Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 3522 ggr
Tina
0

Olaglig marsvinsbur

Jag hade tråkigt och surfade runt lite på Blocket när jag såg en annons från ett företag som sålde tillbehör till djur. Gick in där för att kolla om de hade några roliga saker till marsvin.

Då fick jag syn på denna bur. 
Måtten på den är 59 x 36 x 30, enligt informationen på sidan. Alltså är den en olaglig marsvins bur.

Jag mailade dem ang. detta igår, ännu har jag inte fått svar. Det jag hoppas på är att de skrivit fel mått, den ser storleksmässigt lika dan ut på bild som en annan grå bur som finns på samma sida. Den grå buren är 70 x 45.

Är det vanligt att företag inte har koll på vad som är lagligt? Kan förstå om djuraffärer vill sälja saltsten och gnagarblandning, även fast de vet att det kan vara skadligt, bara för att tjäna pengar på det (även om jag tycker att det är hemskt) men att sälja ting som faktiskt är olagliga tycker jag inte att de borde våga sig på att göra…

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Moa-16
0

Vadå den gråa buren är 70x45?. Nja är nog inte så vanligt. Tycker att buren såg liten ut. Men vet i  sjutton om den är 56x36x30. Men det är ju svårt att se på bilden. En 100X50 bur ser ju också liten ut;).

Tina
0

Här är den gråa buren jag menar. Jämför man bilderna och marsvinet som sitter i dem ser de rätt lika ut storleksmässigt.

Men tyvärr tror jag att den röda buren, som det hela handlar om, har de små måtten. Såg nämligen att den gråa buren kostar över 200 kr mer än den röda. Skulle vara konstigt om de skiljer så mycket i prisklass och har samma mått.

Moa-16
0

Om man tittar på marsvinet i buren. Så är den gråa lite större. Men dom ser nästan ut att vara i samma mått. Men det är nog bilderna som luras. En 70x45 bur är ju också extremt litet att ha två marsvin i.

Tina
0

Håller med dig om att en 70x45 är otroligt litet. Därför reagerade jag på hur någon ens kunde komma på tanken att sälja en 59x36 bur. :/

idipidi
1

Visst stämmer måtten. Det där är en av standard ferplast-burarna. Tyvärr är det vanligt att zooaffärer säljer (och t.o.m. rekommenderar) olagliga burar. Ofta försvarar de sig med att ansvaret ligger på kunden. Det är inte olagligt att sälja dem utan det olagliga beror ju på hur kunden kommer att använda dem. Jättekorkat förstås för de där burarna passar ju inte till ett enda djur. Galleravstånden är för stora för mindre djur.

Men det har ändå blivit bättre. För tio år sen var de där burarna och 70x45-burarna väldigt vanliga.

Jättebra att du mailat dem i alla fall!

Tina
0

Jasså, jag blev förvånad just för att jag aldrig sett någon sälja en sådan liten bur förut. När jag köpte mina marsvin rekomenderade djuraffären mig att köpa minst en 120x60 bur.
Större burar är ju dyrare, affären borde tjäna mer på dem, konstigt då att de rekomenderar mindre. :/

Knepigt att den är laglig att sälja men olaglig att använda. Den står ju ändå under kategorin "marsvinsburar", det tycker jag inte den borde göra. Om de ska skylla på att det är kunden som väljer hur denne vill använda buren, tycker jag inte att de ska rekomendera den som en marsvinsbur.

idipidi
0

Ja, det är vansinnigt och svårt att förstå. Man tycker ju att zooaffärerna borde vilja sälja stora burar, precis som du säger. Kanske är de rädda att skrämma bort kunden om det blir för dyrt? Troligen samma anledning som att de ofta inte rekommenderar att marsvinen ska ha sällskap antar jag. Att om det bir för krångligt och dyrt så kanske kunden ångrar sig.

Det är faktiskt första gången som jag hört att en zooaffär rekommenderat en 120-bur till marsvin. Men jag vet att det på många håll har blivit mycket bättre.

För lite mer än tio år sen fick jag hem en omplaceringshane som hade bott hela sitt liv ensam i precis en såndär bur. Jag tror säkert att det förekommer fortfarande. För bara ett år sedan så köpte jag en oönskad kanin från blocket. Hon, en mycket aktiv och ganska stor kanin bodde i en 70x45-bur och det tycker jag nästan är ännu värre. De hade dessutom köpt alla möjliga tillbehör som djuraffären hade propsat på att de behövde, så de hade säkert kunnat sälja på dem en större bur om de bara hade försökt.

