störde marsvinet hela tiden och till slut dessutom skadade djuret. Där berodde det troligen mer på miljö än arv.
Du kanske skulle kunna försöka träffa och hålla marsvin någon gång? Då ska du se hur lugna de egentligen är. :-)
#9. Inte min kompis, jag tvingades umgås med honom för hans mamma arbetade som något min mamma kunde få ut av, han var elak mot mig också, kastade sten på mig och grus i ögonen på mig och lite allt möjligt.
Jo jag kanske ska hälsa på någon som har en hamster, de flesta bor i småland som jag känner kanske dags att åka ner, eller gå till affär och kolla på dem. =)
Vad bor du förresten?
Om du skulle vilja träff marsvin och klappa lite är en omplacering nog ett bra ställe.
Göteborg/Hisingen: Eragons Omplacering http://www.eragons.se/ (har själv två därifrån
Stockholm: Marsvinshjälpen, www.marsvinshjalpen.se

#10 Din "kompis" var ju en oerhört störd människa och behandlar man ett djur så oerhört illa som han gjorde med det stackars marsvinet så blir ju djuret skadat för livet.
Den var säkert lika go som vilket marsvin som helst från början. Men med sådana upplevelser blir ett djur förstört och tappar fullständigt tilltron till allt vad människor heter.
Även om den nya ägaren sen försökte ta hand om det så förstår jag mycket väl att det tyvär var för sent. Marsvinet förknippade nog hela tiden att händer är = pina! Självklart att den högg ifrån sig.
Stackars djur. 
Jag råder dig att lägga in en tråd här på iFokus för att höra om det finns någon uppfödare i din närhet som du kan få komma och hälsa på.
Tror säkert att det finns någon som mer än gärna låter dig få komma och bekanta dig med deras djur. Det är bättre än att se dom stackars förskrämda djuren i djuraffärerna.
Lycka till.
Marsvin 4-ever
.
#10 "Jo jag kanske ska hälsa på någon som har en hamster, de flesta bor i småland som jag känner kanske dags att åka ner, eller gå till affär och kolla på dem. =)"
*host* Marsvin. ;-)

Hamster?
Ha Ha.
Du får nog ta dig en funderare först om det är en hamster eller ett marsvin du tänkt dig.
Marsvin 4-ever
.
#14 Eller snarare: om det är en hamster eller två marsvin han tänkt sig ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag har aldrig blivit biten hårt, har 1 hane som inte gillar klo klippning och kan då nypa men det gör knappt ont. Dock har han bitigt min kompis så det började blöda 1 gång när hon hjälpte mig klippa klorna. Men det är inte vanligt att dom bits, han har en sån personlighet. Tex vill han inte vara i famnen mer börjar han tugga på tröjan osv ;)

#15 Jo precis. 
Marsvin 4-ever
.