Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 4318 ggr
Abico
0

Burbygget följetong

Nu har jag alltså fått igång det hela här hemma. Jag har börjat måla "benbrädorna" som ska hålla uppe alltihop. Målade ena sidan idag på alla sex brädorna. Men det kommer nog kräva minst två målningar per bräda för att det ska täcka helt. Tänkte ni kunde få följa med lite i bygget, jag kommer lägga upp aktuella bilder i den här tråden när det händer något nytt ^^

Klart för start

Det var den första, fem kvar ;P

Hanna jobbar flitigt ;P

Klart. Imorn blir det till å ta andra sidan på dom, ev. hinner jag även stryka på ett lager till. Sen är det bara alla andra brädor kvar. Och sen ska vi börja snickra ;P

Om bilderna inte syns gå då in på www.bilddagboken.se och tillbaka.

Hanna 

Diana61
0

Vart tog bilderna vägen?

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Abico
0

Är dom inte där? För mig är dom det ^^'

Hanna 

Abico
0

Här finns dom också.

Hanna 

paronskrutten
0

Jag ser dom^^

Har också byggt bur

Helena

Abico
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har det sett ut så här i några veckor. Det hela har stannat av lite eftersom vi har saknat vinkeljärn och eftersom vi körde fast lite när det gällde plexiglaset. Men nu ligger det en stor rulle plast matta här hemma och ett par skivor plexiglas. Nu ska jag bara flörta med pappa så han kommer igång igen ^^

Hanna 

Ellinor_ludde
0

Ååå va fin :)

idipidi
0

Var har du köpt plastmatta och vad fick du betala? Där siter vi fast just nu, all plastmatta vi hittat är dyyyr…

Abico
0

#7 - jag vet inte, jag kan kolla med mamma. Den är köpt i Göteborg någonstans och det är en ganska så rejäl rulle. Mamma sa dock att det var lite snålt utbud när det gäller färger och sånt, men jag slapp iaf. en blommig så jag är nöjd ^^

Hanna 

idipidi
1

Hehe… färg spelar ju ingen roll, men för vår del verkar det gå på 600-700 kr om vi köper billigaste och inte bryr oss om färgen alls. Iof bygger vi större än du gör, men det känns ändå som en del pengar

TRASAN
0

det blir jättebra ska du se när det är färdigt. ;))

trocadero
0

#7 Det finns ju nån "mattaffär" ute vid bromma flygplats. Jag kommer inte ihåg vad affären hette, men det var vid industriområdet mittemot själva flyglatsens landningsbanor. Där har jag köpt matta och dom har restbitar i alla möjliga olika storlekar,färger/mönster och prisklasser.

idipidi
0

Bromma är iof rätt långt, men vet du var det är för butik? Vi har varit på "mattvaruhuset" i Stuvsta. Billigaste mattan kostar 98 kr/kvadratmeter och våra burar kommer vara ca 180x60 plus lite på varje kant, så säg 200 x 80. Och så fyra såna bitar. Det är 6,4 kvadratmeter.
Alla restbitarna de hade var så stora att de gick på över tusenlappen.

Sen har vi letat på diverse byggvaruhus utan at hitta något billigare eller restbitar.

linaajonsson
0

Oj, då då kommer mitt burbygge med kosta skjortan. Kan man inte ha vanlig golvplast matta tro?

trocadero
0

Ja mattvaruhuset hette det ja. Konstigt att det var så dyrt. Mina senaste burar (4st) jag köpte matta till har måtten 120*70 och då har jag ganska höga kanter plus en hel del spillbitar och det kostade runt 400 tror jag. Eller så kanske det är en annan typ av matta jag har? den jag har kallas iaf för vinylgolv/vinylmatta.

idipidi
0

Vi har letat efter billigast möjliga och det har varit sån som kallas vinylmatta. Men tricket är väl att ha tur och hitta bra spillbitar skulle jag tro. Kanske är mattvaruhuset i Bromma större..? Men då vet jag att det finns hopp i alla fall. :)

dannebacken
0

Har ni kollat Bauhaus? Där köpte jag min gamla matta (inte jätteful, ljusgul med stora rutor) och den låg runt 40 kr/kvm. Nu har grisarna lyx, för det blev över en hel våd badrumsvåttapet sedan vi renoverade badrummet i somras (därför jag varit så frånvarande) och den låg på 180 kr/kvm, ljusblå, skitsnygg!!!

idipidi
0

Jepp, Bauhaus har vi kollat. Billigaste låg på strax över 100 kr har jag för mig och de har inga stuvbitar eller så alls. Men jag ska ringa runt lite…

FeliciaS
0

Jag köpte min 150*60 cm plastmatta på Golv och mattvaruhuset i Göteborg för bara 39,50 kr :) Det var 50% rabatt på just de bitarna som var färdig skurna. Org. pris 79 kr/st ;) Ville man ha speciell storlek som de fixade till kostade det ca 100 kr/kvadrat m. beroende på vilken stort.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

Jag hittade en lapp längst ner på plastmattsrullen. Den är tydligen köpt på Coop och är 2 x 1,6 meter. Den var 30 % rea på den och det står 381 :- på så jag vet inte om det är det priset efter rean eller om det är innan. Den är orange, gul, brun och det ser ut som kakelplattor.

