Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 739 ggr
Ruffsen
0

Tanden är av, hjälp!

Hejsan!

Mitt marsvin hoppade ner från mig och då slog han i nosen igår såg jag att han fått ett litet sår på munnen men imorse såg jag att den ena tanden (uppe) har gått av fast båda delarna är kvar. Den tanden som har gått av (nästan), sitter snett och det är en massa gegga där. Imorgon ska jag och min mamma till vetrinären med honom men vad ska jag göra medans? Han äter i allafall för vi har gett honom morot, gurka och persilja. Vad tror ni, måste man ta ut tanden och det går att leva utan den? eller växer tanden ut om man tar bort den?                        

Tack så mycket!

Linnet
0

Ingen fara, tanden kommer troligen att lossna om den är lös och sitter snett. Det händer ganska ofta, både att tänder går av och att dom slår ut dom helt, men om tanden lossnar så kommer det en ny ganska snabbt. Du får ge honom maten i lite mindre bitar under tiden bara.

idipidi
0

Man måste plocka bort tanden. Om du inte tar bort den nu så kommer den lossna själv. Om inte själva tandanlaget är skadat (det händer väldigt sällan) så kommer det att växa ut en ny tand. Om han äter är det absolut ingen fara.

Ruffsen
0

Okej tack så mycket!:)

Ruffsen
0

nu är det så att andra framtanden (uppe) håller på att lossnar helt och den andra tanden är hälften kvar på. Hur ska jag göra??

Linnet
0

Försök att ta bort den tanden som är lös, den kommer att lossna av sig själv annars men det är ju bättre för marsvinet att få bort den så fort som möjligt. Är den andra tanden avbruten så är det bara att låta den vara och låta den växa ut igen.

Caspia
0

Håll koll på nedertänderna. Eftersom övertänderna saknas kan nedertänderna växa och bli för långa. Isåfall kan du slipa liten med en sandpappersnagelfil, gör lite då och då så slipper du klippa en stor bit vilket kan sluta tokigt det också (även om det oftast går bra).

Envishet och drömmar

Abico
0

Hur är det nu?

Hanna 

Ruffsen
0

Nu har en halv tand där uppe och en liten pyttesak bredvid men de växer ut:) Men nu har undertänderna precis som #6 sa så har de växt och är jättelånga. Hur ska jag fila de på bästa sätt?