Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: skötsel
Läst 999 ggr
fia-mia
0

Kanske köpa marsvin

Hej!

För några veckor sedan förlorade jag min kanin på ett tragiskt sätt och jag saknar henne enormt mycket. Jag känner att jag vill ha djur igen och velar mellan flera olika. Först var jag inne på råttor men känner att de kräver lite för mycket än jag kan erbjuda. Kaniner älskar jag också men känner att jag inte är beredd att ge den plats min kanin hade förut som frigående innekanin. Jag vill ha ett burdjur som kräver runt en timmes uppmärksamhet om dagen och som är snäppet lugnare än kanin. Jag har koll på en hel del om marsvin men jag skulle vilja att ni delar med er av era egna erfarenheter.

Hur mycket uppmärksamhet får era marsvin?

Hur stora burar har ni? Jag har en 98*55 som de skulle kunna ha innan jag bygt en egen.

Har tama är era marsvin? Gömmer de sig först när man kommer eller klänger de på burarna av glädje?

Upplever ni att de är stora personligheter?

Föredrar ni honor eller hanar och varför?

Tacksam för svar! :)

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Abico
0

Jag har åtta marsvin och dom får minst en timma uppmärksamhet om dagen, oftast blir det mer. Det blir inte enskild tid med var och en av dom varje dag men jag försöker ta upp åtminstone en av dom dagligen för gos. Då jag har ungar eller unga marsvin tar jag upp dom flera gånger om dagen för att jag vill få dom tama och vana vid människor så tidigt som möjligt. En dag i veckan blir det hälsoundersökning och då lägger jag säkert 4-5 timmar på marsvinen, burstädning brukar vara samtidigt. Golvtid i rasthagen brukar det bli någon gång i veckan också, minst.

Mina burar är 127x49cm och 166x56cm. 98x55 är inte värst stort, det skulle jag inte använda annat än en mycket kort period och då med golvtid dagligen.

De flesta av mina marsvin hänger över kanten på buren när maten kommer. Jag tror att det är lite olika vad man definerar som tam, men jag skulle säga att nästan alla mina marsvin är tama.

Oh ja, alla mina åtta marsvin är helt olika personligheter och har skilda beteenden.

Jag upplever att hanar ofta blir lite personligare än honor samt är mer framåt, även om det självklart finns jättehärliga och tillgivna honor. Ska man bara ha två marsvin skulle jag satsa på hanar, en lite äldre och en yngre hane så att rangen är klar. Vill man ha många marsvin ihop så är honor att föredra eftersom dom oftast är enklare att hålla i grupper om mer än två.

Hanna 

Abico
0

Sen vill jag även tipsa dig om att läsa artiklarna på sajten, det finns mycket bra information där.

Hanna 

fia-mia
0

Tack för alla tips! Den lilla buren blir i så fall tillfällig innan jag bygger en bokhyllebur. Just nu är det inte bestämt om det blir marsvin men jag försöker lära mig om alla djur jag har som alternativ.:)

MVH Mia (miisasphoto.tk)

fia-mia
0

Kollade in din blogg. Vilka snyggingar du har! Glad Har en liten fråga till. Det finns en djuraffär här i stan där alla djur kommer från kunder som föder upp åt dem. De är alltså tama när de kommer. Hur stor chans är det att marsvinen därifrån när de blir äldre är lika tama som de som man köper hos en uppfödare? Hoppas ni fattar.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Abico
0

#3 - Okej. Jag är säker på att det finns folk som är av annan uppfattning men jag tycker att det är okej att ha två marsvin i den buren tills du fixar större om dom får komma ut och röra på sig utanför buren.

#4 - Visst är dom snygga :P Utan tvekan finns det djur från djuraffärer som är bra mycket tamare än uppfödarfödda djur. Bara för att ett marsvin kommer från en uppfödare garanterar det tyvärr inte att marsvint är välhanterat. Men överlag är uppfödare ändå att föredra framför djuraffärer eftersom väldigt många djuraffärer tar djur från grossister. Även om affären säger att det är kunder som föder upp och säljer djuren skulle jag inte ta det som en garanti, grossister kallas ibland för "uppfödare" hos djuraffärer. Och ett köp hos djuraffär stödjer grossistuppfödningen. En djuraffär kan dessutom mycket sällan dela ut riktig information om djuren de säljer och då kan du som ny marsvinsägare bli pålurad en väldig massa konstiga saker.

