Att kastrera äldre marsvin?
Jag undrar lite över det här med kastrering. Har en hane på 4 1/2 år som jag var påväg att omplacera men då den tilltänkte nya ägaren drog sig ur och han har lite speciella behov har jag börjat fundera på om det inte går att kastrera för att ha honom med mina honor.Är dock orolig med tanke på hans ålder.
Ni som har erfarenheter får gärna berätta, jag skall ringa veterinären och rådfråga också men det är alltid intressant att höra från fler.

Jag har för mig att Chippers här inne lät kastrera en fyraårig hane. Jag minns inte hur det gick. Hör annars med Irene (Eragons) om hon och den veterinär hon samarbetar med (han heter Salih och har tidigare arbetat på Vallda distriksveterinär men har nu eget) har någon övre gräns för de marsvin de låter kastrera. Du kan ju ringa Salih genom numret i länken.
Själv hade jag nog inte vågat chansa, men jag har ju inte sett marsvinet ifråga i verkligheten så jag vill inte uttala mig om vad du borde eller inte borde göra. Ingen av de tre kastrater jag haft under åren var äldre än 1,5 år när ingreppet utfördes så jag har ingen egen erfarenhet inom området. Hur pass säker är du förresten på marsvinets ålder?
Envishet och drömmar
Jag vet inte med säkerhet hur gammal han är eftersom jag fick honom i somras men enligt uppgift fyller han fem kring jul. Han är pigg och aktiv i övrigt . Äter bra och är social.

Jag förlorade Tur Ture nu i veckan som gick. 
Han skulle fyllt fem år i december månad. Jag tog ju tillbaka honom då paret som ägde han skulle skiljas.
Efter en tid med honom här hemma började jag få dom tankarna som du nu har, varför inte kastrera honom och sen får han bo med ungtjejerna?
Efter mycket vånda och beslutsångest tog jag till slut mod till mig och beställde tid. Men Tur Ture vaknade aldrig igen.
Aldrig mer en hane kommer in i detta hus!! Såvida det inte är en redan färdigkastrerad.
Tanken att Tur Ture skulle kunnat fått en killkompis fanns ej, då han redan fyra veckor gammal muckade och startade slagsmål med sina bröder. Så kastrering var det enda alternativet.
Marsvin 4-ever
.

Jag har kastrerat två hanar, men båda var yngre än 2 år. Om det är enda möjligheten att han kan få sällskap tycker jag det kan vara värt att chansa. Marsvin som går ensamma är ofta olyckliga och lever liv med mindre livskvalité enligt min erfarenhet. Har nu en hane som nyss blivit av med sin killkompis (han dog för någon vecka sedan). Han är så himla ledsen och vill knappt röra sig…trots att han har två tjejer att prata med :´(
#3 Så jättetråkigt :(

#4 Tack.
Ja jag glömde förvisso mitt i tårdimman när jag skrev förra inlägget att skriva att jag har förlorat två marsvin genom kastrering, förvisso den ena ju gammal men den andra var knappt två år.
Sen har jag ju även haft tur med två andra kastreringar, dom var också knappt två år gamla då ingreppet gjordes.
#1 Jo du har rätt i att det var ett fyraårigt marsvin som någon här på sajten kastrerade och det gick bra. Minns bara inte om det var Chippers?
Marsvin 4-ever
.

#5 Det är ingen seriös veterinär som kan garantera att ditt marsvin klarar en kastrering.
Man får som djurägare vara införstådd med riskerna och beredd på att det kan gå käpp rätt åt h…te.
Marsvin 4-ever
.
Tack för era svar! Jag har läst och läst på nätet och tror inte jag vågar riskera honom. Har ett par som är intresserade av honom, så han får en chans att flytta och komma till en killkompis.

#8 Håller tummarna att det blir bra för honom hos det paret och killkompisen.
Marsvin 4-ever
.