Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 1195 ggr
[Liinda]
0

Kortare päls på sidan

En av mina långhårsdamer ser jättekonstig ut i pälsen, hon har lång päls längst upp men pälsen på sidan av magen är mycket kortare, den är inte tunnare eller så men den är kortare och så är det lite lång päls där också.

Saken är den att hon brukar bli tuggad av sina burkamrater, det märks väldigt tydligt eftersom jag aldrig behöver klippa hennes lugg för den är alltid militär kort ^^ Och jag vet att hon är väldigt låg i rang.

Men är det möjligt att dom har tuggat henne så långt ner på sidorna och liksom under pälsen men inte rört det översta lagret? Tänkte om det kunde vara sellnic och att hon då kliat av det men borde inte det bli hårlöst då på vissa ställen? Känner mig helt lost så jag tänker nog boka veterinärtid imorgon men vill ändå höra era åsikter .

Mari
0

Sådär har mina långhåriga damer också, mest yngre damen som jag vet inte tuggar päls vilket den andra damen gör!

Fast i mitt fall tror jag det är så att den yngre inte är lika renrasig som sin mamma, vet ju inget om dem då de kommer från ett omplaceringshem där jag inte fick några uppgifter alls och människan slukades av jorden när jag fick ta över marsvinen..

För de har kortare päls på sidan av magen och sen lång precis så som sheltisar ska vara. Dock äter ju den andra päls så både hennes dotter och mitt korthåriga marsvin brukar se roliga ut i perioder. Men jag tror inte att det är någon Ohyra inte i mitt fall.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Liinda]
0

Okej men det låter precis som hon har det. Hon får en del roliga frisyrer i övrigt också ^^ Men då kanske jag kan andas ut och låta bli veterinären och spara lite pengar och dessutom slippa behandla dom med starka mediciner om det inte ens är säkert dom har nåt.

Föriövrigt så bor hon ju med 8 andra marsvin och ingen av dom visar några syptom på sjukdom. Och om det vore sellnic så borde väl fler visa några typ av symptom?

tantnett
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Att luggen på ditt marsvin "tuggas" tyder på att det troligtvis inte är hon själv som tuggar sin päls.

Men pälstuggare verkar vara vanligt bland långhår?

Min BlondinBella tuggar sin päls, turligt nog bara sin egen.

Du ser det tydligt på bilden hur hon oftast ser ut på sidorna.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

idipidi
0

Om den korta pälsen har topparna kvar så har den lossnat och vuxit ut igen. Det kan den göra utan att det är någon Ohyra eller så, speciellt på lockiga långhår med mindre bra päls.

Om pälsen inte har topparna kvar så är den avtuggad.

#3 Nja, pälstuggare är snarare vanligare bland andra raser än långhår. Långhår är den enda rasen där man försökt avla bort det beteendet. Vissa strävhår t.ex. har jag sett sitta och fullkompligt äta päls så att långhåren blir helt snaggade. Att ett långhår tuggatr sig själv brukar man räkna som ett temperamentsfel och något som man helt inte avlar på.

tantnett
0

#4 Jaha. Jag har ju även mamman till BlondinBella, det är två omplaceringar. Men mamman tuggar inte päls.

Tur då att inte BlondinBella varken fått eller skall ha några bebbar. GladOch jag har heller ej tänkt avla på mamman.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

[Liinda]
0

Hennes toppar finns inte kvar eftersom första gången jag skulle ställa henne i ras när hon var ung, så blev hon diskad för hennes toppar var borttuggade..Jätte skämmigt att jag inte hade sett det men sant ^^

Ja eftersom hennes lugg är borta så är jag säker på att hon blir tuggad av andra iallafall, men jag borde ha tänkt på det men när jag hade Teguila och Curry så hade alltid Teguila ner tuggat i nacken. Och nu bor ju Curry och många mer med Alva. Så Curry är iallafall boven för luggen.

idipidi
0

Jag menade inte baby-topparna utan när de tappar päls med rötterna så växer det ut nya päls, som har nya toppar. Om du tittar på den korta pälsen så borde det synas om det är ny päls med toppar (och att hon då fällt ur av någon anlending) eller om det är gammal päls som blivit tuggad.

[Liinda]
0

Med risk för att låta korkad men jag ser inte skillnad på om det är nya toppar eller inte, hur ser man det? Jag har aldrig riktigt fattat hur man ser skillnad på det där med olika toppar.