Behöver akut hjälp, snälla marsvins vänner...
Hej Hej. HJar precis blivit marsvins ägare till två hanar på 18 månader. Jätte söta och ganska stora. Förra ägaren hade inte dom ute så mkt så de är lite blyga/rädda. Den ena är ganska tuff och modig och den andra är lite blyg och försiktig. Igår när vi hade dom ute på en motionstimme & gos timme så började den tuffa lilla krabaten rida den andra som lugnt satt och åt sin morot utan att gör något som helst motstånd…VI blev så paff och visset inte riktgit hur man skulle göra dela p?4 dom eller?? När vi sedan skulle släppa ner som i buren igen kände jag något blött i den lilla blyga hanens bak, något vitt hade stelnat och så fort man rörde där så började han 'prata' Försökte tvätta bort de men de va omöjligt. Vad kan de vara? Hur länge kan hanarna vara brunstiga att de rider varandra. De är desutom bröder…
Den ena fäller oxå väldigt väldigt mkt, bör jag tvätta honom en gång, sysn inget i pälsen men fäller kopiöst.
är ny i branchen och vore jätte tacksam på svar o tips…

Det är helt normalt!
Dels så är det ett dominans beteende,en är är alltid högre i i rang-"högsta hönset" och visar detta genom detta beteende. Sen kanske han fick "lust" att para sig. De gör så ibland.Hanar brunstar inte,de är väl "sugna" nästan jämt
. Sära inte på dem.Jag tycket att det är en bra kombination men en blygare hane och en som är tuffare. Då blir det inget bråk lika lätt.
Tror nog du kan gissa själv vad han hade på ryggen…
Tack för ditt svar..Men Jag försökte tvätta bort de men det gick absolut inte
men de kanske försvinner av sig själv…? eller?….Men brukar detta vara övergående eller?
:)

Lusten försvinner lite med åren och är olika från hane till hane. Jag har haft hanar som aldrig visat något intresse av att para sig. Andra har varit lite "hetare på gröten". Kan gå lite i perioder. Har du långhår kan du bada honom ibland. se bara till att han inte blir fökyld/kall. Torka noga. Jag har teddysar och det är ju inte samma päls
.
Jag tvättade ig?4r men fick inte bort det..
men marsvinen i sig kanske inte lider av att bli antastade..
…han satt ju åt sin morot i lugnan ro… Jag blev s?34 paff att jag tänkte nä jag kan nog inte ha båda…de funkar nog inte..
men man l?2r sig något varje dag…
Tänkte kolla detta med pälsen…han f?2ller så otroligt mkt men kan jag bada honom eller blir de mer av det kanske, Jag ser inga kala fläckar eller n?4got krypande i pälsen..eller de kanske är över gående?…Båda är.. abessinier den na korthårig o den andra lite mjukar o lite längre päls…
Jo måste bara fåga en sak till…SKa man ta bort honom från den andra när han rider för fullt eller ska man låta dom vara?

De fäller olika mycket i olika perioder. Du kan ju borsta/kamma bort löst hår.
Låt dem hålla på
Inte mycket att göra åt.