Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1389 ggr
Sandra-B
0

Djurplågeri i djuraffär

Var precis inne på Aftonbladet och hittade följande Djur lämnades att dö i zoobutik.

Hur sjutton är detta möjligt?
Hur kan någon lämna sina djur att svälta och törsta till döds?

Finner inte ord för detta:'(

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

[starlights]
0

Hittade följande inne på GP, Djur svalt ihjäl i zoobutik.

FeliciaS
0

Men gud! Det är helt sjukt! Fruktansvärt >.<
Det värsta sedan är att straffen är så löjligt milda i Sverige, det där är ju hur många mord som helst - borde vara livstid fängelse och inget annat.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

emelie92
0

Fy! Att man bara kan lämna sina djur så.. Aja, kvinnan kommer väl undan med några tusenlappar i böter…

Athia
0

Usch det skär i hjärtat, orkar knappt tänka på hur de måste ha lidit där instängda och hjälplösa :(

Förstår inte hur man kan strunta i sitt ansvar för levande varelser på ett sånt sätt.

Creation
0

Usch, så hemskt! Helt ofattbart hur folk tänker ibland… hur kan man stå ut med att vara en sån människa, som bara skiter i sina ansvar?
Sådana människor ska spärras in tills de lärt sig lite vett och verkligen insett felet i sina handlingar, och lite till…

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

elin85
0

#5 Ja visst!

det är helt förskräckligt. Läste också på text-tv att kvinnan hävdade att hon haft kontakt med en tjej på nätet som skulle se efter dem. Men hur skulle det gå till utan att de träffades så tjejen kunde få nyckeln till butiken?? Tror inte ett dugg på henne, tror hon lessnade och bara lämnade djuren att dö :'(

FeliciaS
0

#6 Läste det i dagens GP…, helknäppt - låter som en lögn.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

godisgrisen
0

Hur funkar vissa?

För något år sedan var det en bonde som lät alla sina kor svälta ihjäl. Han hade varit hemma hela tiden. Jag vet vilken gård det är och det är inte långt mellan huset och lagården. Hungriga kor skriker, jag lovar att det hörs…

Det är klart att det kan flippatill ordentligt för endel människor men sånt här är aldeles för vanligt och det finns absolut ingen som helst ursäkt för en sådanhär grej!

Emelie-E
0

Den djuraffären ligger nära mig. Var sjukt nära att jag började att praktisera där för 1½-2 år sedan. Kan ju säga att jag är glad över att det inte blev så!

Blir så arg och ledsen. Har varit där och handlat några gånger. Känns förj*vligt :(

Cavia
0

Vill på inget sätt försvara någon här, MEN! Döm ingen förens ni vet hur det verkligen ligger till!

Tex finns det statistik över såna här händelser där vanskötsel av stora djur, tex kossor. I dessa fallen ligger det oftast någon sorts psykisk sjukdom bakom, tex har personen i fråga blivit utbränd och "gått in i väggen" Det är absolut inte försvarbart att lämna sina djur vind för våg, men när man är så pass dålig att man inte ens orkar ta hand om sej själv, då är det även fullt "naturligt" att inte heller orka med sina djur. Att be om hjälp kan även det vara svårt, för bönder är ett stolt folk. Eller så mår personen så pass dåligt att denne helt enkelt inte tänker på att det finns hungriga djur ute i ladugården. Det är svårt att sätta sej i hur man funkar när man är just totalt utbränd, men jag talar av egen erfarenhet. I mitt fall var det min familj som förbarmade sej över mina djur.

Sen finns det givetvis rötägg, som avsikligt rent skiter i sina djur.

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

IAmPolly
0

Idiotiskt! :(

// Polly

elin85
0

#10 Även om man är utbränd så kan man ju ringa någon som kan mata djuren. Ser inte det som en godtagbar anledning att låta djur dö. Om personen i fråga haft ett barn hade den sett till att någon tog hand om det. Tror dock inte det var utbrändhet i detta fall. Hon skyller ju på någon tjej som skulle kommit dit.

