Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 723 ggr
elin85
0

Är de dräktiga?

Jag köpte två marsvinsdamer som kom till mig den 28/8. Jag har gett dem det vanliga, grönsaker (mestadels blomkålsblast och paprika) och en matsked pellets och havrekross att dela varje morgon. Vissa kvällar har de fått gröt på kruskakli (någon matsked var). Jag tycker inte detta är speciellt mycket. Deras vikter har dock ökat kraftigt! Tilläggas ska väl också att de är rätt rörliga av sig, de får springa på golvet ca 1 timme varje dag och de rör sig också en del i buren, speciellt Clementine som kan springa runt, runt i cirklar för att röra på sig.

Deras vikter:

Fia: 28/8 830g och idag 936g…det är över 100g på 3 veckor! Hon vet jag också gick med hane fyra dagar enligt ägaren och separerades den 20/8 (enligt ägaren).

Clementine: 28/8 930g och idag 1000g, alltså 70g på 3 veckor. Hon ska inte ha gått med någon hane enligt ägaren.

Vad tror ni? Det är ju dags för mig att anmäla till utställning senast den 24/9, så jag måste ju veta! Vad tror ni? Är det rimligt att de kan gå upp så mycket på 3 veckor utan dräktighet? De är också runda och mjuka om magen.

[starlights]
0

Det är absolut fullt rimligt att de kan ha gått upp 70-100g på 3 veckor. Det beror helt på hur de haft i sitt förra hem, om de fick annan mat där osv.

Förhoppningsvis är de inte dräktiga, jag anser ju som sagt att ingen av dem borde gå i avel längre. Clementine är väl till och med född -05(!) om jag inte minns fel och haft flertalet kullar?

elin85
0

#1 Nej, nej! Clementine är född 08, så hon är helt okej att avla på.

[starlights]
0

#2 Jaha jag trodde du menade en annan hona då.:P