Det här med skinny
Alltså jag känner att jag behöver lite mer fakta och information om rasen för att veta hur jag ska ställa mig till den..
Vad har den för bakgrund?
Problem pågrund av pälslösheten?
Några skillnader i hur pälsade marsvin ser på nakna och tvärtom? (Även i andra raser?).
Allmänna skillnader?
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com
Jag har ingen stor erfarenhet av skinny men har två skinnyhonor själv tillsammans med en behårad hona. Min "håriga" hona gör ingen skillnad på att de andra marsvinen är nakna och tvärtom. För dem är alla bara marsvin helt enkelt.
Jag har inte upptäckt några problem med att de är nakna annat än att de kan riva sig lättare precis som vi människor som är pälslösa.
Bakgrund som jag fått lära mig är att man först tog fram skinnysar i labb för att lättare kunna göra tester på dem och så småningom utvecklades det till en ras och ett sällskapsdjur.
En skinny äter och bajsar mer än ett hårigt marsvin. Mina är väldigt framåt, sociala och nyfikna. Själv är jag väldigt förtjust i skinnymarsvin på alla sätt.
Varför lever skinny marsvin ett kortare liv än "vanliga" marsvin?
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Vad har den för bakgrund?
De avlades fram som försöksdjur i laboratorier, men så var det någon/några som tog ut dem därifrån och började avla fram dem som husdjur också.**
Problem pågrund av pälslösheten?
**De har ju enklare för att skada sig om de kommer åt vassa föremål (vilket inget marsvin ska ha möjlighet att komma åt) då de inte har någon päls som skyddar, annars kan jag inte komma på något.
Några skillnader i hur pälsade marsvin ser på nakna och tvärtom? (Även i andra raser?) Det kan man förstås inte veta exakt (vem har frågat marsvinen? :P) men inte vad som märks, vad jag vet.
**
Allmänna skillnader?**
Eftersom de saknar päls krävs det mer energi att för att hålla värmen, vilket gör att de äter mer - något som i sig resulterar till att de bajsar mer ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus