Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 795 ggr
Muffe
0

Bark mellan tänderna!

Hallå!

Efter mitt marsvin gnagt på en gren så får han ofta bark mellan tänderna!

Är detta normalt?

Har försökt tabort det men han vill inte att man petar han på tändernaFundersam .

Finns det något bra sätt att titta på tänderna utan att han blir arg?

Innan hade han också ett litet sår på läppen (på åvansidan mellan läpp delarna)  har läkt nu men är det normalt?

Abico
0

Sitter tänderna så långt isär? Alltså är det en glipa mellan dom, för det ska det ju inte vara. Sune fick något mellan tänderna för några år sedan, tror det var bark också, jag fick inte bort det men efter två dagar var det väck och sedan har det aldrig hänt igen.
Jag har inget direkt tips, men om det blir värre så kanske du ska försöka hitta ett alternativ till grenar …
Tugga måste han ju men det finns säkert saker att ersätta grenarna med bara för att få bort bark problemet så att säga.

Kram Hanna och Sune

Hanna 

Muffe
0

Nej, det är ingen glipa mellan dom.Räcka ut tungan

Ska nog tabort barken på grenarna innan han får fler grenar.

Hoppas att det försvinner annars kan jag nog prata med djurhandlarbutiken.

Tack!

Diana61
0

Prova annars att ta upp honom i knät och klia honom (tryk) under hakan en stund för det gör att han kommer att lugna ned sig (Marsvinet utlöser ett naturligt #valium" genom att göra så som lugnar ned dom) och då är det lättare att öppna munnen och med fingrarna ta bort barken. Detta har jag gjort med många av mina som inte gillar att bli tittade i munnen eller klona klippta.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

FeliciaS
0

Det är ju inget farligt att han har bark mellan tänderna, men testa att göra som Diana61 tipsar om. (Jättebra tips förresten Diana, tack så jättemycket! Ska testa att göra så på Calypso när jag klipper klorna, han tycker inte om det alls…)

Det är inte onormalt att marsvinen har små sår. De kan ju ha fått en liten spånflis mot, en gren eller nästan vad som helst…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Muffe
0

Tack för alla svar och tips