Alla marsvin kan bli mer eller mindre tama, jag skulle säga att det handlar om hantering snarare än härstammning.

Viktigt att tänka på när man köper marsvin är att ta reda på fakta om stället eller personen man köper djuren ifrån, och ställa sig frågan "är det här något jag vill stödja?" för det är trots allt vad man gör när man köper marsvin från djuraffär, omplaceringshem eller uppfödare.

Hanna 

Rafflan
0

**Hur mycket uppmärksamhet får era marsvin?
**Beror på vad jag hinner, försöker ge dom ca 1 timmes golvrastning dagligen men är jag tex för sjuk eller så klara dom sig bra i buren den dan. Annars är det kolla att allt verkar vara som det ska morgon och e.m och sen ge nytt vatten och hö + grönsaker på kvällen.
Sen städa alla burarna (2 marsvins burar + 7 andra burar) tar lite över 1 timme bara ;)

**Hur stora burar har ni? Jag har en 98*55 som de skulle kunna ha innan jag bygt en egen.
**Till honor funkar det nog men hellre större, hanar bör ha minst 120x60.

**Har tama är era marsvin? Gömmer de sig först när man kommer eller klänger de på burarna av glädje?
**Olika, när det vankas mat eller godis klättarar grabbarna här på gallret och tjoar medans honan inte vill vara med, hon gömmer sig i huset tills jag gett klart med mat. Men annars ligger alla bara och sover där det passar, i hö högen eller huset. Sen hittar dom ju så klart på bus och lekar lite då och då ;)
Alla 3 är mysiga och lugna i famnen, hanen Sebbe kan börja tugga på kläder när han tröttnat.

**Upplever ni att de är stora personligheter?
**Helt olika, mina är så här; 
Sebbe är bestämd, allt ska gå på hans vilkor och blir han fasthållen (klo klippning) kan han nypa så har en handuk under hans haka så han inte kommer åt :P
Sammy är ur go, alltid frame vid öppningen och tiger gott och gillar att vara i famnen eller mag -fickan på tröjan och bara "hänga med".
Snuttan är ganska skygg och orolig, men vi gör sakta framsteg och jobbar på det, hon vill mest bara ha mat och vara ifred.

**Föredrar ni honor eller hanar och varför?
**Beror på, mina hanar är med gosiga och verkar vara så för fler andra att hanar är mer keliga, dock vill man ha fler ska man ju ha honor då det är svårt att ha fler än 2 hanar ihop.
Såklart finns det underbart mysiga och goa honor också, så köper du två unga honor och hanterar dom mycket från dag 1 kommer nog även dom bli super mysiga ;)

emelie92
0

**Hur mycket uppmärksamhet får era marsvin?
**Ungefär en timma per dag sammanlagt. Då lyfter jag upp dem och checkar att allt är som vanligt. Gör rent runt ögonen, munnen, tittar igenom pälsen efter ohyra m.m.

**Hur stora burar har ni? Jag har en 98*55 som de skulle kunna ha innan jag bygt en egen.
**120#55 + övervåning som är lika stor som halva buren (ungefär). Jjag har två vuxna och en unge.

**Har tama är era marsvin? Gömmer de sig först när man kommer eller klänger de på burarna av glädje?
**Jag har ett marsvin som är väldigt tam och jättetrygg och gillar bli klappad. Sedan har jag två yngre marsvin som är lite vildare utav sig.

**Upplever ni att de är stora personligheter?
**De har olika personligheter absolut, men man kan nog inte jämföra marsvin med katters eller hundars personligheter.

**Föredrar ni honor eller hanar och varför?
**Honor.

Marsvinlove
0

Minst en timma per dag får mina två killar.

Hur stora burar har ni?

Jag har en 120x50 till min vuxna hane och min unge.