Tina
0

Just den tjejen som jag pratade med på djuraffären verkade ändå ganska marsvinskunnig. Hon pratade om hur viktigt det var med C-vitiamin och att marsvin inte ska vara ensama. En 140 bur tyckte hon var bäst, men en sån hade de inte i lager vid det tillfället. Det enda hon sa som kan tyckas vara "fel" var att de skulle ha C-vitamin droppar i vattnet.

Urs då, djuren har nästan ingen livskvalité när de sitter i så små burar…

elin85
0

På djuraffären här är de då inte rädda för höga priser! Marsvinen kostar först och främst 295 för hanar och 395 för honor (nu senast jag var där hade dessutom marsvinen sellnic och såldes). Sedan rekomenderar de alltid en 120cm bur och en gång såg jag en pappa som skulle köpa till sin dotter. Han kom med 120 cm bur, hus, c-vitamin att droppa i vatten, gungbräda, vattenflaska och matskål (såklart), gnagarblandning, saltsten, borste med mera. Försäljaren gick med och pekade och sa, en sådan behöver du också för att… Hela kalaset med djur och alla tillbehör gick på kring 2000 kr men över.

Däremot har jag köpt ett marsvin, då frågade de inget bara "har du allt du behöver hemma?" Jag svarade ja och då fick jag marsvinet i en kartong (hade marsvin hemma!) Fick dock lämna igen marsvinet då det bråkade med flocken, men inga pengar tillbaka, bara ett tillgodokvitto på ett nytt marsvin. Sånt är sjukt!

elin85
0

Såg nu på hemsidan, nog stämmer måtter, den grå kan nog vara 10 cm större. Förhoppningsvis är den minsta tänkt som transportbur. De kunde ju iaf hävda det i mejlet. Vi har en sådan storlek till transportbur.

marsvin2008
0

Här kostar marsvinen 350kr per styck oavsett kön. Såg det idag senast.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

MoaL
0

Nu får ni ju också tänka på att det inte är samma lagmått i andra länder som i Sverige. Ferplast är inte svenskt, och tillverkar alltså inte burar enligt svenska minimimått. Det är vanligt utomlands att ha alla möjliga slags djur i fruktansvärt små burar/terrarium/akvarium. Sjukt - ja - men tyvärr tillåtet i andra länder. Alltså finns dessa burar/akvarium/terrarium att köpa även i Sverige, även om det inte är lagligt att använda dem hos oss - tack och lov. Minimimåtten är ju ändå redan för små hos oss tycker jag, särskilt för råttor och marsvin.

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Angelica-Russin
0

#12 Det har du rätt ju rätt i, så har jag aldrig faktiskt aldrig tänkt. Fast jag tkr att företaget kan ta ansvaret själv och inte sälja dom eftersom man inte ska använda dom till något djur, förutom som transport. Men då borde det som sagt inte stå marsvinsbur. 

Och jag tkr att man borde få alla länder till den regeln. I Frankrike är det så hemskt att t.o.m katter och hundar blir instängda i små burar i djuraffärer där dom får sitta tills dom blir köpta. Finns det inget man kan göra?

FeliciaS
0

Tyvärr har jag sett sådana sk "marsvinsburar" i de flesta affärer som säljer marsvin. Förhoppningsvis inser köperna hur trångt deras älsklingar får bo och undviker de miniburarna, men långt ifrån alltid. Man ser ju annonser på blocket där burarna inte är större än fyra grisar…

#5 Det stämmer perfekt på mig, för 10 år sedan (nåja, 9,5 år) köpte vi två hanar i en djuraffär där buren som följde med marsvin var just 70*45 cm… Såhär i efterhand tycker jag synd om dem att de fick bo i den i hela 4 år, och det är tur att synen på burstorlekar har ändrats! :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Moa-16
0

Har aldrig sett en djuraffär med så små burar. Bara stora burar. Även marsvinen i affären bor stort…

Rafflan
0

Så trött på alla dessa olagliga burar :(

FeliciaS
0

#15 Hur stort bor dem i affären du menar? :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Sandra-B
0

Det är förfärligt med dessa minismå burar:-(

Men om djuraffärerna rekomenderar dessa små burar till folk som köper som har marsvin, endast säljer ett marsvin etc. borde man inte kunna sätta dit dem för uppvigelse (anstiftan till att begå brott) då köparna förmodligen inte är medvetna om att det de gör är olagligt men de som säljer mest troligt är medvetna om det?

