Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2921 ggr
neverendingstory
0

Marsvin som tappat päls

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är så att ett av mina marsvin förlorat väldigt mycket päls. Hon äter som hon ska, är pigg och glad och verkar inte må dåligt på något sätt. Funderar på vad det kan vara, och om någon varit med om liknande innan?

Linnet
0

Min lunkaryahona tappade nästan all päls när hon haft ungar, tydligen är det nåt som händer ibland med lockiga raser, men din var inte lockig eller?

Creation
0

Oj, hjälp, hon verkar ha blivit väldigt naken! Hon kliar sig alltså inte onormalt mycket eller verkar känsligare om huden?

Hur gammalt är marsvinet? Det kan ju kanske bero på hormonförändringar. En av mina förra honor tappade mycket päls vid sidorna av magen när hon var ca. 4 år gammal, vilket visade sig handla om åldern/hormonförändringar.

Jag tycker att du ska ta henne till veterinären. Undrar varför du inte gjort det innan, då detta(vad det än beror på) verkar vara ganska långt gånget?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Abico
0

Jag tänker på äggstockscystor, det är tyvärr ganska vanligt på honor och ett av symptomen är att dom tappar päls…
För Ohyra ser det då inte ut som.

Hanna 

neverendingstory
0

#1 nej hon är inte lockig

#2 Jo det är hon. Nej hon kliar sig inte mer än vanligt eller något sånt. Okej, hon är ca två år men vet inte exakt då jag tog henne som omplacering.

Det har inte synts så länge utan det gick väldigt fort.

#3 Okej. Nej Ohyra är det inte.

Tack för era svar :)

EvaLuna
0

Tänkte oxå på äggstockscystor, men duå brukar pälsen bli tunnare på sidorna, vid ljumskarna & vid nederkanten på rumpan. Inte på så stora områden. De kanske kan va nån annan hormonstörning?

Ellajz
0

Mitt marsvin var med om något liknande jag började ge c vitaminer och plockade friskt gräs sen bytte jag schampoo och det löste sej men jag har ingen aning om vad det var från början. jag trodde att det var löss så jag köpte lusmedel med det var det visst inte..japp så nu ser jag det positivt  tänk om han får löss nån gång då är jag berädd xD a testa att ge massa med vitaminer eller gå till veterinär för dom borde lixom veta

Angelica-Russin
0

Jag har haft en marsvinshane som tappade pälsen på magen och det gick sedan upp mot baken. Han verkade inte heller må dåligt utan var pigg, åt och drack som vanligt. Ingen Ohyra eller ngt sånt. Så vi tog med honom in till en veterinär som sa att det kunde vara ngt med könsorganet och hormoner men att dom inte skulle ta några större prover, för han mådde ju bra och sådär så jag trodde inte att det var så allvarligt. Men ett par dagar senare gick han bort. Mitt marsvin hade samma symtom, det är ju kanske inte samma men det låter som det. Och isf måste du få ett svar på vad det är. Min verkade helt frisk förutom det med pälsen, men så var det inte visade det sig :'( Så uppsök en veterinär

Moa-16
0

*Har inte läst svaren*. Men gud vad mycket hon tappat! Veterinären är ett måste! Hoppas hon blir bättre.

neverendingstory
0

Fick idag tyvärr avliva min lilla Doris. Sitter här nu och tårarna bara rinner. Tydligen var det något som suttit i enda sen hon var liten, men som hon inte mått dåligt av förrns nu.

R.I.P min lilla ängel.. Du är saknad <3<3

Arcticas
0

Men vad tråkigt!

Fick du inte reda på vad det var? Jag har sett ett marsvin som såg ungefär likadant ut, ja kanske ännu värre. Den hade långt gången sellnic. Ägaren hade inte märkt någonting, trodde den var tuggad.

neverendingstory
0

Lyssnade inte så noga. Det enda jag tänkte på var i stort sett att hon skulle tas bort. Hon var mitt första marsvin och hade en stor plats i mitt hjärta.

Moa-16
0

Hm, har hon sett ut så sen hon var liten? Jaja spelar ingen roll nu. Stackars lille gris!

Binajis
0

#12 Var fick du det ifrån? Hon har tydligen haft något liggande latent och som visade sig först nu. Jag tror TS hade skrivit i första inlägget om det alltid hade varit sådär.

R.I.P söta Doris!

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

neverendingstory
0

#12 självklart har hon inte alltid sett ut sådär. Det är först nu det brutit ut.

Tina
0

Fy vad tråkigt! :(
Vila i frid, Doris.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Creation
0

Så tråkigt att höra!

Vila i frid!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

marsvin2008
0

Mkt ledsamt och tråkigt när våra kära går bort. Tröstkram.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Moa-16
0

Tänkte bara eftersom om att hon skrev sådär. Och det blir ju inte sådär över en natt. (Nu vet jag att det jag skrivit låter "dumt"). Sorry. RIP lilla marsvinet!