Hur tama är era marsvin? Gömmer de sig först när man kommer eller klänger de på burarna av glädje?

Min vuxna hane brukar inte gömma sig när man kommer men jag jobbar på att få honom tamare eftersom när jag tog emot honom var han inte tam alls, så han brukar springa iväg när han inte vill bli upplyft o min unge är så busig och fortfarande lite rädd av sig så han springer också iväg men uppe i famnen så är båda jättesociala och gosiga:)

Ja,fast minstingens personlighet kommer nog visa sig mer när han blir äldre,just nu är han sprallig och busig:)

Föredrar ni honor eller hanar?

Hanar, eftersom de e mer frammåt upplever jag, men honor kan också vara supermysiga:)

FeliciaS
0

Det varierar jättemycket, mestadels efter hur mycket skolarbete jag har att göra. Eftersom mina marsvin bor i mitt rum får de uppmärksamhet varje gång jag går in där, då pratar jag med dem och ibland tar upp dem lite snabbt. Utöver det pysslar jag med dem ca 1 h/dag, om inte så får de komma ut i inhägnaden eller springa lösa på golvet.

**Hur stora burar har ni?
**Mina fyra flickor bor i två burar som sitter intill varandra, med en lucka emellan. De ena är 136*59 cm + övervåning på 60*80 cm. Den andra är 118*65 cm. Jag skulle inte ha en bur på ca 100*50 cm till två marsvin om de inte får komma ut och röra på sig utanför buren över en timma/dag.

Har tama är era marsvin? Gömmer de sig först när man kommer eller klänger de på burarna av glädje?
De är olika allihopa, och olika tider på dagen :P Är de slöa och ligger och vilar lyfter de på huvudet med nosen i vädret, eller ibland inte reagerar alls (om de är riktigt trötta eller vilar i husen). Ofta tror de att de ska få något gott så då springer de fram till burkanten. Två av dem (de som är lägst i rang) håller sig mer i bakgrunden men visar klart och tydligt att de finns ^^

Definitivt! Alla 15 olika grisar som jag haft har varit olika varann, var och en på sitt unika sätt. Även de ungar som fötts här (två kullar med 4,5 års mellanrum) har utstrålat en egen personlighet som märkts när de bara varit runt två veckor gamla. Under tiden man umgås med marsvinen lär man känna dem mer, givetvis, och de märker hur stora personligheter de är.

Helt ärligt vet jag nog inte vad jag föredrar… Just nu har jag honor eftersom jag vill kunna många i flock, hanar funkar bäst två och två. Men de hanar jag haft har varit underbara och väldigt tillgivna. Skillnaden är mellan olika individer och inte mellan kön/ras osv :)

Lycka till med ditt framtida marsvinsköp! Marsvin är underbara kompisar ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

fia-mia
0

Tack för all info! Guld värt! Själv är jag mest sugen på honor, vet egentligen inte varför.

#5 Dessa är inte grossister, det vet jag. Det är kunder själva som föder upp. Jag har varit med flera gånger när marsvinen har "levererats", undersökts osv. Jag brukar ofta prata med dem som kommer med marsvinen och så. Deras djur bor (enligt dem) som vilka marsvin som helst och föräldrarna som har följt med har varit lugna och trygga. Anledningen till att jag funderar på att köpa därifrån är att jag brukar vara där flera gånger i veckan. Jag har fått rätt mycket förtroende av dem som jobbar där så jag får hantera djuren väldigt mycket. Därför hittar man ju ibland en liten "guldklimp" som man faller extra för. ;)

Sen tycker jag marsvin är bra för att de klarar sig med lite motion vissa dagar och det är bra med tanke på skolan. Den tar inte så mycket tid men vissa dagar blir det ju lite stressigt.

