Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 702 ggr
snusmumriken
0

Hjälp... inavel...?

Något hemskt hände idag. Mina två hanar smet in till honorna idag… en av honorna är deras mamma!! O det tog säkert tio minuter innan jag upptäckte det och nu är jag jätteorolig för att de ska ha parat sig med henne! Eller båda…

Hur stor är risken? om det var tio minuter.. Finns det något man kan göra… finns det nån chans att typ göra abort eller något liknande? Det här fick verkligen inte hända… det blir ju inavel! Finns det något att göra, hjälp…

godisgrisen
0

Det är ju inte säkert att hon brunstade. Troligen blir det inga bäbisar. Om det blir det är det heller ingen katastrof ur inavels synpunkt om föräldrarna är friska och inte redan inavlade. Jag köpte för en massa år sedan två små honor som visade sig ha blivit parade av sina pappor. Tre ungar blev det, de var hur friska som helst och blev 5,5 år, 6,5 år och 7 år gamla.

Men oönskade ungar kanske inte är så bra att få av andra anledningar kanske…

elin85
0

Ja, många här inne tycker säkert att inavel är helt okej, kanske till och med önskvärt till en viss procent. Dock inte jag.

Men jag tror nog du kan vara rätt lugn, det ska mycket till om honorna skulle ha brunstat just då. De brunstar ju bara några timmar under en dag på ca 15 dagar…ca 20 timmar på 1 månad alltså. Så risken är ju MYCKET liten.

Min hane är ensam just nu då hans kompis nyligen dött så jag låter honom gå på golvet med honorna ibland, under uppsikt (jag står nära och vaktar). Jag märker ganska fort om honorna inte brunstar för då skriker de och sparkar bakut när han närmar sig dem bakifrån. Så han har ingen chans! :)

snusmumriken
0

Hur vet ja om hon brunstar så att säga? Nä ja hoppas verkligen inte! Jag kan ju inte ha kvar de här två unghanarna, men ingen har nappat på annonser eller nåt, så inga fler!men ja blir lite lättad att du säger att det inte behövt bli ungar:)

Det är ju två honor, men är gammal, säkert 5 år, hoppas hon inte blev parad, men hon kanske inte kan få barn.

Nä det vore ju hemskare om hon blev med ungar o så blev de missbildade eller så. Men den ena ungen i kullen hon fick fick ja avliva för han o hans bröder var resultatet av att det var en roan+roan-parning… tror ja att det kan ha varit, de fick ja hjälp av här på foumet.

Linnet
0

Tror som alla andra inte att du behöver vara orolig. Sen är det ju inte så att det blir missbildade ungar bara för att det är inavel, det är inget som jag heller förespråkar, men det händer ibland av misstag och oftast är ungarna lika friska och välskapta som vilka andra ungar som helst.

snusmumriken
0

okej vad skönt att höra, tack tack:)