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

elin85
0

#18 Man kan ju inte bevisa att de är medvetna om det. Men jag tycker absolut att man kan sätta dit dem för falsk marknadsföring (dvs om någon köper den minsta buren som står ska vara för marsvin och sedan läser att den är förbjuden att hålla marsvin i, då kan denne hävda falsk marknadsföring). De som säljer borde ju ha ett ansvar att ta reda på vad som gäller. Angående det faktum att de är tillverkade i ett annat land spelar ju iaf INGEN roll. Vi svenskar kan ju inte köpa in andra saker som tillverkas utomlands och är förbjudna i sverige, då gäller ju samma sak burar.

HextremO
0

Oj : / den röda buren var ju tok liten..

Jag har dock en bur med samma mott som den gråa, Men den används som sjukbur/nödbur.. Skulle aldrig komma på tanken att ha en sån permanent inte ens till ett ensam marsvin. För hur ska det kunna räcka till om man ska ha hus, matskål och leksaker i?

Jag tycker att tillvekarna borde ha lite koll på hur burarna är lagliga.

För skulle de nu vara så som någon ovanför skrev, att det är kundens ansvar att ha kollat upp vilka mått som är lagliga. Vilket jag tycker borde vara självklart. Så skulle ju ändå dom burarna inte bli sålda. Så varför äns tillverka dom?

elin85
0

#20 som skrivit ovan kan de ju vara tillverkade utomlands där reglerna inte är demsamma. Men svenska företag borde ju inte få sälja dem.

Emma-U
0

Jag hoppas att du informerar oss när/om du får svar från dem. Ska bli intressant att se vad de svarar.

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Tina
0

Jag komer självklart informera er om när/om de svarar. Än så länge har de inte hört av sig.

Jag tycker precis som #18 & #19 att de måste göra någonting fel som kan gå att "sätta dit dem" på.

Det är en annan sak när djuraffärer säljer såna små burar. De har ofta alla djurburar samlade på samma ställe, och jag har aldrig sett det står skrivet på burarna vilket djur de är ämnade för. Visst kan en person från djuraffären säga att denna lilla bur passar för marsvin, men det går oftast inte att bevisa.

En annan sak är det med internetbutiker, som denna. Buren ligger på kategorin "Marsvin" och det sitter även ett marsvin i buren på bilden. Då rekomenderar de buren som en marsvinsbur, ja man kan även tolka det som att det ÄR en marsvinsbur som ska användas av endast marsvin. Kan det verkligen vara tillåtet att göra så när den buren inte ens är tillåten för marsvin?

Det är ju som att gå på gatan och sälja knark. Det är inte säljaren som ansvarar för hur "kunden" använder knarket. De kanske använder det som en fin prydnad. Men det är ändå olagligt.
Kass jämförelse, haha, men ni förstår hur jag menar.

idipidi
0

Jag håller med om att det inte borde vara okej för en internetbutik att skriva på hemsidan att det är en marsvinsbur. Rusta sålde för ett tag en extremt liten bur som hamsterbur och de tvingades ändra sin formulering till transportbur.

Om du inte får svar inom några dagar så får vi väl vara några fler som mailar… :)

Sandra-B
0

Nä, det kan nog iofs kanske vara svårt. Men om man på något vis inför att de som säljer i djuraffärer måste vara medvetna om de lagar och regler som finns, fast det är ju ett steg längre.

Ja, falsk marknadsföring borde fungera.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Tina
0

Ojdå, hade nästan glömt bort den här tråden.

Jag har inte fått nåt svar på mailet jag skickade till dem.
Känns oseröst att företaget bara struntar i frågan.

En jurist sa att det kunde röra sig om någon sorts "vilseledande marknadsföring", men hon var inte säker då ämnet inte tillhörde hennes område.
Vad säger ni om det?

elin85
0

#26 Ja precis, jag tänkte ju ovan att det kunde vara "falsk marknadsföring", det är nog samma sak. Men ska du gå vidare med det eller?

Tina
0

Nej, det tror jag inte. Har verkligen inten kunskap gällande sånt här. :P

elin85
0

Okej så synd!