Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1497 ggr
haaanna
0

Sår på Theo

När jag tog upp Theo i går kväll så hade Theo sår på sin bak, jag tror att det är efter han och Leo har bråkat :/ Men jag vill ju inte sära på dom :( Vilken salva eller medel ska jag ta på såren eller ska jag ringa vetrinär? Fast idag ska jag skölja av såren nogrannt gjorde lite i går. Men annars ser det fint ut.

haaanna
0

Eller är det bäst att sära på dom?

Moa-16
0

Nja. Har du sett dom bråka? Är det bara ett litet sår eller ett större?Är ju rätt normalt att marsvin bråkar ibland. Så tvätta såret bara. Om det inte är så stort behövs nog ingen salva? Men jag tycker inte du ska sära på dom. Om dom inte bråkar något extremt.

FeliciaS
0

Om de inte är i fullt sjå med att bråka tycker jag du ska låta dem vara. Några småsår då och då är inte ovanligt, särskilt bett i öronen eller läpparna. Om du särar på dem gör det troligtvis bara en ihopsättning mer komplicerad.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

haaanna
0

Dom bråkar ändå inte så  ofta så kommer ej sära på dom :) Men såren är inte små och inte stora fast det är ganska många :/ Men min kompis ska komma med salva i dag som hon använde på sina marsvin när hennes hade sår :)

FeliciaS
0

#4 Är det öppna sår kan salva vara bra, men är det bara ytliga läker de fort och då behövs ingen salva :)

Mvh Felicia

soffilina
0

vad är det för salva ni pratar om?

jag skulle inte rekomendera att smeta på någonting alls på sår, öppna eller ytliga.

tvätta ett par ggr per dag med klorhexidinlösning/alsollösning och ha ren bur och låt det lufta. det är mitt råd.

blir det infektioner osv, är det annat, men då bör ju eventuell behandling ordineras av en veterinär.

Hanna-S
0

Nu bråkar dom värre Theo sitter bara på huset för där kommer oftast inte Leo upp men en sekund jagar dom varandra jätte mkt andra sekunden sitter dom jämte varandra och äter..

FeliciaS
0

#7 De kan hålla så på en period, och att det sedan lugnar sig. Så länge de har en relativt stor buryta och saker att göra (ex. grenar, mycket hö på olika ställen i buren) underlättar det.

Mvh Felicia

Hanna-S
0

Nu är dom bästisar igen! Dom är ju för roliga ;)