[Liinda]
0

Det kan faktiskt ha varit så som den tjejen säger att det var någon som skulle tagit hand om djuren men som struntat i det. Tidningar är jäkligt bra på att ljuga och förvränga ord och det säger jag av egen erfarenhet. Dom kan skriva hur sjuka som helst som verkligen inte är sant.

Säger som Cavia, var inte så jäkla snabba på att döma.

Även om det är hemskt detta som hänt och det ska inte få hända.

Caspia
0

Snabbt googlande gav namnet på ägaren och en länk till dennas egna marsvinsuppfödning (som inte är reggad i SMF men enligt ägaren ställer hon just nu ut djur för att få den godkänd) såväl som länken till den omtalade djuraffärens sida. Hemsidan ser ärligt talat trevlig ut, man använder bland annat att marsvinen inte kommer från någon grossist som försäljningsargument och har information om varje art. På ytan väldigt fint, det går inte att gissa vilken katastrof som skulle följa (även om jag håller med Cavia om att det är viktigt att vara kritisk till det man läser, Aftonbladet är väl inte direkt känt för sin egna källkritik?).

Detta sker gång på gång, att personer samlar/skaffar många djur (såväl marsvin som hamstrar, råttor eller vad som helst) och efter en period inte orkar längre, går in i väggen på ett eller annat sätt. Jag tänker inte namnge någon men jag är övertygad om att mönstret känns igen. Vad gör vi för att undvika att det sker igen, igen, igen och igen? Allt verkar på ytan fint, men vilket ansvar har vi för att hjälpa varandra att inte hamna i de här alltför vanliga läget, att inse att man tagit sig vatten över huvudet och inte klara av att ta sig ur det utan att det går ut över djuren? Är det verkligen bara en perosn som bär ansvaret i såna här lägen?

Envishet och drömmar

elin85
0

#13 Jo det kan ha varit så, men det låter påhittat.

#14 Jag anser fortfarande att den som tar på sig att skaffa en massa djur har ansvaret för att de sköts om. Man kan inte skylla på att man gått in i väggen, man kan fortfarande ringa ett samtal. Man kan ju inte bara låta djuren dö av svält för att man inte orkar! Alla människor gör ju ett val, utbränd eller inte så har man ett ansvar, man kan inte skylla allt på att man var utbränd.

Enda anledning till att detta kan hända med förklarliga "godkända" skäl är ju att personen blivit svårt psykiskt sjuk och då bör personen tvångsintas!

Caspia
0

# 15. Visst är det ens ansvar i första hand (det menade jag inte att protestera mot), men har inte omgivningen också ett ansvar?

Envishet och drömmar

elin85
0

#16 Jo ABSOLUT. Men då måste ju omgivningen veta om det. Det var ju iaf omgivningen som slog larm, fast tyvärr för sent :( Men det är ju inte lätt för dem att veta. Eventuella släktingar och vänner har såklart också ansvar och även i detta fall att se till att allt är okej med djuren (i affären) och att den ev tjejen faktiskt sköter djuren.

Myosotis
0

#14 Håller helt med. Har sett flera sådana exempel på folk som köper på sig många marsvin på en gång, börjar avla hejvilt och plötsligt sitter med 40 - 50 marsvin som de inte orkar med att sköta. Får dem omplacerade, och efter några månader börjar karusellen i värsta fall om igen…

Där anser jag också att vi som säljer marsvin verkligen har ett ansvar. Att inte vara så ivriga på att sälja djur att vi säljer även om det inte enligt magkänslan känns 100% rätt. Fast det kan ju kännas rätt och ett år senare är katastrofen ett faktum, det vet jag…

I detta fallet verkar personen dessutom ha haft andra aktiva marsvinsmänniskor i sin närhet, vilket gör det extra obegripligt att ingen ingrep i tid.

elin85
0

#18 Vart har du läst om andra marsvinsmänniskor? Jag har bara läst om ägaren…

Caspia
0

# 19. Det blir lite utpekande att beskriva deras relationer, jag skickar ett PM.

Envishet och drömmar

emelie92
0

Kvinnan ska ev. få djurförbud, enligt Västnytt på TV.