Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: skötsel
Läst 676 ggr
Sisss
0

Hjälper en marsvinshona

En kompis tog kontakt med mig idag och frågade om jag hade tid och plats över för en liten marsvinshona på ca 5 månader. Hon hade nämligen fått frågan själv av en annan kompis till henne som inte (citerar) "orkade med henne längre" och inte hittade någon som vill ha henne.

Så nu ska jag ta hem henne nästa månad då hon inte har det alls bra i sitt nuvarande hem. Ägaren tar inte hand om henne alls, hon är skygg och går ensam. Vet ännu inte om det kommer bli ett varaktigt hem eller ett omplaceringshem, vi får se hurvida hon trivs eller inte.

Skulle behöva lite tips eftersom senast jag hade marsvin var när jag var liten och har glömt en del saker. Ska jag försöka ta hem ett till marsvin så hon slipper vara ensam, eller går det bra att hennes bur står brevid min kanins sålänge tills hon gjort sig mer hemmastadd, ska tilläggas att han är världens snällaste kanin man kan stöta på ;)

Alla tips är välkommna! :)

Tina
0

Om du inte planerar att köpa en kompis till henne föreslår jag att du försöker omplacera henne till någon som har/ska skaffa en/flera marsvin.
Marsvin är flockdjur och mår oftast dåligt av att bo ensamma.
En kanin kan inte ersätta ett annat marsvin. Kaninen och marsvinet kan inte kommunicera med varandra.

Jag tycker inte att du ska försöka sätta ihop din kanin med marsvinet. (Du har inte skrivit om några såna planer, men jag påpekar det ändå). Om du vill kan du låta dem träffas en stund på golvet, men inte i samma bur. Om du låter dem träffas på golvet, var försiktig och tänk på att kaninens stora baktassar kan skada marsvinet.

Marsvin kan, precis som människor, inte producera eget c-vitamin. De behöver därför grönsaker som täcker deras dagliga c-vitamin behov. Ett vitkålsblad/marsvin brukar vara en mall för deras dagliga behov. Dock är det bättre att variera maten med olika sorters grönsaker. :-)
Tillsatser så som vitamindroppar och liknande är inte nödvändigt.
Många växande marsvin (marsvin under 1 år) brukar ha fri tillgång på pellets, mina marsvin får Lottie pellets blandat med kornkross. Tänk dock på att vanlig gnagarblandning från djuraffären är för fet för marsvinen.

Sen är det självklart annan vardaglig skötsel, som burbyte, kloklippning och pälsskötsel - som varierar beroende på om marsvinet är lång eller kort hårigt.

Buren bör vara tillräckligt stor (70 x 45 är minsta tillåtna burmått) och ha en inredning som gynnar marsvinet.

Jag rekomenderar att läsa några artiklar som finns på denna sida. :-)

Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com