Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: utställningar
Läst 929 ggr
elin85
0

Utställning för första gången

Jag ska medverka på min första utställning i oktober.

Jag undrar, måste man ha en platta på ben? Både till pet och ras?

Hanna-S
0

Man måste ju inte men när du har lust och tid kan du bygga en. Annars tar du bara en i hop vikt handduk :) Ska du till Landskrona eller?

Tina
0

Jag har sett folk som bara har en ihopvikt handduk till sina marsvin, så en platta i sig är väl inte heller ett måste.

Just det står också på SMF:s hemsida: "Det är bra att ha en platta att visa sitt marsvin på. En lagom storlek är 20x30cm. Den bör vara 5-10 cm hög och vara klädd med något som marsvinet tycker om att stå på. Har man ingen platta så går det bra med en ihopvikt handduk." (Står under Info om marsvin - att ställa ut marsvin - petclass).

Tanken med ben är just att marsvinet ska komma upp en bit från bordet, annars är väl inte platta så speciellt nödvändigt överhuvud taget?

Själv har jag dörrknoppar som ben, då slipper man tillverka egna. Flört

Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

emelie92
0

Ta med en handduk istället!=)

elin85
0

Tack för era svar. Då ser jag om jag orkar tillverka en, annars får det bli handdukar. I rasklass då, är det något krav där? Det är inte risk för poängavdrag eller nåt på grund av att de inte ser marsvinet så bra?

#1 Nej, jag ska till Älvsbyn :)

Abico
0

#2 - Mja, trots att plattan har ben så kommer dom ju inte upp mer än några centimeter. Tanken är snarare att marsvinen inte ska rusa över hela bordet - det blir så mycket lättare att dömma om dom sitter still ;)

#4 - Jag har väldigt svårt att tro att det skulle ge poängavdrag för att du använder en handduk istället för platta.

Hanna 

Tina
0

#5 Jo, men det är ju det att en platta utan ben inte kommer upp mer än ca 2-3 cm över bordet. Åtminstone mina som är gjorda i plywood. Flört

Mina marsvin skulle nog inte tveka att hoppa ned för den lilla kanten. :P

Abico
0

#6 - Så du menar att du har högre ben än så? Mina plattor är ca. 4-5 cm höga. Mycket högre skulle jag inte vilja ha eftersom att risken är att marsvinen skadar sig om dom blir skrämda av något och hoppar av den.

Hanna 

Tina
0

Nja, ben + plywoodskiva blir ca 5 cm. Har inget påsytt tyg utan lägger på en handduk, som lägger till 1-2 cm.

Men SMF rekomenderar ju minst 5 cm? Förvånad

Abico
0

#8 - Ja, det är samma här :P Mina är ca. 5 cm med ben och skivan.
Jasså, gör dom? Det visste jag inte.

Hanna 

Tina
0

Mitt citat i #2 kommer från SMF:s hemsida. Där står att plattan bör vara 5-10 cm hög.

Själv skulle jag inte vilja ha en platta som är över 6-7 cm. Även om marsvinen vanligtvis sitter still på plattan kan de alltid bli skrämda, precis som du säger.

Creation
0

#7 #10 Jag tvivlar på att de skulle skada sig av ett fall på 1 dm? :-P

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Abico
0

#11 - Nä, kanske inte.

Hanna 

Tina
0

Kanske inte, men hellre tar jag det säkra före det osäkra. :P

elin85
0

#7 #10 #11 Nej det tror inte jag heller. Den stora faran är ju istället att om de blir skrämda så kan de ju rusa iväg och falla ner från bordet.

Jag har en platta på ca 12 cm, den borde ju funka till ras så kan jag ta en handduk till pet.

Abico
0

#14 - Varför inte använda plattan både i pet och ras? :P

Hanna 

elin85
0

#15 Kan jag ju också göra ;)

I pet kommer jag ställa alla mina tre marsvin. Honorna är ca 3 och 1½ år och hanen är 2 år.

Sedan kommer jag ställa min yngsta hona i ras.

Finns det någon "risk" att flera ska visas samtidigt?

Abico
0

#16 - Ja, den risken finns alltid. Om inte annat så om flera av dom ska upp i petfinalen. Jag tycker därför att det är bra att ha med sig mer än en platta/handduk om man ska visa flera.

Hanna 

FeliciaS
0

Det är ju ett tag tills oktoberutställningen, och en platta är väldigt enkelt att fixa :P Bara en mindre träskiva och fyra dörrknoppar eller handtag så är det klart :)

Även om det inte är något måste med en platta tycker jag det är betydligt mer praktiskt och snyggare.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

elin85
0

Hehe…värst vad alla använder dörrknoppar är det en trend när det gäller marsvinsutställningar =)

Jag har tyvärr inga dörrknoppar som ligger och skräpar som jag kan använda. I fall jag ska bygga en platta måste jag köpa virke och kanske färg. Sedan bor vi i en lägenhet och har som ingenstans att snickra och måla. Så det är problemet för mig :/ Hade jag bara materialet så självklart skulle jag sätta igång med tillverkningen direkt :)

FeliciaS
0

#19 Fyra stycken för någon tjuga på IKEA ;)

Mvh Felicia

elin85
0

#19 Jag har tyvärr 25 mil till närmsta IKEA :( Men det är väl snarare plattan som är svår att fixa, måste ju köpa något material då och då vet jag inte vart.

elin85
0

Jag undrar lite över vilka som går vidare till final i ras/pet. Har sett på bedömningssedlarna att det kan stå 1/1, går den till final då även fast den inte vunnit över någon? Eller hur funkar det?

FeliciaS
0

#22 Läs gärna artikeln "På utställning" :)

Alla klassvinnare i Pet går till final.

Mvh Felicia

elin85
0

Jag undrar om någon kan hjälpa mig att fylla i anmälningsblanketten. Vad skriver man på klasser? Var fyller man i hur många domare man vill visa för och ev vilken domare man vill ställa för? Fyller man i samma blankett för pet? Om man ställer en pet (utan stamtavla) hoppar man bara över det man inte vet om djuret då (om det nu är samma blankett)?

Abico
0

#24 - På klasser skriver du i om marsvinet ska visas i pet, klippt långhår, ras osv. Domare får du inte själv välja.
Samma blankett för allt. Ska du ställa ett djur i både ras och pet så skriver du i båda klasserna under klassrubriken. De grejer du inte har uppgifter på hoppar du över.

Hanna 

elin85
0

#25 Tack för svar :) Men jag ska ju på dubbelutställning vilket innebar att man kunde visa marsvinet för en eller två domare. Du måste man ju skriva med detta någonstans? Sedan har jag läst att man kan välja domare stämmer inte det?

Abico
0

#26 - Är det Älvsbyn - Nystrand du ska anmäla till?
Ska du då anmäla till bägge petklasserna skriver du tex. petx2 i klassfönstret. Vill du bara ställa i den ena kan du skriva tex. pet1/ ras2 tex. Och då är det Katarina och Darren du ställer för.

Hanna 

elin85
0

okej, tack!