Jag tror jag ska bygga en bokhyllebur, med nån bokhylla från IKEA. Vilken bokhylla föredrar ni?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Marsvinlove
0

Bra ide med bokhyllan, vet inte vilken man brukar köra med men ett tips är att lägga t.ex våtrumsmatta (brukar man kanske kalla badrumsmatta) i botten på buren så är det lättare att hålla rent. Jag har en slags tjock plast i botten på mina killars bur och det funkar bra. ( Du kanske redan visste det därFlörtTungan ute)

fia-mia
0

#11 Tack för tipset! Ska ha det i tanken, tänkte om det blir av använda det eller vaxduk. Vaxdukar kan man ju ha med personliga färger/mönster!

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Tina
0

Jag rekommenderar verkligen en bokhyllebur! Det är jätte mysigt att bara kunna sticka ned handen och klappa marsvinen. Dessutom tycker jag att de känns mindre "burigt" och instängt. 
Den enda nackdelen med bokhylleburar är väl att man oftast inte kan ta med den i bilen om man ska resa bort och vill ha marsvinen med sig.

Jag har själv en Billy bokhylla, 202 x 80 x 28 cm, som jag köpte begagnat för 300 kr. Den säljs ny på IKEA för 395 (vill man ha ett speciellt träslag på bokhyllan blir den dyrare).

Killby bokhylla har måtten 194 x 67 x 24 cm och kostar 249 kr på IKEA.

De bokhyllorna rekommenderar jag. Sedan kan du alltid ha tur och hitta en ännu större, eller billigare, på loppis t ex. Kolla på Blocket.se om det finns någon passande bokhylla där du bor.

I botten rekommenderar jag att ha en plastmatta (även kallad våtrumsmatta och badrumsmatta). En vaxduk är mycket tunnare än en plastmatta och kommer förmodligen behövas bytas några gånger. 
Om du väljer vaxduk skulle jag rekommendera att du tejpar fast den med dubbelhäftande tejp och inte limmar - då kan vara svårt att få bort den.

Jag betalade 400 för min plastmatta, som var ca 3 x 2,5 m. Tyckte det var lite för dyrt egentligen, men det var mitt enda val då det inte fanns några andra företag i närheten som hade plastmattor på lager.

Om du vill ha en plastmatta bör du leta reda på ett företag som har plastmattor på lager. De har ofta "spill bitar" som du kan få relativt billigt.

Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

fia-mia
0

#13 Tack för tipsen! Jag hade gallerbur som toalett åt min kanin och det var så jobbigt att städa. Dels att ta bort gallret och sen sitta på golvet ;) Tycker det är så mysigt att slippa öppna en dörr varje gång man ska ta upp ett marsvin. Den får nog stå på nån ställning så man slipper böja sig hela tiden också, inte bra för mig som växer ;)

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Tina
0

Ja, jag håller med! Hade gallerbur i början och bokhylleburen är mycket lättare att städa.
Jag köpte 4 separata ben till min bokhyllebur. Det går också bra att bygga egna ben, eller någon slags ställning som du säger. Eller så kan man också ställa den på ett bord/bänk. Glad

Här finns bilder på min bokhyllebur! De kanske kan ge dig lite idéer. :)

Abico
0

#10 - Men självklart, har du förtroende för dom så kör på't bara :P

Hanna 

Creation
0

Det varierar ganska mycket. Just nu får de inte mycket tid alls, bara en stund gos om dagen på sin höjd(jag vet ärligt talat inte riktigt varför). Utöver det ger jag dem givetvis mat dagligen, städar buren ett par gånger i veckan och ger dem tass-/pälsvård vid behov.

Men jag ska bättra mig på "gosfronten". Just nu håller jag på att planera ett bokhyllebygge, som jag hoppas kan hjälpa mig få igång marsvinspysslet igen. Innan den här "svackan" brukade jag ta upp mina marsvin ca 10-30 min om dagen.

**Mina två marsvin har för närvarande en bur som är 120x60, men jag planerar att bygga till en större bur(ca 150x70). Främst beror detta på att jag inte kan ge dem så mycket golvtid och jag vet att detta är två ganska aktiva gossar. ;-)

Klänger sig på burgallret av glädje - absolut! Jag tror att de bara tigger mat egentligen, men det är så härligt att se ändå. :-) De är definitivt inte rädda av sig i alla fall.
De kan vara lite svåra att plocka upp nuförtiden dock. Detta pga att jag inte plockat upp dem så mycket nu den senaste tiden, så de har blivit lite ovana. Men innan sommaren satt de alldeles stilla när man skulle ta upp någon av dem.

