Vad har hänt med Odessa?
Jag upptäckte för ett tag sedan att Odesa är nästan helt kal under halsen. Jag såg det när hon sträckte dig för att dricka vatten. Skinnet är alldeles ljusrött därunder. Ser inga djur i pälsen. Möjligen lite vitt mjäll på nått enstaka ställe, inga sår heller. Kan hända att hon har kliat sig lite mer än vanligt på sistone.
Vad kan det vara/bero på? Hoppas inte det är Ohyra och narutligtvis även att de inte är nått allvarligt. Men det var inte så länge sen som jag skrev här att hon verkade sjuk/trött. Kanske har jag blundat lite för sanningen för inte vill jag att min lilla bångstyriga rädda argbigga ska va sjuk å dö heller.
Ska ringa till en vet imorgon och be om en tid. Ska kolla igenom alla de andra supernoga i dagsljuset imorgon också. Det känns lite tungt och trist just nu…
Har tagit bilder och lägger in imorgon…
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Det första som slår mig är sellnic som man ju läser mycket om här.
Har du kollat i tidigare inlägg om sellnic?
Men jag hoppas att jag har fel för det är ju inget muntert att få in till sina djur.
Tänker på dig och hoppas att det inte är något allvarligt.
Marsvin 4-ever
.
Här kommer två bilder vilket inte var de lättaste då Odessa inte alls vill vara still i famnen. Skruvar sig som ett skruvstäd å våran kamera är inte snabb nog för att hinna ta jätteskarpa bilder i sånna lägen.
Först lägger jag in en bild på ryggen, men så har de sett ut ett tag och det skrev jag ju om här också.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Då så, nästa bild är på halsen. Jag vet inte hur länge det har sett så där ut för jag har inget märkt. Har kännt igenom kroppen och hittar inga sår eller knölar. Hon äter som vanligt vad jag vet möjligt att hon dricker mer/oftare.
Har tyckt att marsvinen kliar sig men inte så mkt egentligen och jag vill inte överreagera….
Hur som helst så fick jag tag på en av de veterinärer som jag känner till han jobbar mest med stora djur som kossor hästar osv. Han var ärlig och sa att ha inte har nån direkt erfarenhet av små små djur och frågade hur de ser ut kliar det, sår, djur/larver i pälsen osv.
Han sa att när de inte kliar så mkt som vis skabb så brukar det vara Ringorm och det behandlas med Ivomec (tyckte jag han sa, lite svårt att höra när råmande kossor hörs ibakgrunden) Jag fick en tid på måndag och han tyckte vi skulle testa med att behandla med det.
Jag vill ju veta VAD som är orsaken, kan hon har haft så där hela tiden utan att jag märkt de ens… hmmm.
Ska ringa två till vettar och rådfråga och kika igenom alla de andra. Är de nån Ohyra så lär alla redan vara smittade för jag rör dem ju varje dag utan att virkona händerna emellan. Måste nog åka å köpa det idag ändå….
Andra vettrådgivningen säger: det kan vara parasiter eller svampinfektion eller nått hormonellt. Hon lät mer kunnig på marsvin och satt de är känsliga mot antibiotika men att det finns en sort som går att ge.
Vid hudskrap och koll i mikroskåp så får man veta resultatet samma dag. Hon tyckte att jag skulle hålla koll i några dagar och se om hon kliar sig mkt, och om de försvinner mer hår. Isf ska jag höra av mig igen för tid och ev vård.
Just typiskt att det ska hända nu om de är smittsamt, när Klas är här och jag ska på utställning.
Jag har åkt på sellnic två gånger och sett hur det ser ut och jag tycker inte att detta ser ut som sellnic. Det sitter inte på typiska "sellnic platser" det brukar synas mest på sidorna. Däremot har jag haft djur som varit lite sjuka av olika anledningar som tappat hår just på undersidan av halsen och på bröstkorgen. Det kan vara ett symptom på någon sjukdom. Du skrev att hon drack mycket vatten och verkade trött. Någonting verkar knas men jag skulle inte misstänka sellnic i första hand. Som Ringorm tycker jag heller inte det ser ut men det har jag ingen närmare erfarenhet av.
#5Hoppas verkligen att du har rätt!
Nä Ringorm brukar ju vara fläckvis och huden är inte direkt röd just där heller. De är ju hela hon som har sån färg på skinnet…

Hej, hänger mest på gerbilerifokus men har 8 marsvin.
Jag tror att det kan vara hormonelt. En del honor kan få kala fläckar,tunnare päls pg av hormonerna. Själv har jag bara varit med om det med diande djur men kompisar har haft den rubbningen hos vissa honor. Ibland växer håret ut och det blir bra .Ibland ser de helt enkelt ut så.Vet ju inte hur gammal din hona är? Sellnic har jag haft på ett marsvin och då vart det ju sår runt halsen,pälslös mage. Dessutom så kändes huden som om den var lite "sandig". Om det är svamp så blir huden flagig och pälsen lossnar lätt runt det kala området. Du skriver att hela hon har samma färg på huden och då kanske hon har just den hudfärgen normalt sett? När de är välpälsade lägger man ju inte märke till vilken hudfärg de har. Känns huden mjuk o fin så är det nog hormonerna och det är inget farligt.

