Frågor om marsvin :)
Hej! Jag går på en djurbruks skola med massor av djur.
skolan har precis fått 3 marsvinsungar, föddes 27de tror jag, jättesöta är de!
vi elever får gå in i deras box (Djuren bor i stora boxar till hästar typ, så de har väldigt stora och bra "burar") och gosa med de.
Har en undring, det där underbart söta ljudet som marsvin ger ifrån sig, är det pga att de är rädda? eller pratar det bara?
är väl mest det jag undrar nu, kanske kommer flera frågor sen :)
Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna
Marsvin är överhuvudtaget väldigt pratiga djur =) Dom småpratar, kuttrar, skriker (ropar) på varann. Tigger efter mat genom att allihoppa skrika i kör när dom hör något som dom kopplar ihop med mat tex prassel från en påse. Marsvin är kända för att prata, det är det som gör dom så speciella =)
Marsvin kommunicerar mycket med varandra genom ljud och läten, men det finns även läten som de har utvecklat speciellt för människan.
"Ouuiii ouuiii" är väl deras mest typiska läte egentligen, vilket betyder att de vill ha mat.
Oftast skriker alla i kör för att få din uppmärksamhet. Mina marsvin skriker bara de hör mig prassla med höpåsen, eller gå i trappan. :)
Sedan finns det såklart en rad andra ljud som är mer inriktade till andra marsvin, och inte till människan.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com