Hanna 

fulfisk
0

Jag ska antagligen också bygga bur just för att jag tycker att gallerburar är fula och taket och det är så onödigt när det gäller marsvin. Buren jag har nu är 120x60. Den står i köket och min pojkvän skulle vilja att vi tar bort lite på längden så då lägger vi på på bredden ist. 105x80 hade jag tänkt, då får de 12 kvadratcentimeter extra. Då blir den även mer kvadratisk så det blir ju mer mittenyta om man säger så.

fulfisk
0

Kan man inte ha vaxduk i botten förresten?

Abico
0

#20 - Det låter väl bra :)
Vaxduk kan man inte ha, det är alldeles för tunnt.

Hanna 

fulfisk
0

Okej, jag har nämligen för mig att någon sa det… Men blä :/ Det lät ju billigt nämligen :P

Abico
0

#23 - Ja, det kanske man kan. Men jag själv tycker dte blir alldeles för tunt. Det kommer ju slitas betydligt mer på iaf.

Hanna 

fulfisk
0

Ja, fast då kan man ju å andra sidan byta ut den ibland :)

idipidi
0

Vaxduk funkar ju ett tag, men inte om man planerar att ha buren i flera år. Marsvinen kan gnaga på den och det går hål förr eller senare.

Igår hittade vi äntligen matta, av en slump! Såg en mattaffär vi inte kände till, gick in och frågade och de hade kvar en nästan exakt lika stor bit som vi behövde som var sist kvar på en rulle. Vi fick den för 200 kr! :-))

Abico
0

#25 - Mjo, men då blir det ju dyrare i längden ;P

#26 - Grattis, eller vad säger man? ^^

Hanna 

Abico
0

Sedan förra uppdateringen har det hänt en del. Buren står nu i vardagsrummet eftersom det är så fuktigt ute. Pappa har skruvat ihop den och jag har målat den tre gånger. Just nu håller mamma på och klurar på hur mattan ska ligga bra.
För att komma åt ordentligt måste jag in i buren ;P

Hanna 

Abico
0

Och så här ser den ut

Hanna 

Abico
0

Nu är buren i stort sett klar. Vi fick slut på dubbehäftande tejp så mattan i nedersta buren sitter inte fast. Vi får fixa det senare.
Men här är den, inflyttad och klar!

Hanna 

aliciia
0

Köpte du en bokhylla eller bygde ni allt själv ?

Abico
0

#31 - Stommen är från IKEAs lagerhylla GORM.

Hanna 

AmandaF
0

vilken fin bur :) snyggt ;)

aliciia
0

Olala, *SNOR IDEE* ;D

aliciia
0

HATA IKEA, hitta inte den på ikea.se den liksom inte finns =/

ciss
0

#30: Stiiiligt! Men ska de inte ha något hus, dom som bor på mellanvåningen?

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Abico
0

#35 - http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S59821394

#36 - jo, dom ska få det, jag har bara inte hunnit fixa det ännu. Men det kommer innom kort :)

Hanna 

aliciia
0

ok, tackar :D , kanske ska in handla en sån, pappa tkte den va snygg, visade din bild :D

aliciia
0

Hur mycket sågade du av den ?
elle va det den lilla ?

Abico
0

#39 - Hur menar du?
Vi köpte två stycken 110 höga.

Hanna 

aliciia
0

okeej ,
Bredd: 173 cm
Djup: 35 cm
Höjd: 174 cm

står det ju ..

Abico
0

#41 - Ja, för det finns två olika hyllor. En är 110 och en är 174.

Hanna 

aliciia
0

Okej,

Blondi3
0

skit snyggt :) vilket mått är det åp den?

Abico
0

#44 - Innermåtten är ca. 127 x 49 cm

Hanna 

Blondi3
0

Och det passar till 3 marsvin? eller ska man ha större? :)

Abico
0

#46 - Enligt Djurskyddsmyndigheten så får jag ha fyra marsvin i den. Men jag skulle inte ha mer än tre i den.

