Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 896 ggr
razina
0

Idag har jag räddat två grisar =)

Igår kontaktade jag en tjej på blocket som hade två honor hon behövde hitta ett hem åt. Hon hade fått dem av en granne för några dagar sen, och denna ägare hade hotat med att avliva dem. De var namnlösa, hade gått med en hane jag vet inte hur länge, och klorna ska vi inte ens tala om. Hämtade dem idag från denna snälla tjej som hade tagit hand om dem, för hon kunde inte ha dem kvar.

Nu är de badade, klor och förhårdnader fixade, inflyttade och de äter för fullt! Trots att de blivit så illa behandlade är de förvånansvärt lugna och tama, och äter gärna ur handen.

En sak jag undrar, är att eftersom de gått med hane är de troligen dräktiga, för jag tycker de ser stora ut om magen. (känner dock inget där inne, så de är inte långt gånga iaf), men grejen är att de är båda över 1 år och har inte fått nån kull förut. Hur kommer det då gå? Har bäckenet fixerat sig?

Älskar redan dessa underbara små sötnosar! =)

FeliciaS
0

Vad bra att de fick komma till dig :) Verkligen en bra gärning av dig att ta emot grisarna och ge dem nya möjligheter!

Bäckenet stelnar inte utan blir bara mindre elastiskt med åldern. Är de i god kondition kan det säkert gå utmärkt, det är svårt att avgöra innan det skett. Hur gamla är de mer exakt?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Creation
0

Bra att du tog dig an marsvinen!

Bäckenet stelnar inte, det är en myt, däremot har jag hört att det med åldern bli lite mindre elastiskt. Vid så lite som ett års ålder bör dock inte det ha skett.

Faran i att para vid hög ålder är snarare att honan kan hinna lägga på sig vikt och öka risken för toxicos. Nu när de flyttats ganska sent i dräktigheten tycker jag att du ska hålla särskilt noggrann koll på honorna, då risken för toxicos också kan öka vid stress!

Lycka till!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

razina
0

Jag tycker de ser ut att vara vid god kondition, men åldern visste hon inte exakt.. Den ena var runt ett år trodde hon, och den andra lite äldre.. i värsta fall bortemot två..

Bim
0

Gud vad bra att du tog hand om dom! Stor applåd! Skrattande

razina
0

#4, Tack =)

razina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild på tjejerna

razina
0

Denna tjejen kallar vi Maja

razina
0

Denna sötnos fick bli Ninni

FeliciaS
0

Vad söta de är :) Nog ser de ut att ha lite mage båda två, svårt att på bild avgöra om de är dräktiga men har de gått med hane är det inte omöjligt. Hoppas allt går bra med dem.

Mvh Felicia

Tina
0

Så söta! Massa beröm till dig som var så snäll och tog hand om dem. :)

Lycka till med allt!

Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

razina
0

Behöver lite hjälp… gossade med Ninni nyss och kände att hon hade nåt på sidan som kändes som en sårskorpa. Det såg ut som en rund ring med svart i, och det svarta lyckades jag pilla ut, antar att det var smuts, men nu är det som en grop! En helt rund grop in i skinnet, inte sårigt eller så, och hon verkade inte ha ont. Lägger in bilder så ni kan se… vad kan detta vara??

razina
0

En till

FeliciaS
0

#11 #12 Kan ju bli så om såret varit rätt djupt och sårskorpan pillas bort? Annars kanske hon haft en liten knuta/böld som spruckit.

Mvh Felicia

Aristarcos
0

Håll det bara under koll så inget mer händer, det ser ju bara ut att vara ett vanligt läkt sår f.n. Lycka till med dina nya tjejer !!

razina
0

Tack för svaren! Blev lite fundersam då mina grisar haft sårskorpor men inte har det blivit gropar efter..  Dock hade det ju satt sig mycket smuts i.. så jag får nog rensa emellanåt.

Sandra-B
0

Det är inte en talgkörtel då?
Jag tycker det ser ut som så iaf.
Vissa djur får som typ en överproduktion (eller något) så att de inte kan tömmas normalt. Det blir som en liten knuta som ibland kan spricka utåt, det blir då som en hård yta och om man pillar bort den/trycker ut det så blir det som en krater eller vad man ska säga, ett hål. De är ibland väldigt små men kan även växa rejält. Brukar inte vara något som man behöver göra något åt men om den spricker så (brukar åtminstone jag) trycka ut det som finns och sen rengöra den. Blir de väldigt stora kan det ibland vara läge att ta hål på den och tömma. I vissa fall kan det bli infekterat och då behövs eventuellt medicinering för det, men som sagt så är det i de allra flesta fall ingen fara och ingenting man behöver bry sig om.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

[TrevorS]
0

Jag ville bara säga att de var otroligt söta och man blir trött på folk som inte kan ta hand om djur och hota med avlivning tycker jag är värre!.

Vill bara säga att du är en ängel som tog hand om dem, fler som du behövs i världen. =)

razina
0

#16, tack för svaret, jag hade ingen aning om att det kunde vara det. Jag får hålla koll och se så den inte växer. Det som hade lagt sig i den nu tror jag bara var smuts. :)

Abico
0

Vad bra att du tog dom :)
Risken är såklart ganska hög att dom är dräktiga men är dom i bra kondition, får bra mat och lugn och ro så går dräktighet och förlossning förhoppningsvis bra.

Hanna 

tantnett
0

Superbra gjort. Visst ser dom dräktiga ut men vill inte tro det vållar något problem för dom.

Bägge är ju jättefina.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Aristarcos
0

P.S ta en försäkring på dem ifall nått går tokigt har du möjlighet att åka till veterinären !! Tydligen ingen ålders gräns, du får väl hitta på något födelsedatum på dem innan du pratar med försäkringsbolaget. ! :)

razina
0

#17, Tack!! Glad

Förhoppningsvis går förlossningarna bra om de nu skulle vara dräktiga.. Vore iofs konstigt om de inte var det, eftersom de gått med hane jag vet inte hur länge..

Tack igen för alla fina kommentarer =)

razina
0

De är garanterat dräktiga båda två.. Har börjat känna pytterörelser i bådas magar, och de är redan större om magen än när de kom hit.. Dock tycker jag de är ganska smala över ryggen, man känner revbenen jätteväl.. Lite svårt att se om de är för magra nu när de har stora magar.. Men jag har gett dom kligröt med havregryn, kruskakli och vetekli blandat med Fortimel som de glatt mumsade i sig, så förhoppningsvis kan de lägga på sig lite.

FeliciaS
0

#23 Vilken otur… Hoppas det går bra för dem båda, här hålls tummar och tassar.

Mvh Felicia