Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: foder
Läst 1067 ggr
GabbiS87
0

Vad ger ni marsvinen dagligen?

Jag kanske ska skaffa marsvin och jag undrar vad ni ger era marsvin för mat varje dag? Förutom fri tillgång på hö och vatten.

Om ni ger pellets, hur mycket? Hur mycket grönsaker?

[Liinda]
0

Mina 11 marsvin får tillsammans cirka 1 dl pellets om dagen på morgonen och sen får dom grönsaker på morgonen och kvällen :)

GabbiS87
0

Man måste vänja in dom med grönsaker va?

Jag har ju förstått att marsvin behöver mycket grönsaker… men vad är "mycket"? Om man tänker typ dl mått….

Tina
0

Mina 4 marsvin får Lottie pellets blandat med kornkross + hö på morgonen. Hur mycket de får håller jag inte riktigt koll på, men de äter inte mycket av pelletsen.

På kvällen får de hö + grönsaker, oftast är det 1 morot (eller 2 om de är små), 2-3 vitkålsblad och broccoli. Varannan dag får de 1-½ paprika. Persilja och blomkål får de när det finns hemma.

Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

[Liinda]
0

Ja om dom inte är vana att äta så ska man ge dom lite i taget i början så deras magar hinner med och vänja sig så dom inte får diarre. Nja mycket behöver dom väl kanske inte , dom behöver så det täcker C-vitamin behovet och lite till kanske för att bli lite mätta. Man brukar säga att dom ska äta 80% hö och 20% grönsaker.

Om jag tex ger mina marsvin äpplen så får dom marsvinen 3 stora äpplen att dela på. Tänk dom största äpplena Jona Gold. Och är det medium äpplen så får dom typ 4.

idipidi
0

#2 Förhoppningsvis köper du marsvin från en vettig uppfödare som ger dem det som de behöver och då är de redan vana vid grönsaker. :)

Ett vitkålsblad per marsvin och dag, eller en liten bit paprika täcker c-vitmainbehovet, så det är inte så hemskt mycket som de behöver.

Tina
0

Det är delade meningar om hur mkt mg C-vitamin/dag som marsvinen behöver. Jag har hört att 1 våtkålsblad/marsvin ska räcka. Dock är det bättre att variera maten med olika grönsaker.

GabbiS87
0

#3 Okej tackar! =)

#4 Då är jag lite mer insatt, men ändå svårt att veta hur mycket som täcker deras behov…. man lär sig väl med tiden också!

Kan ett marsvin få för mycket grönsaker? Vad händer då?

idipidi
0

#6 Vad är det för delade meningar??

#7 Risken om man ger för mycket är framför allt att de inte äter tillräckligt med hö och att de då får problem med magen.

GabbiS87
0

#8 Ahaa det borde jag kanske kunnat gissa ^^ hehe

[Liinda]
0

Ja ett marsvin kan få för mycket grönsaker. Dom äter sig mätta på grönsaker och då väljer dom bort höet och äter alldeles för lite hö och för mycket grönsaker vilket inte är bra för deras magar. Min ena hona gjorde det och blev alldeles gasig och uppsvällld. Marsvin är lite för smarta för sitt eget bästa och väljer det dom tycker är godast :P

Tina
0

Olika personer hävdar olika saker. Jag har läst/hört att de behöver allt från 10-30 mg/dag och aldrig kommit fram till vilket som stämmer. Sjuka marsvin lär väl ha högre c-vitamin behov än andra, men verkligen 3 ggr så mycket?

idipidi
0

#11 Ok, jag har aldrig sett någon annan siffra än 10mg/kg och då har jag läst på rätt många olika vettiga ställen. Dräktiga, digivande, växande och sjuka rekommenderas att man ger 2-3 gånger mer, men det är mest en rekommendation. Det handlar väl mest om att det är dumt att chansa och ge för lite när det är så enkelt att ge tillräckligt.

Abico
0

Hö fyller jag på 3-4 gånger om dagen så att det alltid finns. Alla mina marsvin får fri tillgång på havrekross och sedan ger jag grönsaker i regel en gång om dagen(på kvällen), ofta blir det så att jag går och stoppar till dom lite gott under dagen också.

Hanna 

marsvin2008
0

Mina marsvin får hö vitkål och nytt vatten på morgonen.

Nån gång mitt på dagen får de mer hö nån grönsak (oftast 2-3 sorter)

På kvällen får mina marsvin hö pellets grönsaker (oftast 2-3 andra sorter) och nytt vatten.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

GabbiS87
0

#13+ 14

Det är mest mängd grönsaker jag undrar över egentligen… "en liten lagom bit" säger ju inte så mycket =)

marsvin2008
0

#15 Tidigare så vägde jag grönsakerna men nu har jag lärt mig på ett ungefär hur mkt som mina marsvin äter upp. Det är ju så olika från marsvin till marsvin så att säga.

Mina 10 marsvin kan tex få dela på 2 paprikor, 2 morötter och en strut med räddisor. Nästa mål kan vara en hel gurka, en halv kålrot (ungefär som en tennisboll stor fast halva då) och en bukett broccoli som är ungefär 1dm i diameter eller nått sånt.

Testa dig fram och se hur mkt dina vill äta per mål. ;-)

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

GabbiS87
0

#16 Ja får göra det! Tack!

Abico
0

#15 - Okej :P Ikväll, alldeles när jag postat den här kommentaren, kommer mina åtta marsvin att få dela på en liten paprika, en rejäl morot och få ungefär ett halvt vitkålsblad var. Och ungefär så ser det ut de flesta dagar, även om det blir en hel del olika grönsaker. Under sommaren nu blir det också mycket gräs - jag brukar fylla en tio liters hink ungefär (inte hårdpressat då utan rätt så luftigt).

Hanna 

Mari
0

Mina tre marsvin får dagligen:
* Hö
* Vatten
* Pellets (då jag håller på att göda upp dem)
* Grönsaker

Under sommartid får de även gräs dagligen och grönsakerna varierar jag för annars blir de bortskämda och bara äter en sort. Grönsaker med cvitamin i får de varje dag.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se