Helt klart! Mina marsvin har jättestora personligheter, och de är så väldigt olika också.

Jag skulle nog säga att båda har sina för-och nackdelar. Det jag upplevt av honor är att de ofta är lite lugnare, på ett sätt som nästan kan uppfattas som tråkigt.

Mina hanar har mycket större personligheter än mina honor hade och tycks vara mycket socialare, nyfiknare och mer framåt. Dock har de lite tendenser till att ibland vara lite för framåt, så att man irriterar sig på dem. ;-P Men de är lite roligare än honorna ändå.

Honor går oftare att ha i stor flock, vilket kan vara ett stort + inför senare marsvinsinskaffande. Hanar går oftast bara att ha två och två ihop.

Personlighet varierar förstås från individ till individ(det finns nog lugna hanar, såväl som honor som är riktigt framåt), men det är de här "karaktärsdragen" jag uppfattat än så länge. Jag kan inte välja vilket kön jag föredrar egentligen, då jag har gillat alla mina marsvin lika mycket av olika anledningar, men mina nästa marsvin lär nog bli hanar ändå. De är som sagt lite roligare och socialare, och just nu känner jag att jag hellre vill ha marsvin som är lite roligare än de är lugna/mysiga. ;-) Eller hur man säger…

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

fia-mia
0

Kom på en fråga:

Är marsvin lätta att få rumsrena? Urinmarkerar hanar, vet ju att kaniner gör det? Kan man lära dem att gå på låda så man kan ha fleecefilt i resten av buren?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Tina
0

Här är en nyligen skapad tråd om att få marsvin rumsrena.

Att få dom att kissa på låda kan vara krångligt, men verkligen inte omöjligt.
Du kan lätt ha fleece filt i buren även om de inte kissar på låda. Tvättar du fleecen utan sköljmedel åker kisset igenom filten och sugs upp av materialet som finns under (t ex tidningspapper).

razina
0

Har 9 marsvin nu så det är svårt att hinna med enskild tid för gos med alla varje dag. Brukar iaf ta upp och gosa med 1-2 per dag. Golvtid är det några gånger i veckan. Burarna städar jag grundligt 2 ggr i veckan. Sen får de hö, grönsaker och vatten varje morgon och grönsaker och hö på kvällen. Oftast nån grönsak däremellan också. Påfyllning av pellets vid behov. Klipper/filar klor och tar hand om ev. förhårdnader/öronrensning osv med några veckors mellanrum.

Hur stora burar har ni? Jag har en 98*55 som de skulle kunna ha innan jag bygt en egen.

Har inte måtten i huvet men tre tjejer och två killar har en varsin billybokhylla (den mindre). Två killar har en stor gallerbur.

Två tjejer vi nyss fått in har en mindre gallerbur med en hage till nu, men det är en provisorisk lösning. Ska köpa en bokhyllebur åt dem på tisdag som är 194*67 cm.

De kommer gärna fram och står på bakbenen när det vankas grönsaker och de är hyfsat lätta att få upp ur burarna också. Ibland springer de in i huset men det är inga problem att ta upp dom ändå.

Ja absolut! Alla mina har olika personligheter och är underbara på sina egna vis.

Finns stora fördelar med båda men honor är ju bättre om man vill ha fler ihop. Upplever nog mina hanar som keligare men det är nog väldigt olika.

fia-mia
0

En fråga till er som bygt bokhyllebur. Billybokhyllan är ju ca 194*67, vet nån om de är lätta att korta ner på sidan så måtten kanske blir 120*67.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Tina
0

Menar du Kilby bokhylla? Billy har inte de måtten.

