Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1079 ggr
Marsvinlove
0

Tjafs mellan hanar?

Nån som vet om det går att sätta ihop en/några bebishanar med 2 vuxna hanar? Nån som gjort det? Har gjort det för några år sedan o de stora hanarna började bråka om vem som "äger" den lille ungefär. Undrar om det är möjligt för dem att hålla sams?

Linnet
0

Jag tror att det kan bli just så som du dkriver att dom vuxna kan börja bråka, så jag skulle inte rekommendera att göra så, onödigt att riskera att dom två äldre börjar bråka.

Marsvinlove
0

Mmm precis, tänkte bara om någon vet om att det faktiskt går,men den gången mina gamla hanar började bråka så flyttade jag den lille till en annan och de stora kom överens igen, fast då visste inte jag så mycket om marsvinSkäms så nu skulle jag inte göra om det.Flört

Lisa82
0

håller med #1

mvh Lisa

Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se

Medarbetare på Kattpolisen

Sandra-B
0

Alla mina hanar går minst i par och hanungarna flyttar i princip alltid in i någon av grupperna med äldre hanar så jag har gort det flera gånger utan några större problem.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Linnet
0

#4 Ja, då kanske det funkar att sätta en unge med flera vuxna hanar. Hur många hanar har du tillsammans som mest då?

Sandra-B
0

Det varierar faktiskt en del.
Som mest tror jag att jag har haft fyra (kan ha varit tre) vuxna och tre ungar.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Ellajz
0

jag har släppt ut mina på golvet och sen har jag ett öga på dom. om den äldtsa gör något dumt så säger jag till dom .det funkar bra.

sen är mycket mer gos och sånt de förtsa dagarna speciellt med den äldre för  dom blir svart sjuka och då blir dom änu mer otrevliga

godisgrisen
0

Jag skulle inte sätta ihop dem. Intressant att se att det funkar för några.

Fabiola
0

har bara satt 2 små hanar till en hane och det funkade hur bra som helst.

Myosotis
0

Det är en sak att tillfälligt sätta in bebisar i en grupp med äldre hanar. (Tillfälligt medan man t.ex. väntar på att de små ska bli stora nog att säljas.) Det brukar sällan vara några problem.

En helt annan sak att sätta in en bebis/yngre till ett väl fungerande par av äldre hanar och låta den lille växa upp där. Jag skulle säga att det så gott som alltid blir något tjafs när den lille kommer i "puberteten". Hur allvarligt tjafset blir beror på den lilles personlighet, och den är svår att sia om så länge han är bebis. Ibland löser det sig så småningom, men det kan bli så illa att ingen av de tre kan gå tillsammans längre.

elin85
0

Min erfarenhet är att det går utmärkt att sätta en unge med två vuxna hanar MEN när ungen blir kring 2-3 månader så kan den börja bråka om ledarplatsen. Har varit med om det med tre olika ungar, så jag skulle inte rekomendera det. Det slutade alla gångerna i ren mobbing mot den tidigare ledare.