Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettutställningar
Läst 892 ggr
[jejjas]
0

Triming av Satin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ju en satin hane som jag är sugen på att ställa men funderar på trimningen på han, har förstått att man inte ska trimma lika mycket som på en vanlig nonself för att inte trimma bort glansen på dom, men hur ser man om man tagit förmycket eller för lite?

Hoppas ni fatar hur jag menar nu Obestämd

Myosotis
0

Det som är viktigt här är att börja trimma ännu tidigare än på de andra marsvinen.

Om du trimmar ner en self ordentligt cirka 5 veckor före utställningen för att sedan underhållstrimma, kanske du ska börja cirka 8 veckor i förväg med en satin. Och i princip sluta trimma efter att du badat den innan utställningen (1-2 veckor före utställning för att glansen ska komma tillbaka), möjligen plocka enstaka strån som "stör" med pincett. (allt fett från fingrar etc kan riskera att förstöra glansen)

[jejjas]
0

#1 okej ja då kan jag inte ställa han i ras på den utstälning jag tänkt, då får han vänta tills december utstälningen i stället Glad, Brukar satiner vara lite gula i pälsen? tycker inte det gulaktiga försviner när jag badar han

Myosotis
0

Äsch, du kan väl ställa honom ändå, det måste inte vara perfekt första gången!

Det gula hänger ihop med teckningen. På himlaya är det en avvägning mellan att de mörka partierna ska vara tillräckligt stora och mörka och att de vita partierna ska vara tillräckligt vita.

Jag har hört att himalaya-uppfödare aldrig ger sina djur morötter, t.ex. Det finns säkert annat foder som också kan ge gulaktigare ton i en vit päls.

[jejjas]
0

Ne det är klart att det inte måste vara det :). okej det viste jag inte att det kunde färga så, men han är inte så fötjust i morot så han får inte så mycket som dom andra får, gulaktig har han ju varit sen jag fick hem han så det är nog så att han är sådan i pälsen =)

FeliciaS
0

#4 Den vita färgen på Satiner ser ju mer gul ut. Även de som är white skiftar mer mot gult än vad t.ex. en Self white gör. Det hör ihop med hårstrånas reflektion av ljuset när de är vita…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Arcticas
0

Den enda av mina himmisar som varit gulaktig i pälsen var just en satin. Hörde också att morötter skulle ge gulaktig päls, men mina äter då det utan att bli gula. Tror att det mer beror på satinpälsen som #5 skriver.

#0 Vad är det för stam på din satin? Jag har också haft en satin från Myras och jag hade tänkt börja avla satinhimmisar. De projektet  lades dock ner innan det ens börjat.

[jejjas]
0

#6 Mikas  stam är

E: myran´s Shakur U: Lövetannes Matilda

Arcticas
0

Ah, snyggigen Shakur! Det var han som fick mig att bli himmisfrälst!

Får du plats med alla hans titlar på anmälningsblanketten? Flört

[jejjas]
0

Jag vet inte om jag får det =) men väntar med att ställa Mika tills nästa utstälning han är inte i riktigt bra form för utstälning nu