Ninni 4 veckor med Klas
Idag har Ninni gått tillsammans med Klas i 4 veckor och jag har fortfarande ingen aning om de har parat sig eller inte.
Jag vägde Ninni efter att hon hade ätit bladpersilja ikväll och då visade vågen 847g. För 6 dagar sedan vägde Ninni 820 så vikten pendlar fortfarande en del men jag är inte nervös för det är ju som det alltid varit fast mer uppåt då förstås.
Just nu ser Ninni jätte lurvig och stor ut men det är för att innan Klas kom hit så klippte jag ner hennes päls på hela rumpan och det har nu växt ut så allt står rakt ut. Först nu ser jag väldigt tydligt att pälsen växer fort (drygt 2cm på 4 veckor) på ett långhår.
Webkamerorna är fortfarande igång och jag har mellan 5 och 30 unika besökare per dag. Intressant va?!
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Har du inte sett honom para? Om du vänder på henne ett par gånger/dag borde du se om han har parat henne. Hon kan ha hunnit brunsta två gånger, eller en om du har otur :P Var uppmärksam på brunst och parning så tycker inte jag det är särskilt svårt att missa :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#1 Nej jag har faktiskt inte det och ändå sitter jag härinne i samma rum nästan hela dagarna.
Fast jag har haft mkt migrän på sistone så jag har iof "sovit" till eftermiddagarna hela veckan.
Enda gången som jag har sett nått som kan vara parning är det jag skrev om för ett tag sedan med en bild på Ninnis kladdiga underliv. Det som var kladdigt stelnade sen och blev väldigt hårt.
Jag har heller inte märkt någon direkt skillnad på Ninni, mer än att hon under den här veckan har gått nära Klas och sedan stått still brevid som om hon väntar på nått, men han kurrar och går sin väg. Det verkar som att dem vill vara nära varandra men Klas har inte jagat henne och hon har inte jagat bort hnm så att säga.
Jag hoppas att de pökar för fullt på nätterna. Jag lyfter upp henne minst en gång varje dag för att kolla men som sagt inget nytt där. Jag har inte velat ta upp henne för ofta ifall de är stressande men jag ska börja kolla nogare from imorgon dådå.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Jag brukar inte heller uppmärksamma när dom parar sig, tycker väl inte det är jätteviktigt heller. Men man ser ju ofta på honorna när dom brunstar i alla fall, dom knorrar och vaggar på rumpan precis som en hane som uppvaktar en hona. Då har man ju nåt att gå efter och vet när honan ska brunsta nästa gång om hon inte blivit dräktig. Men ha dom tillsammans nån vecka till i alla fall.
Man brukar märka en tydlig viktuppgång vid 5-6 veckors dräktighet och då ser man också att honan blir rundare.
#3 Ja men hon har inte direkt visat tydligt när/om hon brunstat. Lite lite möjligen den här senaste veckan men tjejerna på andra sidan de visat mkt tydligare vill jag lova. =)
----------------------------------------------
Om de inte para sig alls på de här 6 veckorna, vad kan det bero på i så fall? Det är ju skillnad på om de parat sig och det inte tog sig än om de inte parast sig alls menar jag….

Ja, ibland så blir det ju inget fast dom går tillsammans hur länge som helst, vet en hona som jag hade med en hane i flera månader och inget hände, vet inte varför, inget fel på nån av dom, båda hade blivit föräldrar tidigare. Så bytte jag hane och då blev honan dräktig nästan direkt.
Hmmmm. Jaja om de inte tar sig så gör de inte bara att jag får vara utan småninnisar. =)

Men i dom allre flesta fall så blir det bäbisar, det är väldigt sällan som det inte blir nåt, om dom gått tillsammans ett tag.
Fyra veckor har de gått tillsammans idag =)
Ninni vägde 763 den 6/8 och idag väger hon 850g. Så på dessa fyra veckor har Ninni gått upp 87gram totalt.

Har läst på nån sida att efter 3 veckors dräktighet ska marsvinshonan ha gått upp ca 60 gram i vikt, vet inte hur det stämmer. Men nog är det väl ganska troligt att hon är dräktig.
#9 Hon lär ju fortfarande växa så det måste ju inte vara dräktigheten. Men det kan det ju också vara :P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Spelar ingen roll vad det beror på så länge hon mår bra!

#10 Men mina marsvin kan pendla 20-30g från vecka till vecka, de väger ju också mer om de har nyätit och mindre om de har nybajsat, det beror ju också på vilken tid på dygnet man väger. Det måste väl också skilja från marsvin till marsvin hur mycket de går upp, hur mycket pellets man ger under dräktigheten, hur mycket de motionerar, hur många ungar osv. Har svårt att tro att man kan skriva något generellt om hur mycket ett marsvin ska gå upp vid x antal veckor. Eller?

#13 Jag håller med dig, har aldrig själv haft nåt sånt riktmärke heller, det var bara nåt jag läste på en marsvinssida. Men vid 5-6 veckors dräktighet brukar jag märka en ordentlig viktökning och då börjar det också synas att dom är dräktiga.
Jag längtar till jag får veta om de är bu eller aha. ;-)