Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2280 ggr
[Colina]
0

Knöl på marsvin?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

g För en tid sedan hittade jag en knöl bakom frambenen på Snorkfröken. Tycker den kan ha blivit lite större nu men är osäker. Tog en bild där jag hoppas man ser hyfsat vad jag menar. Vad kan det vara? Hon äter, snackar och är pigg och framåt i övrigt. Dock tycker jag att hon är lite tunnare över ryggen än sin ett år yngre dotter. Snorkan är 3 år gammal.

tantnett
0

Ja hon ser vass ut över ryggen. Knölen hade jag nog låtit en veterinär kolla.

Tyvär har jag hört att tre år och däröver är hög ålder på skinnysar.

Fast även bland dom som hos "vanliga" finns det ju exemplar som blivit jättegamla.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

FeliciaS
0

Den knölen fanns då hon var hos mig, tänkte på det först när jag hade henne uppe men glömde helt bort det sedan.

Jag tycker inte det syns på den här bilden, men på första bilden (tror jag det var) i din senaste bildtråd - där ser hon lite väl tunn ut.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Colina]
0

#2 Ja jag har funderat på hur länge hon haft den. Undrade också om hon inte alltid haft den men jag tror den blivit större på senaste tiden. Hon har gått upp i vikt så magen är rund men som synes är ryggen och över höfterna tunt. Skall ringa veterinären och fråga lite i veckan. Läste också på en skinnyuppfödares sida att de rekommenderade havregryn så imorgon blir det havregryn till flickorna.

FeliciaS
0

#3 Mycket möjligt att det är en fettknöl, för visst är den väl rätt mjuk?

Hon ser ju inte ohälsosamt smal ut direkt så det är säkert ingen fara :) Havre är ju energirikt och därför är det bra till marsvin som behöver lägga på hullet. Däremot havregryn måste väl svälla aningen magen (precis som kli), känns inte helt bra tycker jag. Men helhavre (skalad eller oskalad) eller havrekross funkar minst lika bra.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus