Ni som klipper era långhår
Är det någon som har tips på en trimmer/klippmaskin som funkar bra till marsvin? Många är ju så stora och klumpiga, vill ha en som är liten och smidig så att man kommer åt överallt. Den enda jag har hittat som verkar riktigt bra är Wella Contura, men den är ju helt sjukt dyr - billigaste kostar typ 1200 + moms och upp till strax över 3000 kronor…
Du har väl kontakt med Irene på Eragons? Hon klipper ju sina med maskin, fråga där.
Jag klippte mina långhår med sax - tyckte det var smidigast (finast, billigast och enklast).
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag klipper mina marsvin med sax, skulle aldrig våga använda maskin - rycker dom till så kan det ju bli helfel och dessutom låter dom väl en del?
Hanna

Yes, det var hon som tipsade om Wella - men den var så jäkla dyr. Det är den som veterinärerna använder. Jag älskar mina marsvin men 3000 spänn känns lite väl saftigt för tre sommarfrisyrer 
Jag har också klippt med sax hittills men det tar ju en halv evighet och ser väldigt hackigt ut om man ska klippa mycket.

klipper också mina långhår med sax.
Klipper också mitt långhår med sax.
Men varför ska du raka av all päls? Eller har jag missuppfattat nåt?

Klipper mitt långhår med sax :)

#5 Nja, mina peruaner är lejonklippta. För att det är mest hygieniskt och praktiskt, typ. 

Jag klipper med vanlig sax, typ :D

Kan du inte be dem på kliniken att raka ner marsvinen? Säkert bra mkt billigare än 3000 spänn!
En del gör det hos oss, i samband med kloklippning tex. Wella Contura är verkligen kanonbra (och tyst) och det går så fort, när jag hade en texel en gång i tiden så rakade jag ner honom på sommaren, han märkte knappt när jag rakade men varje gång saxen kom fram blev det krig!

#7 Nej nu reagerar jag starkt.
Varför ha långhåriga raser om man nu inte kan sköta dom, utan att man måste raka dom?
Jag har två Sheltie och dom klipper jag med sax enbart pälsen som släpar i marken. Tycker det räcker ypperligt.
Marsvin 4-ever
.
Jag vet att endel brukar reagera på att man rakar sina långhår men jag förstår faktiskt inte varför. Jag har ju 2 långhår nu och dom rakar jag av pälsen på på sommaren alltså inte helt men så att det blir jättekort.
Det är jätteskönt för dom att bli av med pälsen och så blir det inte så varmt :)
Första gången jag raka dom (hade en till långhårig då) så blev dom skitglada dom sprang runt och popcornskutta hur länge som helst och man såg hur pass glada och piggare dom blev =)

#10 Jag tycker inte att man inte kan sköta sina långhår bara för att man väljer att raka dem? Morgan, som min texel hette, blev alldeles till sig när han var nerrakad, alla ni som har sett marsvin göra glädjeskutt tex när de får hö eller har nystädad bur vet vad jag menar när jag säger att han fick massor med glädeskutt och rus efteråt. Att jag valde att raka ner honom på sommaren ist för att klippa var för att det skulle hålla längre och detn faktum att han reagera mindre på rakapparaten än saxen. Men på vintern lät jag honom ha längre päls. Det var aldrig frågan om att han fick tovor eller dyl, så pälsen hade jag inga problem med att sköta!
Jag vill ha mina älsklingar långhåriga! Så på sommaren lider jag betydligt mer än grisarna när pälsen faller. Dock klippte jag annorlunda iår för att prova och det blev jättebra! Det syns inte alls att de är klippta, då de är rakade hela magen och upp ca 5cm ovanför benen, runt leder och vid veck är det längre för att inte klia. De blev så glada, poppade och skuttade!

#10 Hur tänker du nu? På vilket sätt skulle dom må dåligt av att vara klippta? Mig veterligen så fyller inte pälsen någon större funktion annat än för sin skönhet. För djurens del tror jag att det kan kvitta.
Det finns jättemånga fördelar med att klippa ner pälsen på dom, egentligen tycker jag att pälsen mest innebär problem. Det är bra vid hudproblem t.ex. eftersom det blir mer luftigt, man får dessutom en helt annan översikt över djuret - hade Dilla inte blivit klippt så hade jag aldrig upptäckt att hon hade vätska i buken. För övrigt så är det jätteskönt för dom på sommaren, och dessutom hygieniskt när dom går ute på dagarna och blir lite skitigare än vanligt. Och för marsvin som inte är något stort fan av att sitta stilla en längre stund och bli klippta med sax så går det mycket fortare att använda trimmer.
Det handlar väl knappast om att man inte kan sköta dom?

