Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 2415 ggr
isabelle_
0

Bygga bur av ett bord!

Jag tänkte bygga en mega stor bur av ett stort vardagsrums bur som vi hade innan vi bytte, Det är 150 på längen och typ 70 på bredden, med annat ord, riktigt stort. Hur ska jag bygga och vad ska jag använda?

FeliciaS
0

Oj, vad svårt :P Kan du inte fotografera det så man får en klar bild i huvudet av hur det ser ut? ^^

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

isabelle_
0

Visst! Ska bara leta upp minneskortet, Then i'm ready to go!

Abico
0

Vänd det upp och nerpå, såga av benen så att dom blir en sådär 25cm eller något och spika fast spånskivor mellan benen så att det blir kanter, klä den med plastmatta inuti - klart! Det tror jag kan bli kanon! :D

Hanna 

Mari
0

Precis så som Abico beskriver tror jag blir riktigt bra!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

isabelle_
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ser otroligt litet ut på bilden, Kanske för att jag inte orkat ställa in kameran efter gårddagens macrofotografering. Här ser ni också marsvinsburen och en himla massa annat marsvinsrelaterat.. Bordet står nu i ett hörn i vardagsrummet, mamma tycker det är bra för hon kan gömma dammsugaren där, men nu ska bordet in i mitt rum!":)

isabelle_
0

#3/4 Enda problemet är min katt, just därför bygger jag av ett bord :P Får diskutera säkerhetsriskerna med min bror Flört

FeliciaS
0

Benen sitter ju rätt långt in på bordet… Har du tänkt ha kvar dem? Har bordet en kant undertill på skivan? (ut mot sidorna)

Mvh Felicia

isabelle_
0

*BRB* Ska utfodra den i buren på bilden.. ( att hon kan äta så fort är ofattbart!)

Moa-16
0

Jo buren ser ganska så liten ut. Men nu ska du ju bygga en ny. Blir säkert bra;).

isabelle_
0

#7 Yes, det är kant :)

Mari
0

Klä med galler? Gör som en ram med galler längst upp eller på sidorna som du kan ha gångjärn på så du lätt kan öppna elelr bara haka av gallerdelen så du kan komma åt marsvinen och städa utan att katterna kommer in :)

För det kanske inte är så smart med en öppen bur om du har katter för de tycker jag man aldrig ska lita på att de inte kan göra något.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

isabelle_
0

#9 Den är 120 :P

Abico
0

#6 - Så du har tänkt bygga buren uppepå bordet? Det funkar säkert det med, dra fast ett par reglar längsmed alla sidorna och sedan sätta reglar på höjden från dessa, med vinkeljärn. Och sedan sätta sidor kring dessa. Fast frågan är väl om det inte är lättare att göra en bur som inte sitter fast i bordet då, skillnaden blir ju bara att du slipper skaffa en skiva till bottnen om du använder bordet.

Hanna 

isabelle_
0

Alla idéer låter jätte bra! Vill ha fler, Vill hitta det bästa :P

[Liinda]
0

Det kan nog bli häftigt :D

isabelle_
0

Hm.. Någon mer som har idéer?

FeliciaS
0

Om du ska bygga buren med bordsskivan som botten föreslår jag att du kapar benen, eftersom de sitter såpass långt in på skivan och dessutom har en rätt krånglig form :P

Mvh Felicia

isabelle_
0

#17 En jätte bra idé måste bara veta vilken jag ska välja.. Vilket sätt jag ska göra på!:)

Bim
0

Vill se en bild på den när du är klar.. :)

isabelle_
0

#19 Jag har typ inte ens börjat känns det som..

fiffiluren
0

jag tror det är bäst om du bara sätter en ram uppepå bordet. Och så kan du göra ett lock som skyddar dem mot katterna. Dessutom behåller du ju benen så att marsvinen inte behöver vara på golvet.

fiffiluren
0

sen kan di klä insidan med vaxduk eller nåt så bordet inte blir förstört på en gång av pinket, då håller det längre och hålls frächare längre, dessutom blir det lättare att städa och torka ur. Kanske finns nåt slitstarkare än vaxduk, men det var det bästa jag komp på, om inte annat går den ju att byta ut

isabelle_
0

Jag har redan bestämt hur jag ska göra ;) Skrev det i en annan tråd :P

Ni får bild, samt beskrivning hur jag gjorde, hur mycket material,mm när buren är klar..

Jag ska göra en ram 140x85, sedan sätta på Plywood skivor i botten, såga lite där och där sätta dit lite plexiglas lite överallt, Göra en övervåning,mm.. Haha, Vill ju inte berätta alla mina hemligheter^^

isabelle_
0

Nu har jag sågat till långsidorna ;)

petronellaa
0

Klart än? :D

Btw, så undrar jag hur många marsvin som kommer kunna rymmas i den?

Hade nämligen tänkt att göra en liknande bur till mina :))

isabelle_
0

Haha!
Det är bara att kolla idefixs hemsida tror jag det var. FeliciaS vet.
7 stycken tror jag det var.
Den är inte klar än.. Har inte haft tid..

Sandra-B
0

På den här sidan finns en burstorleksuträknare, bara att fylla i måtten på buren så räknar den ut hur många marsvin man maximalt får ha i buren (beräknat på jordbruksverkets minimimått).

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

fiffiluren
0

#27 den burräknaren är bra MEN man kan inte ha så många marsvin i buren som lagen säger är ok, det funkar enligt min åsikt om man skulle dela det svar man får på två, så att varje marsvin får dubbelt så stor yta, även då är det trångt men det funkar bättre. Om ni förstår vad jag menar…

FeliciaS
0

Är spänd på resultatet nu ju ;)

#28 Jo, kan kan man ju - framförallt eftersom det är tillåtet :P Men jag håller med om att det är rätt trångt med hur många marsvin man får ha.

Mvh Felicia

fiffiluren
0

#29 slog in måtten på min bur, den sa att jag kunda ha 4 marsvin i den (har hanar), men två stycken tycker det är trångt, så fyra skulle aldrig funka. Ska skaffa en större bur när det finns plats men inte just nu.

Bim
0

Puttar lite.. :)

isabelle_
0

Nu är jag nästan klar =)
Bara såga lite till, lägga i våtmatta och voilá :)

Bim
0

Jippie! Ser framemot det! :)

isabelle_
0

Haha, tro inte att den är klar före om en vecka! Jag har mycket på min agenda :)

Bim
0

Äsch då, men då har jag någonting att längta till! ;) Det behövs nu när skolan börjar komma närmare.

petronellaa
0

Du måste beskriva sen hur du gjorde för ska gö likadan ju nämligen (:

FeliciaS
0

Vilken tid du tar på dig då ;) *skratt*

Mvh Felicia

isabelle_
0

Haha, Jag är seg, har alltid varit! Har skrivit i en tråd innan hur jag gör, i Felicias burbygge tråd hittar du det =)

Bim
0

Puttputt! ;) Hur går det för burbyggandet?

isabelle_
0

Hela planen är ändrad och skolan tar upp mesta av tiden,allt ska skruvas ihop nu bara! Gjorde i princip en bokhylla, bordet är uppeldat faktiskt, det existerar inte.. Ska göra egna ben till den istället..

Bim
0

Okej. Det var lite synd.. :P Men då får du bomba med bilder och sånt på denna bur istället! ;)