Det borde gå utmärkt att kapa den vid 120 cm. Den har 4 hyllplan, du kan kapa bort 1-2 hyllplan.

fia-mia
0

#21 Okej, det är möjligt att det är kliby, Låter ju bra att kunna kapa av, annars blir hela rummet blockerat ;)

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Tina
0

Jag vet inte måtten mellan varje hyllplan. 194/4 = 48,5, vilket borde vara det ungefärliga måttet mellan hyllpanen. Kapar du bort ett hyllplan får du en bur som är ca 145 cm lång. :)

Abico
0

#21 - FeliciaS här på marsvin.ifokus har kapat sin bokhyllebur så att den blev lagom lång. Så det går absolut :)

Hanna 

fia-mia
0

Har en liten fråga igen:

Tycker ni det är "fel" att köpa ett marsvin mitt i en termin? Menar om uppmärksamheten inte räcker till, eftersom de måste hanteras mycket i början. Jag är borta mellan klockan åtta till ca 3 på vardagar. Jag har ju morgon och kväll att kunna vara med dem. Tycker ni det är för lite? På ett lov har man ju nästan obegränsat med tid. Kommer marsvinen bli mindre tama om dem köps när jag inte har tid jämt? Hoppas ni fattar vad jag menar, lite svårt att förklara.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

FeliciaS
0

#26 Du kanske kan köpa dem till lovet, för det är bra om de får mycket tid i början. Särskilt då man köper två nya marsvin som flyttar till ett nytt ställe där båda är nya än om det bara är ett nytt som man sätter ihop med nuvarande marsvin. Men det är inget måste även om det är en fördel, men så är det ju höstlov rätt snart ^^

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

fia-mia
0

#27 Tror det blir vid höstlovet eller senare. Innan lovet är det rätt stressigt i skolan. Även om det inte tar så mycket av fritiden har man ju inte samma ork när man kommer hem. Man vill ju att grisarna ska ha det bästa från början. ;)

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Caspia
0

Alldeles för mycket, haha… Jag bor i en miniliten etta (med mina tre marsvin) och så fort jag är hemma blir de aktiverade på ena eller andra sättet genom att saker händer och låter. Jag har dem uppe ur buren minst en gång om dagen. Kommer någon hit och hälsar på tycker de alltid att de är konstiga djur och vill klappa (eller åtminstone PETA på) dem.

Hur stora burar har ni?

180x80 cm. Det är en bokhyllebur som marsvinen och jag trivs jättebra med. Innan dessa hade jag två 100x50 gallerburar med öppna kortsidor mot varandra.

Som sagt så bor jag ju sjukt kompakt, vilket gör att de är väldigt vana vid mig och ljud från t ex radion och datorn. Dock är de inte så glada i andra människor. Alla tre är väldigt tama men det märks på olika sätt, det är bara hanen som kommer springande tvärs över buren för att bli kliad på huvudet när han ser mig. Töserna är mer sunt behärskade men de låter sig utan problem plockas upp från buren. För ett par veckor sedan bodde en akutomplaceringshona här i en vecka, som var helt otam, hon sprang massor när man skulle ta upp henne och de andra marsvinen tittade förvirrat på henne och såg ut att undra vad hon sysslade med…

Enorma! Det skulle jag kunna skriva hur mycket om som helst. Mitt liv skulle vara oerhört tomt utan dem. Det är underbart att ha någon som blir glad när man kommer hem. Kastraten Julgrisen som jag haft i fem år är översocial, Alannah som jag haft i nio månader har enormt mycket skinn på näsan och en massa pondus och lilla Sancho Panza är (ursäkta) ganska puckad, fast det har blivit bättre sen hon kom hit i våras (då fattade hon inte hur hon skulle äta hö).

Av de marsvin jag haft under åren har hanarna vart tamast så därför svarar jag dem. Därmed inte sagt att jag inte älskar mina honor, men de älskar inte mig lika mycket tillbaka… :-) Mina hanar har inte gjort skillnad på person, de lägger sig och snuttar i knät på första bästa, medan honorna inte litar på vem som helst. Det är nog bara en slump och inget att dra några enorma slutsatser från.

Envishet och drömmar

fia-mia
0

#29 Tack för svaren! Överlag verkar det som folk tycker hanar är mysigast. Jag vet inte vad jag vill ha utan det får ödet utvisa.

MVH Mia (miisasphoto.tk)