Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 499 ggr
Hedlundthor
0

Ny bliven marsvinsägare

Hallo allihopa, jag upptäckte denna sidan när jag googlade lite på marsvin, jag och min flickvän har precis skaffat oss 2 marsvin, 2 stycken eftersom jag läst lite om marsvin innan vi skaffade dem och nästan ALLA säger att dem trivs bäst när dem är fler och kan känna sig ensamma utan en kompis. dem är båda runt 1 månad gammla, men den ena är rätt så mycket mindre än den andra, ett virvelmarsvin och den andra vet jag inte vad för ras den är, den är släthårig och har 2 bruna flckar på sig. jag har haft hamstrar och kaniner innan men aldrig marsvin, hade varit tacksam på tips hur jag ska gå till väga för att dem ska må bäst och trivas. har haft dem nu i 2 dagar, och jag tänkte det är lika bra att lägga upp en forum tråd direkt samtidigt som jag läser på internet om marsvin, dem är väldigt blyga båda 2 nu, verkar som om dem är rädda också, förmodligen för dem precis kommit till ett nytt hem? dem funkar bra tllsammans bara det att det större marsvinet visar dominans mot de mindre.

dem har inget emot att man tar upp och kelar med dem, den lille har dock kurrat samtidigt som han skakar, jag reagarede lite på att han skakade för det borde han inte göra om han tyckte om det? han gjorde så här när jag strök honom lätt mothårs, jag märkte också att den större reagerade likadant när den mindre kom närma honom när vi lät dem springa runt i köket.

när vi släpper ut dem på golvet så springer dem gärna fort till ett hörn och sätter sig där helt förstenade, har läst att detta är ett "skrämsel tecken" att dem känner sig hotade, men dem har aldrig hackat tänder någon utav dem.

det har hänt att när vi tar ner handen i deras bur att dem springer runt riktigt snabbt som om de vore vettskrämda.

Hur ska vi gå till väga för att dem ska känna sig trygga med oss? och hur ska vi göra med maten? vi har lagt ner foder och hö, och satt upp en nappflaska med vatten/vitaminer i. är det något specillt vi borde tänka på, vad som helst så uppskattas alla "tips och tricks", vi önskar våra små livs bästa. tack på förhand

Hampus och Stephanie.

Ps. vi har också en social kanin(dvärghermelin) som tyvärr inte går ihop med marsvinen, hon är 5 år gammal.

Abico
0

Välkommen hit!
Och grattis till marsvinsköpet :)

Det är helt normalt att dom är blyga i början, det kan ta någon-några veckor innan dom lugnar ner sig och vågar sig fram till er när ni kommer med mat. Om ni vistas mycket runt buren så vänjer de sig snart vid er. Muta dom med grönsaker flera gånger om dagen, vägen till ett marsvinshjärta är genom magen :P

Vitaminer i vattnet kan ni ta bort. Det är bara något som djuraffärerna lurar på sina kunder. C-vitamin som hälls i vatten på det sättet dunstar bort på bara en liten stund så marsvinen får inte i sig det ändå. Då är det lika bra att ge dom rent vatten och grönsaker som tillgodoser det dagliga c-vitaminbehovet utan problem.

Jag tipsar er om att läsa artiklarna här på forumet, det finns mycket bra info i dom.

Hanna 

Hedlundthor
0

tack för svaret:)