#11 #12 #13 samt TS.
Nu menade jag inte att marsvinen skulle misskötas, och att ni därför rakar era marsvin. Alltså för att få bort tovor m.m.
Nej tolkade det enbart som en bekvämlighetsgrej.
Fast stämmer det som ni skriver att dom tycker det är skönt att bli kortklippta, så kan man ju nästan undra om det är rätt att avla fram långhåriga marsvin?
Alltså jag läser era svar som att marsvinen tycker att det är toppen toppen och tjosan hejsan va skönt att bli av med den eländiga pälsen?
Är det = att det är fel att dom är långhåriga så till vida att dom inte mår bra av det?
Marsvin 4-ever
.
#15 Jag tycker det är FEL så som utställningsmarsvinen ser ut! De kan omöjligt må bra av all denna päls! Jag har haft ett par stycken jag fött upp som jag inte velat använda i aveln pga för tät och riklig päls, gissa vad de fick för kommentar av ett par uppfödare som avlar för utställning: Mycket fina men de har på tok för lite päls. Trodde jag skulle dö på fläcken där! Jag har långhåriga marsvin för att jag tycker de är vackra men mitt motto på min (numera vilande) uppfödning var: Lyckliga marsvin framför vackra marsvin. Dock brukar jag åka på utställningar men mest för att det är kul. Dock ser mina mycket välpälsade ut när man tittar på dem sedan när man tar i dem är det bara en slöja av päls.

Jag tror absolut inte att dom mår dåligt av att vara långhåriga så länge man håller efter pälsen och inte låter den växa hej vilt, däremot har jag många gånger svurit över att man avlat fram den här långa pälsen när det är så många som inte gör det (håller efter den alltså). I sådana lägen tror jag inte att det är så roligt att vara marsvin och ha päls som växer ett par centimeter i månaden.
Visst är det bekvämt att klippa mycket och mer sällan än att bara klippa topparna och göra det ofta, men det är inte den främsta anledningen till att jag klipper ner mina långhår. Jag har gjort båda delarna men föredrar att hålla pälsen kort framför allt av hygien- och hälsoskäl. Med hälsoskäl menar jag alltså att det är lättare att upptäcka vissa saker som annars inte hade synts för pälsen. Mitt intresse för marsvin sitter någon helt annanstans än i deras om än väldigt fina päls, och rent praktiskt tycker jag att det fungerar bra att klippa dom kort så det är därför jag gör det. 

Kan tillägga att jag tycker att det är helt åt skogen att det finns marsvin som har så lång päls att den måste rullas upp, eller att det finns ägare som håller sina långhår ensamma för att inte pälsen ska bli förstörd. I mina ögon är det ett solklart exempel på människans galenskap. Utan undantag.
#18 En uppfödare jag varit hos satte sina småungar i HAMSTERburar en och en utan någon inredning just för att pälsen inte skulle skadas. Hur tänker man då?! Ett marsvin jag haft visades till CK av köparen och då hade hon gått i bebisflock med ca 5 andra djur i en bur på 5 kvm tills hon var 5 månader, så så värst ömtålig borde inte pälsen vara.
#19 Oj, det var väldigt allvarligt! :O Du anmälde väl uppfödaren då? Fy, som folk kan bete sig… hemskt.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jag tror inte långhår lider av det bara man sköter om pälsen ordentligt, men jo man ser hur barnsligt glada dom blir när man rakar av den =) Men en lagom lång päls som inte blir för varm och sköts om bra tycker jag inte heller är fel.

