Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: avelungar
Läst 563 ggr
Linnet
0

Risk att ungarna är dräktiga?

Har tagit hand om ett gäng marsvin, har en separat tråd om det. Mamman är dräktig igen och ungarna som nu är mellan 9 och 10 veckor har gått med mamman. Där fanns en hane och två honor. Jag flyttade ju genast hanen till sin pappa men hur stor risk är det att dom två honorna är dräktiga? När blir honorna könsmogna?

Anledningen till allt detta är att marsvinen, som var beställda från södra Sverige, skulle vara två honor men så en dag var det tre ungar i buren. Antagligen hann honan bli parad direkt igen, innan dom hann ta bort hanen från dom andra.

idipidi
0

Ungarna var ganska små väl? I så fall är risken mindre. Om de vore storväxta så är risken ganska stor att de är dräktiga. Hanar kan bli könsmogna redan vid 4-5 veckors ålder, men det varierar.

Det enda du kan göra är att vänta och se.

Linnet
0

Jo, dom var små, vägde bara mellan 330 och 350 gram, får hoppas att dom inte är det då.

Det var ju okunskap hos ägaren, hon blev jätteförvånad när jag sa att dom blir könsmogna så tidigt. Men hon hade inte kunnat eller brytt sig om att kolla vad det var för kön på dom heller.

Jo, det är ju bara att vänta och se, dom ska ju omplaceras, men jag måste ju först förvissa mig om att dom inte är dräktiga.

Linnet
0

Fick just veta att ungarna är lite äldre ändå, så honor och hane har gått tillsammans tills dom var 10½ vecka. Hoppas bara att dom blev könsmogna sent då, så att dom inte är dräktiga.

marsvin2008
0

Kanske är intreserad av en hona. Men först vill jag se hur det blir med Ninni och du måste ju vänta in om de är dräktiga. ;-)

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Linnet
0

Jo, men dom blir ju kvar ett tag, tar ju 6 veckor för att säkert avgöra om dom är dräktiga eller inte.