Hanna 

TRASAN
0

så fin buren blev! Jaha nu är det bra till o bygga här oxå då. hihihihi     ;))

NikitaOMichellin
0

Hur rengör du buren ? :)

NikitaOMichellin
0

Hur sätter du fast vattenflaskan?

Vars köpte du plexiglaset?

Abico
0

#48 - Haha, ja gör det! Visa bilder sedan bara ^^ Du kommer bli sååå nöjd!

#49 - Jag har inte kommit så långt ännu. Men jag kommer andvända en liten spade och sedan bara ösa ner det i en sopsäck, slutligen sopa och ev. torka ur boren med en liten borste och disktrasa.

#50 - Vattenflaskorna är fastsatta med ståltråd (tjock, från biltema). Plexiglasen vet jag inte vart dom är ifrån, Göteborg. Möjligen från coop då mamma köpte dom i samma veva som plastmattan.

Hanna 

NikitaOMichellin
0

Okej :)

Marsviin_
0

**Shiit va snygg ; )
**

emput
0

jätte fin bur hylla :D:D

Creation
0

Assnygg! :D Kommer sno idén om antalet marsvin ökar så mkt att jag behöver en ;) Troligtvis när jag flyttat hemifrån :P

Hur mkt kostade allt totalt? :)
Om du nu kommer ihåg det efter cirka 4 månader ;P

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Abico
0

#55 - Tack :)
Jag vet faktiskt inte vad det kostade ^^ Men det måste blivit bra mycket billigare än å köpa tre gallerburar i samma storlek :)

Hanna 

Stj3rnfallet
0

Hehe, nu fick man ju en ide på hur jag kan bygga en större bur åt min Gp råtta =) Problemet är bara hur jag ska göra en dörr istället :P Jaja, det får väl ngn annan klura ut åt mig ;) Så slipper jag :D

Facklan
0

Så snyggt ! det var smart att bygga på höjden ! super snyggt !! jag har haft " grom hyllor " jag gillade dom skarpt dom vart ju stabila o klart pris värda !

åter super snyggt !!!

FeliciaS
0

Ja den är verkligen urläcker! :)

Mvh Felicia

Abico
0

Den är inte helt rymningssäker har jag dock märkt ^^'
Vincent (översta buren) har tagit sig över kanten två gånger. Men då hade jag en trave handdukar staplade emot också, så det var därför han skuttade över. Men har man rymningsbenägna grisar så får man nog sätta upp högre kanter ;P

Hanna 

Facklan
0

# 60 hur hög är kanten ??

Jag håller på med en bokhylle bur o har en rymmande gris så jag funderar på att sätta en list ovan kanten så han inte kan häva sig på kanten … ja vi får se….den är dock 30 cm

FeliciaS
0

#60 Ojsan!

Mvh Felicia

Abico
0

#61 - Kanten är 20 - 25 cm hög, och då är Vincent bara en liten plutt ännu ^^'

Hanna 

[findusen]
0

#30 såg att du hade en transportbur i nedersta buren, hur får du ut den? :P o hur städar du mellanplanet? e plexit löst?
hittade en söt (färdigbyggd!!) bur på blocket men tyckte att d skulle va så svårt att rengöra den………………… men d kanske inte e så svårt?

bilden är från blocket, inte jag som tagit den.

_#75 Vi måste ta bort den endå, enligt copyrightlagen tyvärr.
men buren var väldigt fin. :)

//CamillaS - meadrbetare på marsvin.ifokus_

Abico
0

#64 - Glaset går att lyfta bort. Jag brukar faktiskt inte ta bort glaset när jag städar, annat än för att lyfta ut husen.
Väldigt söt bur du hittat :) Den ser inte värst svår ut att städa, ta en stor foderskopa (häst) och gräv ur den bara och ner i en sopsäck.

Hanna 

[findusen]
0

#65 men den måste väl liksom duschas? ja diskar mina burar me diskmedel varje gång ja städar ut allt ungefär en gång i veckan…….. tycker d luktar annars… :S
va inne på o bygga en sån själv..har ju 3 grisar så d får nog bli en lite större…. men som sagt e ja lite skeptisk ti bytandet…. =/ sen beror d ju på va man har för underlag i buren me…. men du har spån oxå ser ja? hur ofta bytar du?

idipidi
0

Om man har ett underlag där smusigt spån inte fastnar så behöver man inte diska ur buren. Vissa gallerburar fastnare det ju i skrymslena på men mina burskåp har glatt golvmatta när ingenting fastnar.