Ja jag blev verkligen fundersam när jag läste detta inlägg. Först förvisso missförstod jag som i mitt inlägg #10.
Men som alltid med Ifocus får man ofta andra synvinklar på saker och ting.
Jag har ju Sheltie och tror inte att dom "lider" av pälsen så till vida att dom behöver rakas. Däremot klippas för renlighetens skull.
Men faktiskt har jag alltid tyckt att LunkaRya, Alpacka, Merino "har jag glömt någon?" varit för mycket gällande päls? Kan detta vara bra?
Och när det går så långt att dom ej skall kunna få leva ett normalt liv. Då är det åt h……! 
Marsvin 4-ever
.
#20 Nej, tyvärr gjorde jag inte det… Hade inte så mycket kunskaper om hur stor bur de fick ha, hon sade att så gör alla och så måste man göra om de ska bli fina i pälsen. Mina har alltid gått i stooora burar (läs eget rum) så jag hade inte alls koll. Men jag vet att jag reagerade och tyckte det var för jävligt men jag vågade inte säga något. Det är en uppfödare ca 80mil från mig och jag var bara där den gången för att hämta Magic så jag kan ju inte säga så mycket om hur det är nu…
Btw uppfödaren med hamsterburarna var med i en viss tidning idag
#25 Menar du MM? Kan inte SMF göra något åt saken? Även om de inte kan kontrollera och lägga sig i hur uppfödarna sköter sina djur på hemmaplan kanske de åtminstonde skulle kunna försöka motarbeta sånt genom kampanjer, föredrag, rekommendationer, etc.?
Vill inte skriva vilken tidning, men det står att h*n slutat med långhår iallafall
#26 Som du säger så har ju SMF ingen rätt att göra inspektioner. Däremot så får man som registrerad uppfödare (självklart) inte ha någon slags varning från myndighetshåll vad gäller sin djurhållning.
Rekommendationer, ja, självklart. Artiklar i MM om burar och burlösningar, burstorlekar o.s.v. förekommer ofta. Det bör verkligen inte ha undgått någon vad som gäller. Sen finns det tyvärr personer som ändå inte verkar förstå vad som är okej. Som varken har känslan för vad som är rimligt eller klarar av att räkna på burmått utan verkligen behöver få det påpekat för sig att de egna burarna inte är okej. Sen finns det säkert en grupp som vet vad som gäller men väljer att ignorera det också. Men om en person har en djurhållning som verkligen inte är okej och inte tar till sig av kritik så hoppas jag att alla tar sitt ansvar och anmäler. Det måste ju vara en person som verkligen sett problemen som gör det och inget som föreningen kan göra på lösa rykten.
Vad du menar med föredrag vet jag inte riktigt om jag förstår. Hur mycket finns det att säga om burstorlekar liksom och hur skulle man locka rätt personer att gå på ett sånt föredrag?
#28 Det var bara ett exempel, men det kanske inte skulle fungera i en så liten förening. Eftersom folk inte verkar ta till sig det som står i skrift kanske de skulle tänka över saken mer om den diskuterades mer öppet, t.ex. på klubb/föreningsmöten, i anslutning till utställningar, eller liknande. Om seriösa och erkända uppfödare och andra medlemmar i SMF utåt tog tag i problemet kunde det möjligen fungera som ett gott föredöme för andra.
Nu håller ni på att glida iväg lite långt ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#30 Jo, du har rätt. Halva tråden har ju i princip glidit över i annat. Förlåt! :P
Jag skulle gärna fortsätta diskussionen via PM. Det är schyst med lite nya idéer.
#32 För min del får du gärna PM:a diskussionen vidare. :)
#23 Men faktiskt har jag alltid tyckt att LunkaRya, Alpacka, Merino "har jag glömt någon?" varit för mycket gällande päls? Kan detta vara bra?
"Varit för mycket"? Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar? 

#34 Långhåriga marsvin finns ju i olika varianter.
Men hur extremt långt kan det gå? Mår dessa raser jag nämnt bra? så till vida att kan dom leva ett naturligt sunt liv som fullpälsade?
Hur bor och lever dessa fullpälsade man ser som en "Pälscirkel" på utställningarna?
Jag ställer bara en nyfiken fråga för att förhoppningsvis få bort en förutfattad uppfattning att dessa marsvin inte kan leva ett normalt liv.
Tvingas dom vara ständigt upprullade?
Tvingas dom gå på "specialunderlag" för att inte få trassel i pälsen?
Samt efter att läst ovanstående kommentarer gällande marsvinens lyckorus efter en klippning, undrar man ju: går vi för långt när det gäller att avla fram extremt tjock och lång päls?
Marsvin 4-ever
.
#35 Jag undrar bara varför du anser att just de lockiga långhåren(lunkarya, merino, texel, alpaca) skulle vara de som "varit för mycket" och inte de släthåriga(coronet, peruan, sheltie)? Båda ställs ju ut fullpälsade och vad jag vet så är inte pälsen något större problem för de lockiga än för de släthåriga långhåren?
Ang. det med rullning och fullpälsade långhår, är det en diskussion som inte hör hit, men jag är villig att diskutera och svara på dina frågor ifall du startar en ny tråd om ämnet(jag vill inte gå fullständigt OT i den här tråden). :-) Jag har själv inte hållt marsvin i päls "på riktigt" än, men vet hur det går till för många(i stora drag) och vet hur jag själv skulle vilja att det ska gå till.
Även det ang. huruvida långhår mår bra av att vara långhåriga(ens om de är klippta) hör inte egentligen hit.
Jag råder dig att starta två nya trådar om ämnena, så diskuterar jag det gärna mer där.

För min del är det okej att ni kapar tråden, jag tycker att diskussionen är intressant - men med tanke på sökfunktionen etc. kanske det hade varit bra att starta en ny tråd. Själv känner jag mig inte tillräckligt inspirerad just nu men det hade varit kul om någon annan ville göra det. 
skulle inte vilja klippa marsvin med maskin. det kan vara för skrämmande för dem. tycker heller inte att man behöver klippa så mkt. och då räcker det med en vanlig sax.
mvh Lisa
Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se
Medarbetare på Kattpolisen

Jag har klippt min långhåriga blandras med maskin. Ställde in den på ca 3-5 cm och klippte, ingen fara om hon rörde sig när plastskyddet var på. Tovor fick jag dock klippa utan munstycke. Köpte maskinen på Jula för 179 kr och då ingick flera munstycken mm
Hon älskade att bli av med pälsen och blev en helt annan personlighet. Gladare, piggare och mindre blyg. Däremot avskydde hon saxar, skrek när saxen gick ihop.
Tycker diskussionen ovan var mycket intressant. Finns den i en ny tråd?
#39 Vad jag vet togs inte ämnet upp i någon ny tråd sen, nej.