Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 4721 ggr
mawliiin
0

Få marsvinen rumsrena

Hej ! hur kan man på lättaste sätt få sina marsvin rumsrena? Jag kan inte ha dem ute för då är det kiss och bajs i princip hela rummet! behöver hjälp med detta =)

MVH. Malin :)

Linnet
0

Det är inte så lätt att få marsvin rumsrena, man får nog helt enkelt finna sig i att plocka upp och torka upp efter dom när dom varit ute. Dom är ju inte som kaniner som väljer ett hörn i buren som toalett utan dom har ju hela buren som toalett och framför allt alla hörnen.

deluxe
0

Håller med #1. Finns säkert någon som lyckats få sina marsvin rumsrena, men det är ovanligt och absolut ingenting man kan räkna med. Jag lägger ut en vaxduk på golvet när dom är ute, då är det bara att sopa upp pluttarna och spola av den efteråt.

mawliiin
0

okej, ja men då var det inget att träna dom till att göra då :P hehe.

Men, finns det inget man kan göra för att det ska lukta mindre? jag har 2 hanar och det är olidligt, dom kissar precis överallt! och det går inte bort i hörnen heller utan det sitter ju kav spår efter kisset. :S

Ruffsen
1

Jag har lärt mina att kissa i en hörntoalett i buren men bajset är lite överallt XD. Men när de är ute så håller jag nu på att träna dem att de ska gå på toan:)

CamillaS
0

#3 Hur ofta städar du till dom då?
Jag har själv två hanar, visserilgen i en bokhyllebur just nu men när jag hade galler bur med plastbotten så blev det inga fläckar kvar när jag städade till dom.
Annars har jag hört att man kan strö lite askorbinsyra på kiss fläckarna i lite vatten och sen skrubba bort dom. Har aldrig provat själv så vet inte om det funkar, men pröva. :)

Tina
0

Att få marsvin att kissa på låda bör inte vara alltför svårt, bajsa kommer de däremot förmodligen fortsätta göra överallt.

När jag har mina marsvin ute på golvet har jag en vaxduk med en fleece filt över. Om du menar att de kissar på väggarnas hörn får du undvika att ha marsvinen där. Sätt deras hage i mitten av rummet istället, och spärra av alldeles innan väggen. 

Vill du få dina marsvin att kissa på låda kan du köpa X antal hörntoaletter (eller bygga/fixa själv) och sätta ut i deras hage. Hur många toaletter de behöver beror på hur stor deras rörliga yta är. Inget marsvin vill väl springa flera meter till en toalett när det är mycket enklare att kissa just HÄR. ;)

När du sätter ner marsvinen i hagen, sätt då ner dem i toalettlådan först. Marsvinen kommer då relatera till lådan som en trygg plats. Lägg i marsvinsspillning i lådan. Om du ser att marsvinen väljer någon annan favorithörna att kissa i, flytta lådan dit.
Ser du att marsvinet är på väg att kissa på golvet, eller nyss har kissat, lyft då i det i lådan.

Jag försökte själv göra mina marsvin rumsrena, vilket funkade okej. Några gånger kissade de i lådan. Jag hade bara en låda vilket ofta resulterade i "toalett kö" tills de inte längre kunde hålla sig. ;)
Satsa därför på att ha ganska många toaletter!

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Linnet
1

Tycker inte att det luktar bara man har ordentligt med spån eller liknade, brukar ha tidningar i botten också. Men minst en gång i veckan måste man ju byta annars börjar det ju lukta. Beläggningarna som blir kan man ta bort med ättika också, häll på lite vatten och ättika och låt stå en stund sen får man skrubba, ibland kan man behöva göra det ett par gånger, men buren brukar bli helt ren och som ny igen.

Hanna-S
0

Det är nästan omöjligt, har försökt och försökt men har inte gått så jag har gett upp! Mycket lättare med kaniner jag bara satt in en hörna så gjorde hon sina behov där ;)

Linnet
0

Jo kaniner är jättelätt att få rumsrena, men marsvin, nja jag tror inte att det går, att ha en massa toalettlådor som sen ska tömmas och rengöras är ju lika bökigt som att sopa upp och torka upp efter dom då.

elin85
1

Det finns en film om detta på youtube om man söker på "Guinea pig litter training". Jag har sytt ihop en massa handdukar från IKEA för 10kr/st som jag lägger ut i ett rum. Efter de varit ute klart samlar jag upp bajsarna och sedan viker jag ihop handdukarna med kissfläckar som sedan bara är att tvätta i tvättmaskinen. Inte så mycket kladd alltså och rätt behändigt:)

Sedan har jag fått en galen idé om att sy blöjor till dem som de kan springa runt i. Vad tror ni om det? ;)