[findusen]
0

#67 okej.. men torkar du av me typ diskmedel eller nåt eller bara vatten?

idipidi
0

Det är ytterst sällan jag torkar ur och i så fall med vatten och lite såpa. Förstår inte varför det skulle behövas.

Hallonet
0

Hanna, buren blev ju skit snygg! Sånn vill jag med ha :) *Avis* Men jag har ju bara ett marsvin, så det lönar sig någ inte ….. :)

FeliciaS
0

#64  Jag måste be dig ta bort bilden om du inte har rätt till att använda den. Länka till den istället.
#70 Då får du väl ta och skaffa flera Skrattande

Mvh Felicia

Skrotan
0

naaaw va fint:) där trivs väll Kung Sune? i ett eget  slott^^

Abico
0

#66 - Nu det senaste så har killarnas bur börjat lukta lite. Jag tvättade ur den med en skrubbare och vatten, sköljde av husen och glaset och sen var den värsta lukten borta. Jag har spån och jag byter en gång i veckan ungefär.

#70 - Tack ^^

#72 - Ja, det gör han nog :P Just nu bor han just nu bor han på nedersta planet.

Jag hittade ritningen nu när jag rensade i datorn också, så här är den. Nedersta buren har inget glas på ritningen därför att jag hade tänkt ha den som marsvinsprylhylla. Men det gick ju över ;P

Hanna 

Abico
0

hm… måtten stämmer visserligen inte på den ritningen ^^
Min är mindre.

Hanna 

[findusen]
0

#71 ja kan inte ta bort bilden o den finns inte kvar att länka

Abico
0

puttar upp den här tråden till Aliciia ^^

Hanna 

aliciia
0

tackar :D

aliciia
0

putt åt L8sson :P

L8sson
0

hehe tack ;)

jag skulle kika lite ;) hehe kan visa min bur samtidigt då :P kanske någon som är nyfiken men vi( jag och aliciia) pratade om burarna ;) '

har dock inga marsvin kavr =/

MikaTela
0

Går marsvinen verkligen uppför den branta rampen? Har också ramper i min bur men dom är inte lika branta.

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

FeliciaS
0

#80 Mina marsvin hade aldrig vågat gå upp där ;)

Mvh Felicia

L8sson
0

#80 alla gjorde de förutom gammle Homer. ^^

dom bara sprang upp, de va inte tänkt att de skulle va så brant men de blidde så och dom andvände den =)

men har inga marsvin längre =/

Tindrar
0

L8sson, men skaffa några då? Det finns fina uppfödningar med inte så svindyra(xD) svin som jag har sett, äve lite äldre som kostar 50-100kr:'o *tycker det är otroligt då Trixie kostade 500kr, och Trolla 300kr*

L8sson
0

#83 jo jag skulle lätt kunna göra de om jag har tid :P skulle sälja 2 kaniner häromdan men de vart inget för min ena kanin har rymt =/
skulle sälja för jag inte har tid för skolan tar så mkt tid.

men ska va marsvinsvakt i sommar :D

Tindrar
0

#84 Roligt:D Själv så var det ett otroligt jobb förra året med marsvinen, dom skulle rymma hela dagarna, och in under huset, sedan skulle det ta tre dagar att få fram dom. Sedan så rymde dom igen, <3xD

L8sson
0

#85 hehe jo de har jag varit med om :P jag har hjälp en uppfödare förr =) helt plötsligt sprang de ett sviin över gården XD haha

Tindrar
0

Gammal tråd, men måste bara fråga dig Hanna vad du menar med två 110 burar i inlägg #40. Måste man köpa båda och vad gör man isåfall med den delen som går upp? *är lite trög*

Abico
0

#87 - Alltså det finns olika storlekar på Gorm hyllorna, den ena är 110cm hög och den/de andra är betydligt högre. Jag hade tänkt skaffa en av de högre och en av de mindre först för att få förvaring i den delen av hyllan som blev högst upp. Men sedan blev det två 110cm höga ändå. På Ikea fick vi hjälp av en snubbe att sätta ihop en lista med vad vi skulle plocka för hylldelar. Vi berättade väl ungefär att vi ville ha en Gorm som var si och så hög med så många hyllplan och så skrev han ut en lista på de paket som skulle hämtas på lagret.

Hanna 

Tindrar
0

#88 Ok, tror jag förstod nu:) Men är det samma pris på både den lägre och högre?

Abico
0

#89 - Jag vet faktiskt inte, skiljer det något så borde den mindre vara billigare.

Hanna 

Lisa82
0

vilken bra idé! och vad fin den blev

mvh Lisa

Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se

Medarbetare på Kattpolisen

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.