Tror också det är hormonellt, eftersom huden inte är irriterad eller sårig. Har också varit med om det med en diande lunkahona som blev helt naken på magen och pälsen på ryggen var jättegles, men det växte ju tillbaka.
Odessa är ungefäär 3½ år. Ja huden är mjuk och fin. :)
Hoppas hoppas hoppas på hormonellt

#9 Hon är ju i "medelåldern" så en hormonrubbning låter logiskt med tanke på att huden är mjuk o fin. Du verkar ju ha känt igenom henne och inte verkar hon ha ont. Är nog ingen fara med henne.
Håller tummarna!
#10 Nej hon är som vanligt men lite mer trött och grinig på de andra tjejerna kanske… Som vanligt på den fronten med andra ord.
Min Sheltiehona fick också tunnare päls som blev glesare när hon var runt 3 ½ år, ingen Ohyra i alla fall utan det måste ha varit något med hormonerna. I Odessas fall tycker jag inte det ser ut som någon Ohyra eller svamp, med tanke på att hon bara är glesare i pälsen på vissa områden. Det vore ju bra om ni kunde undersöka det hos veterinären som sa vad du skrev i inlägg #4. En undersökning av marsvin för lantdjursveterinären låter inte jättebra i mina ögon, marsvin är inte bara smådjur utan går under en grupp som heter Exotic, vilken det tyvärr finns rätt begränsad kunskap om.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Hormonförändringar av något slag… Texelhonor tappar ofta päls under hakan i samband med dräktigheten. Det på ryggen hänger ihop med henens tappade nacke. Man ser ju en utväxt på några cm där nu samta att det är ltie glesare. Troligen är hon en sån som fortsatt att tappa i omgångar genom livet.
#12 Jag vet att de går som exotiska djur. Han är inte bara lantdjursveterinär utan tar hundar och katter och andra djur också, men mest stora djur. =) Bästa med han är att han är billigare! =)

#14 Du menar Rösäter, eller hur? Helt klart billigast. Mamma har varit dit och besiktigat, vaccinerat och chippat våra hundvalpar innan försäljning och betalade 300:-/valp, han tog bara 1500:- för kastrering av brorsans hund, djursjukhuset hade nog tagit minst det dubbla. Så honom kan vi rekommendera.

#En hona kan oxå få äggstockscystor. Skickar med en länk där det står lite om det. Förövrigt så finns massor av bra på Humlans sida.
http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/halsa/sjukdomar/aggstockscystor.html
#14 Är han inte lika marsvinskunnig eller ställer rätt diagnos spelar det väl ingen roll om han är billigare, om det inte skulle visa sig vara rätt? Då måste ni ju ändå uppsöka en mer marsvinskunnig veterinär.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#13 Vadå för utväxt *funderar* du måste mena det som jag har klippt ner överallt "kortsnaggad" på hela henne.
#14 Jepp de är han jag menar. Har varit dit med min gamla hund, halva priset på allt men det är ju för att han har sin station i sitt eget hus som han kan va så billig. Fast de är ju både bra och sämre, tex så har han ju inget uppvak eller inläggning och det kanske inte är kul att ta med ett sövt djur och vänta på uppvak eller liknande hemma tex.
#17 Du har rätt men jag ska dit så han får titta och säga vad han tror sen avvaktar jag några dag som den andra kliniken föreslog, hålla dunderkoll och "räkna" hur många gånger dem kliar sig. Om de blir värre kontaktar jag kliniken igen och ber om nogrannare koll.
Om det däremot handlar om avlivning så skulle jag helt klart välja han pga priset och han kan göra det lika bra som alla andra veterinärer utbildad på exotiska djur eller inte. Det vet jag helt säkert. Dessutom så är han väldigt lyhörd och gör som kunden önskar vilket man kan få strida lite mer för på andra ställen och det vet jag pga egen erfarenhet så de är ingen spelkulation.
#18 Nej, jag menar nyutväxten. Den pälsen som har mörkare toppar som man ser i nacken.
Jaha okej.
#21 Jasså, ja jag kan ju ha hört fel i telen som jag skrev tidigare. Det var nått preparat som fanns på flaska och han pratade om att "bada" dem. Han nämde Ivomec och det kan ha varit när vi pratade om eventuell Ohyra.
Jag ska inte påbörja någon behandling i onödan, ska avvakta men vill ändå på kontroll.
Ultraljud kan bli en sak som kommer ske…